Byggahus.se

Skarva klämd anslutningssladd

1. torbeno
    Husägare · Nivå 12
    I samband med en ommöblering klämdes sladden till den ställbara sängen och fungerar inte längre. Jag hade helst velat byta ut hela sladden men sängen har utgått ur sortimentet och affären sa att det inte fanns att beställa en ersättningssladd.

Det är fyra ledare och min fråga är alltså hur jag skarvar den. Den ligger så till att skarven kan döljas under sängen och behöver inte estetiskt snygg.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    image.jpg

2. E
    Medlem · Nivå 23
    Jag skulle lägga tillbaka höljet och tejpa 3 - 4 lager med en RIKTIG eltape, överlappet ska vara ca halva tejpen och man lindar "åt bägge håll" så att lindningarna korsar varandra och på det viset låser dom olika lagren varandra.

3. N
    Medlem Nivå 14
    Min första tanke är ju att kabeln ser inte så skadad ut att det skulle innebära att sängen inte fungerar. Eller är det inte den skadade delen du visar?

Vad går kabeln mellan? Är det kabel som matar nåt ställdon till sängen? Det är ju en gummikabel och om det behövs dragavlastning så blir det ju lite bökigare med skarvandet (kopplingsdosa med dragavlastning).

Hur sitter kabeln fast i ändarna? Om man vet vad det ska vara för area och arbetsspänning så kan kan ju kanske byta ut kabeln (om de nu inte sitter gjutna kontaktdon eller nåt i ändarna). Jag gissar ju att det inte är nätspänning i den.

4. J
    Medlem · Nivå 6
    Känn efter om det verkar som att kopparn är av i någon av ledarna. Kolla (uppenbara) saker som att inte någon annan kabel har kopplats ur eller så.

Är lite osäker på om det finns såna där skarvdosor som funkar för 4 ledare. Bäst är ju att byta hela kabeln som Nerre säger.

Nerre, vad baserar du den gissningen på? Det skulle väl kunna vara 230 till ställdonen i såna applikationer?

5. torbeno
    Husägare · Nivå 12
    Tack, men det är alltså avbrott på någon av koppartåtarna och jag behöver klippa av och skarva på något sätt

6. torbeno
    Husägare · Nivå 12
    I änden som sitter i vägguttaget är det en klump men en grön knapp på. Det är alltså inte en vanlig sladd.
    Jag testade att massera sladden innan jag skalade av höljet och fungerade den en kort stund. Det glappar mao.

7. torbeno
    Husägare · Nivå 12
    Jag reparerade en dammsugare härom dagen där en sladd på insidan hade bränt och fått avbrott. Luktade illa av bränd plast och med det i färskt minne vill jag inte chansa

8. N
    Medlem Nivå 14
    Det känns helt klart som det behövs mer bilder här... Från vägguttaget kommer det ju fas, nolla och eventuellt skyddsjord (men eftersom det är en säng så tvivlar jag på att den har jordad stickpropp, jordade uttag är ovanligt i sovrum).

Min spontana gissning är att den där "klumpen" är en rätt stor switchad nätdel (men "klump" kan ju vara 3x3x5 cm eller 25x25x30 cm), men det blir alltid en massa missförstånd när man pratar om "klumpar" och annat i elsammanhang. Så, mer bilder tack.

9. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Vilka möjligheter/verktyg/kunskaper har du för att skarva då?
    - Klämskarvhylsor är bra men blir bara riktigt bra med en riktig (dyr) presstång.
    - Lödning och krympslang fungerar också.
    - I sista hand sockerbitar, fungerar bra, med rikligt med eltejp.

• Laddar…
  10. tommib
    Självbyggare · Nivå 22
    Hade också föreslagit klämskarvhylsor, stegade och med krympslang över hela den skarvade delen.

---=---------------------
    -------=-----------------
    ------------=------------
    ------------------=------

där - är kabeln och = är skarven. Glöm inte att trä på krympslangen innan du börjar pressa :)

11. torbeno
    Husägare · Nivå 12
    Aha, det ser ju ut som en bra idé
    Testar med den

12. torbeno
    Husägare · Nivå 12
    Tips på bra presstång mottages

13. G
    Medlem · Nivå 6
    För privatbruk torde det fungera med vilken tång som helst med utväxling, en isolerad kabelsko kan ju inte pressas på så många sätt så jag kan då inte riktigt säga hur mycket bättre en 1500:- Weidmuller tång är jämfört med kines-kopian Jula säljer:

Weidmuller:
    https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=80-480-65&toc=0

Kopia
    http://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/biltillbehor/bilelektronik/kabelskor/kabelskotang-159303/

Tittar man däremot på ändhylsor så finns det bättre och sämre sätt att pressa, sexkantig pressning är bäst och sämst får man väl säga att polygripen är

• Laddar…