Byggahus.se

Skarva inkommande mellan mätaren och centralen

1. B
    Medlem Nivå 2
    Hej,
    säg att man byter elcentral och inkommande faser och PEN ledare är för korta, är det då godkänt att skarva dessa?
    Och med vad för skarvdon isåfall?

2. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Visst får man skarva. I ett dylikt fall brukar presshylsor vara ett bra alternativ, förutsatt att man har en bra presstång.

• Laddar…
  3. L
    Husägare · Nivå 15
    Som Bo säger det finns färdiga satser med presshylser med smältlim invändigt som krymps med gasol eller varmluftpistol + en yttre hylsa som krymps utanpå alltihopa. Var än en grävmaskin far fram står en elektriker beredd med detta. OBS använd avsedd presstång !

4. U
    Medlem · Nivå 10
    Tänk bara på att även varmluftspistol går under heta arbete

• Laddar…
  5. Hojte
    Nybyggare · Nivå 8

Om jag fattar ts rätt så menar han nog att han bara ska byta sin elcentral men nuvarande inkommande kablar blir för korta till den nya huvudbrytaren så behövs ju bara vanliga isolerade presshylsor för 6mm2 (om nu inkommande är det) inte behövs det geggas med krympslang och sånt

6. R
    Medlem Nivå 1
    Använd Erfoderlig Presstång Eltejp eller systoflex

7. H
    Medlem · Nivå 12
    Om det är som i rubriken mellan mätartavlan och centralen, så är bästa alternativet att byta kabel. Definitivt om centralen sitter bredvid mätartavlan. Dvs det är bara RK mellan mätartavlan och centralen. Då skulle jag inte skarva i första hand.

Annars använd rätt skarvhylsor i hop med rätt tång. Upp till 6mm2 kan isolerade skarvhylsor användas. Över det brukar det vara oisolerade hylsor. 3M +33 tejp brukar jag använda. Krympslang fungerar det också. Men jag har gjort många tejpskarvar. Och då slipper man värme och behov av el eller gas.

• Laddar…
  8. E
    Medlem · Nivå 23
    Ja, RÄTT tejp fungerar utmärkt, men det ska inte vara någon "skittejp" där limmet lossnar efter nått år.

9. B
    Medlem Nivå 2
    Hade mer än gärna bytt kabeln, men eftersom kabeln går in i mätaren som är plomberad så blir det svårt!

Var kan man köpa sådana skarvhylsor?

10. E
    Medlem · Nivå 23
    Det är bara det att skarvar du en RK/MK som går mellen mätaren och säkringstavlan är det väl helt uppenbart att det är ett hempul ;)

• Laddar…
  11. nisse123
    Medlem · Nivå 9
    Om man inte vill bryta plomberingen på mätartavlan då???
    Hur gör man då?

12. P
    Medlem Nivå 9
    Anlitar en elektriker:rofl:

13. Alfredo
    Besserwisser · Nivå 19
    Man ändrar inställning, bryter plomberingen och byter hela kabeln/trådarna. ;)
    Sen ber man leverantören komma ut och ordna med ny plombering.