Byggahus.se

Skarva Maxitherm kopparrörskulvert

1. N
    Medlem · 1 438 inlägg
    Jag har en maxitherm kopparrörskulvert som jag har lagt under den gjutna plattan för framtida värmeprojekt. Den består av två mjuka kopparrör 22x1.0 och jag hade för avsikt att skarva den med vattettes klämringskoppling och stödhylsor.

Knackade i stödhylsor i röret och började dra åt klämringskopplingen. Problemet är att klämring och rör deformeras och själva muttern klättrar över klämringen, se bifogade bilder.

Jag hade dubbelkollat, både stödhylsorna och klämringskopplingen är för 22 mm koppar, men varför uppstår problemet och hur gör jag bäst för att skarva den?
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20190221_224712.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20190221_224734.jpg

2. N
    Medlem · 1 438 inlägg
  3. S
    Medlem · 5 927 inlägg
    Var kommer alla märken ifrån då? Hur hårt har du dragit? Inte ens om man har normalt rör i en vatette koppling så får man väl konan krypandes genom muttern annat än att man drar fruktansvärt hårt.

4. N
    Medlem · 1 438 inlägg
    Enligt vattettes monteringsanvisning ska muttern dras 1 1/4 varv med fast nyckel. På grund av nyckelvidden använde jag en liten rörtång utan att klämma ihop muttern, därav märkena.

Jag håller med om det du säger, det ska normalt mycket kraft för att konan ska krypa över, problemet är att det uppstår så fort jag börjar dra åt muttern. När jag drar åt muttern så beter den sig som den brukar göra med ungefär samma motstånd som vid halvhårda kopparrör med stödhylsa. Efter lite mer än ett halvt varv känner jag hur den deformeras och klättrar över klämringen.

5. Krilleman
    Plumber · 12 832 inlägg
    Jag kan inte med än hålla med föregående talare, vad har du straffat muttern med?!
    Den ser riktigt skadad ut!

Jag har aldrig haft problem med kopparrörskulvert och Vatette klämringskoppling... :thinking:

6. N
    Medlem · 1 438 inlägg
    Efter att muttern hade börjat krypa över klämringen vågade jag inte använda den utan kapade bort den och monterade en ny koppling med betydligt bättre resultat. Fick nyttja en del våld för att få isär den och se varför det blev som det blev.

7. O
    Medlem · 56 inlägg
    Muttern var för stor. Ser ut så på bilden. (Sent svar)

8. N
    Medlem · 1 438 inlägg
    Tänkte aldrig där och då på att mäta muttern med skjutmått, men det var rätt mutter (märkning), klämring och stödhylsa. Nu har den fått komma till ett bättre ställe (skroten). Blir irriterad än idag när jag kommer ihåg vad jag fick slita för att få isär det hela. Slutade iaf med att jag kapade bort en bit och monterade en ny utan problem

9. O
    Medlem · 56 inlägg
    Jag är ingen röris, men att konan har pressats ut som bilden visar tyder på att något i materialvalen var fel. Det kan inte bero på att du dragit för hårt.