Det räcker med ett grenrör (det du har) och en skjutmuff.
Lägg grenröret parallellt med röret den ska in på.
Såga av röret i lämplig längd, grada änden.
Smörj på glidmedel på alla ytor som ska kopplas ihop.
Skjut på skutmuffen på röränden som ska vara kvar.
Trä på grenröret.
Skjut tillbaka skjutnuffen så att mitten hamnar i skarven mellan grenröret och röret som den ska anslutas till.
Lägg grenröret parallellt med röret den ska in på.
Såga av röret i lämplig längd, grada änden.
Smörj på glidmedel på alla ytor som ska kopplas ihop.
Skjut på skutmuffen på röränden som ska vara kvar.
Trä på grenröret.
Skjut tillbaka skjutnuffen så att mitten hamnar i skarven mellan grenröret och röret som den ska anslutas till.
Du ska använda två skjutmuffar. Såga bort ca en halv meter av befintligt rör, sätt en bit av det kapade röret i muffen på grenen så det blir liiite kortare än det du sågade bort. Sen knackar du på en skjutmuff i varje sida på befintligt rör, lägger ner grenen och skjuter över muffarna. Märk gärna upp så mitten på muffen hamnar mitt över skarven. På det viset får du bara några mm glipa i varje skarv.
Hoppas du förstår hur jag menar annars får du fråga så försöker jag förklara bättre.
Hoppas du förstår hur jag menar annars får du fråga så försöker jag förklara bättre.
Bästa svaret
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 367 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 367 inlägg
Det blir trångt att endast använda en skjutmuff. Använd två!K Kronisk skrev:
Packa jorden runt rören så rör sig inte skjutmuffarna alls.
Jag har beskrivit processen i tidigare inlägg här:
https://www.byggahus.se/forum/threads/tips-innan-jag-kapar-avloppsroeret-oenskas.521042/post-5777270
Usch att semestern snart är över, hoppas den har varit bra... 👍
Jag själv har inte börjat min ännu... 🤔😂
Och varmt välkommen till forumet @Kronisk
Lånat bilden från samma tråd:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Där har vi det, tack så mycket!G-83 skrev:Du ska använda två skjutmuffar. Såga bort ca en halv meter av befintligt rör, sätt en bit av det kapade röret i muffen på grenen så det blir liiite kortare än det du sågade bort. Sen knackar du på en skjutmuff i varje sida på befintligt rör, lägger ner grenen och skjuter över muffarna. Märk gärna upp så mitten på muffen hamnar mitt över skarven. På det viset får du bara några mm glipa i varje skarv.
Liknande trådar
-
Skarva med Wago bakom vägguttag?
El -
Hur löser jag plåtskarvar emot befintligt tak i 90 graders innerhörn?
Tak & Vind -
Skarva på grenrör på befintligt avloppsrör?
Vatten & Avlopp -
Hjälp! För kort kondensväv på befintligt hus! Förlänga skarva kondensväven... med vad??
Tak & Vind -
Gjuta till golv hur skarva mellan nytt och befintligt golv samt gjuta upp på berg
Grund & Markarbeten