Jag har dykt på ett problem under starten av vår dräneringen (skönt... ). Vi har tidigare i år akutdränerat ena kortsidan av huset samt en bit upp på långsidorna (som ett U). Nu när jag grävt fram till punkten där de slutade så märker jag att dom har lagt dränrören en halv meter längre in än pordrän (gamla tegelrör fram dit), duk etc vilket skulle innebära att jag dels måste gräva (handgräva, under altan) samt ta ner deras duk etc och göra om det. Jag undviket gärna det extraarbetet och undrar därför om ni skulle godkänna följande lösning.
På de nya rören har de satt en skarvmuff som de satt in befintliga gamla tegelrör i. Mellan mitt hål och det nya röret är det ny endast ett 30cm tegelrör så jag tänkte låta det ligga kvar och sätta en muff även i andra på min sida så att säga och sen fortsätta med nya fräscha rör. Någon som ser något problem med det? Det blir ju ca. 20cm tegelrör kvar men det kan väl knappast ha någon inverkan i det stora hela?
Kom att tänka på att det blir ju en viss höjdskillnad iom att tegelröret är tjockare än plaströr. Detta borde ju kunna ställe till det genom att det bildas en liten vattensamling vid muffen !?
Det enda jag kan tänka på är ju att tegelrören (dräneringsrör överhuvudtaget) byter man ut pga att de blir igensatta. Som du gör nu så KAN ju tegelrören vara täta och därmed inte uppfylla sin funktion.
Men syftet med dräneringsrören är väl främst att avleda vattnet, inte att lagra det. Och det gör ju plaströr minst lika bra. Dessutom sätter ju tegelrören igen lättare iom att mycket skit kommer in via skarvarna.