Halloj!

Jag håller på att dra in fiber i huset och när fiberteknikerna var här tog det stopp i röret... Visar sig att rören inte är skarvade.
Det gröna röret drogs först, sedan kom det gula till när man ansåg att det skulle vidare en bit till.

Hur skarvar man ihop dessa rör på bästa sätt? Markfirman som ansvarar för fibret vill inte ta på sig detta...

• Grönt och gult rör oavslutade i grusfyllt schakt med synlig skarv som inte är ihopkopplad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Muff 50mm. Kapa i lagom längd och tryck ihop.

• Gilla
roniish och 1 till
  • Laddar…
S
R roniish skrev:
Halloj!

Jag håller på att dra in fiber i huset och när fiberteknikerna var här tog det stopp i röret... Visar sig att rören inte är skarvade.
Det gröna röret drogs först, sedan kom det gula till när man ansåg att det skulle vidare en bit till.

Hur skarvar man ihop dessa rör på bästa sätt? Markfirman som ansvarar för fibret vill inte ta på sig detta...
https://www.bauhaus.se/skarvmuff-till-kabelror#go-to-description

• Gilla
roniish
  • Laddar…
G Gud_ skrev:
Muff 50mm. Kapa i lagom längd och tryck ihop.
Tack! Vad för typ av muff? Något du har möjlighet att länka till? Så det blir rätt pryl och tätt...

Wow, stort tack för snabb hjälp!

Ytterligare fråga...

Jag var till Biltema och köpte en skarvmuff och satte ihop det gröna och det gula kabelrör i skarvmuffen. Den är ju dock inte tät så nu är jag rädd för att det kan komma in vatten. Det stod specifikt att det inte följde med tätningsringar.

Behöver jag köpa till tätningsringar och sätta i? Kom på detta nu efter att jag redan använt muffen och grävt igen hålet...

• Gilla
Walle_Norrland_Skåne
  • Laddar…
W
R roniish skrev:
Ytterligare fråga...

Jag var till Biltema och köpte en skarvmuff och satte ihop det gröna och det gula kabelrör i skarvmuffen. Den är ju dock inte tät så nu är jag rädd för att det kan komma in vatten. Det stod specifikt att det inte följde med tätningsringar.

Behöver jag köpa till tätningsringar och sätta i? Kom på detta nu efter att jag redan använt muffen och grävt igen hålet...

Jag har inte använt tätningsringar till det innan men har du noja över att det kommer in vatten så absolut kör på men jag personligen använder inte det om det inte är en kund som ber mig att använda extra tätning som bara två kunder gjort (hittills) grävt ner rätt många rör och skarvat ett antal av dom och inget har hänt:):):)

R roniish skrev:
Ytterligare fråga...

Vatten kommer det att bli i röret ändå. Kabeln som går däri ska tåla det.
Röret är mekaniskt skydd och underlättar om man behöver dra om nåt i framtiden.

• Gilla
roniish och 3 till
  • Laddar…
Och det är fiberslang/duct som ska dras och ducten klarar om kanalisationen vattenfylls och fryser.

• Gilla
roniish och 1 till
  • Laddar…
Tack för det!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.