Ska bygga ut och bygga om värmesystemet hemma nu.
Nya delen blir alupex+elförzinkat, inga problem där.
Men i en del av gamla systemet så har jag kopparrör, 15mm. Den delen skulle jag vilja bygga vidare från och fortsätta med två element och cirkus 10m elförzinkat.
Kan jag pressa på en elförzinkad skarv på koppar?
Ytterdiameter stämmer, men hur är det med korrision och krypströmmar?
Blir typ halva priset med elförzinkat, så lite finns på spel.
Men 1/3 livslängd är det inte värt...
Nya delen blir alupex+elförzinkat, inga problem där.
Men i en del av gamla systemet så har jag kopparrör, 15mm. Den delen skulle jag vilja bygga vidare från och fortsätta med två element och cirkus 10m elförzinkat.
Kan jag pressa på en elförzinkad skarv på koppar?
Ytterdiameter stämmer, men hur är det med korrision och krypströmmar?
Blir typ halva priset med elförzinkat, så lite finns på spel.
Men 1/3 livslängd är det inte värt...
Låter bra.
Tyvärr säger Ahlsell tvärtom i manualen till A-Press delarna
Å andra sidan har man ju skarvat järn och koppar i evigheter i värmesystem, och det var byggt så i ursprungliga installationen jag rivet ut,
Tyvärr säger Ahlsell tvärtom i manualen till A-Press delarna
Å andra sidan har man ju skarvat järn och koppar i evigheter i värmesystem, och det var byggt så i ursprungliga installationen jag rivet ut,
Ja iofs ska du kanske inte pressa zinkade delarna på kopparrören. Jag tänkte mer allmänt på blandningen av rörmaterial, men använd en övergång i mässing där du skiftar material så kan det bara bli MVG. Kan ju vara gänga och klämringskoppling mot kopparn tex.
Ovan avhandlas värmesystemet. Jag har ett liknande problem, men då på inkommande vatten.
Idag är inkommande ny pex-slang ansluten till vattenmätaren. Därefter finns de ursprungliga stålrören från 1944 ca 15 meter fram till VVB via tvättstugan i källaren. Rören är i dåligt skick, arbetar man med dem börjar det gärna läcka i anslutningarna och kalkbeläggningen i rören kvarlämnar en mycket liten diameter för vattnet att passera igenom.
Jag vill nu byta ut dessa rör och funderar på vad jag bör använda. Rören är dragna synligt i källaren. När gästrummet bebos blir det kondens på röret liksom i tvättstugan.
Kan man montera pexrör synligt på ett snyggt sätt?
Är elförzinkade rör ett hållbart alternativ? (kopparrör förekommer, men först senare i slingan)
Brukar man kondensisolera rören eller tillåter man kondens?
Vilken dimension bör rören ha? Är 22 ok eller bör man upp i 28 mm?
Mvh
David
Idag är inkommande ny pex-slang ansluten till vattenmätaren. Därefter finns de ursprungliga stålrören från 1944 ca 15 meter fram till VVB via tvättstugan i källaren. Rören är i dåligt skick, arbetar man med dem börjar det gärna läcka i anslutningarna och kalkbeläggningen i rören kvarlämnar en mycket liten diameter för vattnet att passera igenom.
Jag vill nu byta ut dessa rör och funderar på vad jag bör använda. Rören är dragna synligt i källaren. När gästrummet bebos blir det kondens på röret liksom i tvättstugan.
Kan man montera pexrör synligt på ett snyggt sätt?
Är elförzinkade rör ett hållbart alternativ? (kopparrör förekommer, men först senare i slingan)
Brukar man kondensisolera rören eller tillåter man kondens?
Vilken dimension bör rören ha? Är 22 ok eller bör man upp i 28 mm?
Mvh
David
Koppar eller PEX ska du ha.
Vilken som passar bäst får man se efter omständigheterna. Jag tror du ska satsa på koppar.
22 är oftast ok om man inte har stora förbrukare, tex två duchar.
Om du ska ha ett vattenutkast bör det sättas tidigt, och då kan du dra 28 fram till den, och minska dimensionen efter.
Kondensisolera med Armaflex för köldbärare, det är viktigt att limma ordentligt tätt så ingen luft kan komma åt.
Jag har 28 fram till fördelaren, precis innan fördelaren har jag grenat av till vattenutkastet med 22mm pex.
Efter fördelaren är det 16mm till alla förbrukare i kök och bad
Vilken som passar bäst får man se efter omständigheterna. Jag tror du ska satsa på koppar.
22 är oftast ok om man inte har stora förbrukare, tex två duchar.
Om du ska ha ett vattenutkast bör det sättas tidigt, och då kan du dra 28 fram till den, och minska dimensionen efter.
Kondensisolera med Armaflex för köldbärare, det är viktigt att limma ordentligt tätt så ingen luft kan komma åt.
Jag har 28 fram till fördelaren, precis innan fördelaren har jag grenat av till vattenutkastet med 22mm pex.
Efter fördelaren är det 16mm till alla förbrukare i kök och bad
Galv kan du inte ha till tappvatten, rostar på nolltid. Vi kanske inte ska kalla det galv, det är bara en tunn elförzinkning och avsett för värmeledningar. Ta du alupex eller koppar, finns ju även rostfritt för press om man vill kosta på sig.
Hej.GK100 skrev:
Ny här.
Bor i bostadsrätt i centrala GBG.
En granne har renoverat ett badrum med hjälp av certifierad firma.
Efter renovering så har han gulbrunt vatten i handfatet varje morgon.(både i kallt och varmt vatten)
Detta pågår ständigt efter mer än ett halvår.
Stammar i fastigheten är stålrör från 1937.
Aktuell stam förser kök och toalett samt två våningar ovan med vatten. Inget brunt vatten på dessa ställen.
Detta gör att jag misstänker de nya utanpåliggande rören som går efter två väggar som boven i dramat.
De nya rören ser ut att vara kromade kopparrör. de är skarvade med ett antal skarvhylsor. Skarvhylsorna är troligen i stål då de är magnetiska.
Har vi att göra med ett galvaniskt element här? Koppar, Stål, Koppar, Stål, osv.
Vad tror ni?
Mycket svårt att hitta information om detta.
Japlin
Det borde inte vara några delar som är magnetiska öht i de delarna, har du kollat rören också? Kanske draget med såna rör som var uppe tidigare dvs elförzinkade tunnväggiga avsedda för värmeledningar. Oavsett verkar det ju fel materialval om man får ut rostfärgat vatten, klaga på jobbet så det reds ut.