Det räcker med ett grenrör (det du har) och en skjutmuff.

Lägg grenröret parallellt med röret den ska in på.
Såga av röret i lämplig längd, grada änden.
Smörj på glidmedel på alla ytor som ska kopplas ihop.
Skjut på skutmuffen på röränden som ska vara kvar.
Trä på grenröret.
Skjut tillbaka skjutnuffen så att mitten hamnar i skarven mellan grenröret och röret som den ska anslutas till.

• Gilla
Kronisk och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar, så den glipa som blir mellan grenrör och befintligt rör är inga problem?
Behöver man fixera skjutmuffen på något vis? Kommer ju ligga med en fjärdedel av sin längd på vardera rör.

Du ska använda två skjutmuffar. Såga bort ca en halv meter av befintligt rör, sätt en bit av det kapade röret i muffen på grenen så det blir liiite kortare än det du sågade bort. Sen knackar du på en skjutmuff i varje sida på befintligt rör, lägger ner grenen och skjuter över muffarna. Märk gärna upp så mitten på muffen hamnar mitt över skarven. På det viset får du bara några mm glipa i varje skarv.

Hoppas du förstår hur jag menar annars får du fråga så försöker jag förklara bättre.

• Gilla
Kronisk och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Krilleman
K Kronisk skrev:
Tack för svar, så den glipa som blir mellan grenrör och befintligt rör är inga problem?
Behöver man fixera skjutmuffen på något vis? Kommer ju ligga med en fjärdedel av sin längd på vardera rör.
Det blir trångt att endast använda en skjutmuff. Använd två!

Packa jorden runt rören så rör sig inte skjutmuffarna alls.

Jag har beskrivit processen i tidigare inlägg här:
https://www.byggahus.se/forum/threads/tips-innan-jag-kapar-avloppsroeret-oenskas.521042/post-5777270

Usch att semestern snart är över, hoppas den har varit bra... 👍
Jag själv har inte börjat min ännu... 🤔😂
Och varmt välkommen till forumet @Kronisk

Lånat bilden från samma tråd:
Handritad illustration som visar användning av två skjutmuffar för avloppsrör. Ritningen visar en skjutmuff vid varje rörända och anger mått för installationen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
menhir och 3 till
  • Laddar…
G-83 G-83 skrev:
Du ska använda två skjutmuffar. Såga bort ca en halv meter av befintligt rör, sätt en bit av det kapade röret i muffen på grenen så det blir liiite kortare än det du sågade bort. Sen knackar du på en skjutmuff i varje sida på befintligt rör, lägger ner grenen och skjuter över muffarna. Märk gärna upp så mitten på muffen hamnar mitt över skarven. På det viset får du bara några mm glipa i varje skarv.

Hoppas du förstår hur jag menar annars får du fråga så försöker jag förklara bättre.
Där har vi det, tack så mycket!

• Gilla
G-83
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.