Byggahus.se

Skarva gamla limmade pvc-rör

1. A
    Medlem Nivå 5
    Hej!

Håller på att renovera badrum. Har precis bilat upp 2 gamla gjutjärnsbrunnar och bilat fram avloppsstammen för
    toalettanslutning. Nu till min fråga, rören som är ingjutna är av platsrör (pvc?) och huset är byggt -75, även om det är stämplat -67 på rören, och de verkar limmade i varandra.. nu har jag med hjälp av värmepistol avlägsnat röret som satt i avloppsstammen (110mm) och jag har nu en muffände att ansluta nya röret till toan i, behöver detta limmas eller tätas på nått sätt när jag trycker i de nya rören? - Det sitter ju ingen tätningspackning i de gamla muffarna nämligen.

Samma sak med golvbrunnarna, de gamla av gjutjärn var "krympanslutna" och sedan limmade i muffarna.. jag har även här avlägsnat rören och fått fram en muff på 75mm som innan var limmad... behöver jag limma även de nya rören till det gamla, eller görs detta på nått annat sätt? Allt skall gjutas in sedan.. rören ligger i/under en platta på mark (10cm arm. betong, finskikt, cellplast, avjämnad betong ca 7cm).

Om det blev för rörigt så kan jag lägga upp lite bilder...

MVH: Marcus

2. prototypen
    Medlem · Nivå 22
    Går det att kapa bort befintlig muff och skarva med en skarvmuff med gummitätningar. Plasten påverkas av limmet och det kan spricka rakt av.

Protte

3. A
    Medlem Nivå 5
    Jodå det är inga problem att blia fram o kapa av den... jag utgick bara från att muffen måste sitta på rätt rör för att kunna få det "tätt"? Alltså om man säger att man har ett rör som sticker upp ur betongen vertikalt och sedan skarvar detta rör med ett rör med muff.. då kommer ev. läckage att rinna utanför röret, medans om man har en muff som sticker upp så kan det bara rinna ner i röret lixom... svårt att förklara, men ni fattar nog vad jag menar..

4. J
    Medlem Nivå 15
    Riktningen på muffen är tydligen oväsentlig. Låter kontraintuitivt, men det är det alla rörisar jag pratat med om detta har hävdat i alla fall.

5. A
    Medlem Nivå 5
    Hmm det låter ju skummt, men jag antar att det är godkänt för att det inte finns mycket annat att göra om man vill skarva in sig på bef avlopp många ggr...

Så, med andra ord, jag behöver inte ha några muffar frambilade utan endast själva röret kapat på lämpligt ställe och sedan kan jag skarva med nya pp rör med gummitätning oavsett åt vilket håll fallet är? Jag utgick från stuprörsprincipen där man alltid har muffen uppåt av självklara orsaker...

Sen stötte jag på ett problem med denna nya lösning, den första frambilade muffen sitter på ett förgreningsrör, så om jag kapar detta så är det inte mycket rör kvar öht att fästa nya muffen i så det blir lite problem, dock så är denna befintliga muff i princip vertikal så man borde kunna få det tätt ändå..finns det någon form av tätning på¨burk eller så för att täta det nya röret med?? Ska ta ett par bilder så ni ser vad jag menar..

6. A
    Medlem Nivå 5
    Nu har jag stött på patrull, att kapa rören och sätta dit en muff är ute ur bilden.. båda rören är del av en förgrening så det finns ej plats för en muff om man kapar bort den befintliga muffen:

Så ser det ut där toaletten ska anslutas, det går rör överallt så jag har ingen lust att bila mer... som ni ser så är muffen framme och rensad på det gamla röret som var limmad.. det måste ju finnas nått klägg man kan täta med som förblir elastiskt??

Och såhär ser det ut där duschbrunnen ska anslutas.. samma här.. för kort stump kvar om man kapar bort muffen.. men det borde ju gå att få tätt ändå? - Om ni tycker att den ser lite vanskapt ut är det för att den blev lite deformerad när jag körde med värmepistolen och lirkade bort det gamla limmade röret, det bör doch inte bli några problem o värma lite och sedan trycka i det nya röret så borde det forma sig rätt sen...

Så vad tycker proffsen?? - Dett måste väl gå o lösa?? Rören kommer ju gå in ca 5-6 cm så det är ju ingen direkt risk för läckage.. har sett folk som murar in nya rör till gamla i gjutjärn så då borde ju även detta gå o lösa?

7. A
    Medlem Nivå 5
    Ingen som har några tipps? - Min tanke var att trycka i det nya röret insmetat med fogmassa eller liknande så det tätar ordentligt, såg även attdet gick o köpa tätningsringar till 110 rör sepparat, kan det va en lösning tro?

//Marcus

8. E
    Medlem Nivå 1
    Om plats finns så kapa bort muffarna, skaffa stödhylsor och tex. FERNCO eller JET kopplingar! Det borde få plats och tätt blir det!

9. A
    Medlem Nivå 5
    Det är just plats som det är ont om... Vill inte bila mer runt toa-röret pga inkommande vatten och ett virrvarr av kopparör som går överallt.. plust att 30 år gamla rör blir sköra...behöver inte slinta mycket för att skaffa sig än större problem...

Båda rören som sticker upp är även del av en förgrening så jag gissar på att jag får ca 1 cm kvar om jag kapar bort muffen... då borde det vara säkrare att sätta det nya röret innuti istället... dock så kan man ju kanske kapa bort den yttre rillan så röret blir slätt för att då få dit en jetkoppling eller nått.. Var hittar jag stödhylsor föresten??

10. A
    Medlem Nivå 5
    Nähe, nu har jag läst på lite, och om jag inte har missuppfattat så limmar man inte rör av den aldeningen att de ska kunna flexa lite.. alltså värmeutvidga sig någon cm i muffarna osv.. Så, mao.. om man ska täta så skall det göras med något som kan följa med rörelserna... själv har jag funderat ut 2 alternativ.

1. Sikaflex/polyurethan massa, den är flexibel o stark som fan.. men kanske inte tillräckligt.

2. Avloppskitt ala "Unigum icke härdande", http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=4704

Vad tror ni som vet om detta... alltså kitta in rören i de gamla muffarna??

11. G
    Medlem Nivå 1
    Marcus hur gick det med ditt avlopp? Vad blev lösningen på ditt problem?

12. A
    Medlem Nivå 5
    I brist på konkreta tipps här så jag använde mitt egna sunda förnuft, vilket bestod av att lägga i en ny gummipackning och sedan använda avloppskitt.. det blev tätt och satt mkt bra... jag hade ju en ganska förlåtande anslutning då stammen kom upp med muff upp i ca 45 grader.. de nya rören satt ju då innuti muffen...