Lägger klinker i våtrum. Lagt ut plattorna så jag vill ha det, mot en vägg blir det bara typ 2-3cm yta över. Vad gör jag med denna jättesmala yta?

Kan du inte skjuta över det åt andra sidan?

Läggr jsg så här passar det perfekt i dörröppningen där man ser hela tiden, just den väggen blir mestadels täckt av inredning.

Då får du kapa dem i den bredden med maskin, t.ex. vinkelslip.
Eller kapa vid dörröppning istället.

Håller granitkeramik för så smala kapningar? Aldrig jobbat med plattsättning innan så vill vara förberedd.

V varpan1 skrev:
Håller granitkeramik för så smala kapningar? Aldrig jobbat med plattsättning innan så vill vara förberedd.
Du får vara försiktig, men visst fungerar det.
Tvättstugan där jag bara körde på utan att tänka mig för riktigt och många vinklar, hörn och dörrar, blev mycket att kapa.
Brun klinkergolv i tvättstuga med utmanande vinklar och hörn, kräver noggrann kapning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
Jenpet
  • Laddar…
V varpan1 skrev:
Det beror ju på hur stora plattor du kapar ifrån.
Ett tips är att kapa en halv klingbredd för stort och sedan göra ett springpass till rätt storlek. Då slipper du ”fnasiga” kanter. Du behöver också förhindra fläkningar i slutet av snittet, d.v.s. att plattan spricker snett av sig själv när man nästan är klar med snittet. Lättast är att helt enkelt kapa lite (1 cm) från ”andra hållet” så gör du en brottanvisningen bit in på plattan.

Är väl inget proffsigt sätt, men jag har gjort träfixturer att kapa med.
Spånskiva i botten, sedan två trälister i kakel/klinkers tjocklek plus någon millimeter som sidor.
Och sedan en kaplist ovanpå, lägg i plattan och skjut den så att den hamnar där den ska kapas mot kaplisten.
Spänn fast plattan med en tving och kapa, vill du vara extra försiktig så dra en remsa maskeringstejp över kapstället.

A AndersS skrev:
Är väl inget proffsigt sätt, men jag har gjort träfixturer att kapa med.
Spånskiva i botten, sedan två trälister i kakel/klinkers tjocklek plus någon millimeter som sidor.
Och sedan en kaplist ovanpå, lägg i plattan och skjut den så att den hamnar där den ska kapas mot kaplisten.
Spänn fast plattan med en tving och kapa, vill du vara extra försiktig så dra en remsa maskeringstejp över kapstället.
Fattar inte din förklaring, men den låter bra! Har du bild?

Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Det beror ju på hur stora plattor du kapar ifrån.
Ett tips är att kapa en halv klingbredd för stort och sedan göra ett springpass till rätt storlek. Då slipper du ”fnasiga” kanter. Du behöver också förhindra fläkningar i slutet av snittet, d.v.s. att plattan spricker snett av sig själv när man nästan är klar med snittet. Lättast är att helt enkelt kapa lite (1 cm) från ”andra hållet” så gör du en brottanvisningen bit in på plattan.
När jag googlar på "springpass såg" får jag bara AI tips om att ta gångpauser under löppass, och hur jag får tight rumpa.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.