Hej.
Behöver skarva mitt avlopp. Befintliga rör är av betong med utvändigt mått på 200mm och invändigt på 150mm. Skarven skall vara 110mm markavloppsrör av plast.
Hur skarvar jag dessa?
Bifogar en bild för bättre förståelse.
Behöver skarva mitt avlopp. Befintliga rör är av betong med utvändigt mått på 200mm och invändigt på 150mm. Skarven skall vara 110mm markavloppsrör av plast.
Hur skarvar jag dessa?
Bifogar en bild för bättre förståelse.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Jag har samma framtida problem, men har inte börjat ta tag i det ännu. Det jag gissar är att man får försöka gjuta fast rören. Det svåra med det är att inte skapa extremt skrovlig inre yta som hindrar flödet.
Andra idéer? Finns det några färdiga gummimuffar för sådant här?
Andra idéer? Finns det några färdiga gummimuffar för sådant här?
Det finns gummimuffar (typ fernco) som passar mellan plast och betong. Det finns även krympmuffar som man värmer på betongröret.
Jag hade däremot valt att dra 160 rör istället för att försöka undvika att det blir kanter invändigt.
Ska du ha 110 så måste du göra övergången excentrisk så att det inte blir en kant som stoppar upp
Jag hade däremot valt att dra 160 rör istället för att försöka undvika att det blir kanter invändigt.
Ska du ha 110 så måste du göra övergången excentrisk så att det inte blir en kant som stoppar upp
Klicka här för att svara