Vi håller på att bygga kök i en lägenhet och ska ha en bänk som mäter 380 cm, vilket de färdiga längderna på laminatskivorna från Ikea inte räcker till och vi blir tvungna att skarva ihop två skivor (av kostnadsskäl är det inte aktuellt med en enda lång bänkskiva i vårt fall).

Jag har läst i flera trådar om hur man går tillväga för att fräsa ur med överhandsfräs och använda spännbeslag eller att kexa, men jag har inte fått grepp på om man använder lim eller silicon i skarven? Jag har sett lite olika svar på det och blir inte klok på vad som används när.

Angående kanterna som skarvas ihop, vad är allra bäst: okapad kant mot okapad kant (alltså laminerad kant), eller att ha två kapade kanter mot varandra? Ändträet där man gjort kapningen blir ju betydligt känsligare för fukt, så det kanske är mer fördelaktigt att ha den kapade änden utåt mot rummet och där stryka på laminat?

Den sista funderingen gäller vart skarven ska hamna. Antingen hamnar den i arbetsytan vilken jag absolut inte vill, eller så hamnar den vid spishällen. Lite som att välja mellan pest eller kolera. Är det möjligt att ha skarven precis mitt i hällen för att få så lite skarv som möjligt eller måste jag ha den bredvid hällen? Blir det problem med bärigheten om man har den mitt i? Det finns ju såklart risk för fukt vid en sådan placering, men det gör det ju även om skarven hamnar precis bredvid hällen..

Paul-Staffanstorp
Har skarvat mitt för hällen många ggr och det har aldrig varit några problem.
Dock ska det vara sågad kant mot sågad kant och se till så att spännbeslagen sitter så pass långt in från fram och bakkant att de försvinner bort när det sågas ur för hällen.
Limma med ett riktigt bra lim så håller det kanon med bara limmet i fram och bakkant.
Rekommenderar Würths limtätmassa som jag har bra erfarenhet av.

Vad jag hört kan man köpa tjänsten även på Ikea med att få skivorna frästa och förberedda för sammanfogning, så kolla det...

• Gilla
Filipskoglund
  • Laddar…
Tack för ditt svar!
Men jag är lite osäker på hur du menar med att spännbeslagen ska försvinna bort när man sågar ur för hällen? menar du att de ska sitta i den del av bänkskiva som sedan sågas ur (varför gör man isf så?), eller menar du att de ska sitta på kanterna, men inte i vägen för när man sågar?

Paul-Staffanstorp
Ja, de ska sitta i den del som sen sågas ur eftersom de andra delarna är för smala och dessutom gör det ingen direkt nytta när man spänner ihop skivorna om beslagen sitter så nära kanterna...

Ok, jag förstår. Fäster limmet bättre när man väljer sågad kant mot sågad kant?

Paul-Staffanstorp
Ja det gör det... :)
...och du får ytlaminatet närmre vartannat med...

Ett alternativ är att titta på andra ställen och få en hel bänkskiva. Ikea har nämligen ett maxmått på det som finns i lager, bygghandeln kan ofta ha upp till 4 meter (vilket jag tror vi köpte på Hornbach)

hej kör sågat som sågat och kör med silicone i samma färg som skivan. ev om ikea kan hjälpa er att göra iordning den. kexa är ju det bästa går nog att hyra rätt billigt på cramo eller ramirent

Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Ja, de ska sitta i den del som sen sågas ur eftersom de andra delarna är för smala och dessutom gör det ingen direkt nytta när man spänner ihop skivorna om beslagen sitter så nära kanterna...
Extremt lång tid har gått sedan detta inlägg, men har ändå en fråga på den. Som jag tolkar detta inlägg av dig ska man såga bort den delen där beslagen sitter och att limmet är det som sen håller allt på plats. Men då är det alltså bara beslagen till för att få en bra limning?

Paul-Staffanstorp
E Emilius skrev:
Extremt lång tid har gått sedan detta inlägg, men har ändå en fråga på den. Som jag tolkar detta inlägg av dig ska man såga bort den delen där beslagen sitter och att limmet är det som sen håller allt på plats. Men då är det alltså bara beslagen till för att få en bra limning?
Jag gjorde så förr vid några tillfällen men det är ju ALDRIG optimalt att ha skarv vid häll.
Man får ju inte plats med beslagen i de smala bitarna som blir kvar fram och bak så det fällde att limma rejält och med bra lim.

Jag gjorde så förr vid några tillfällen men det är ju ALDRIG optimalt att ha skarv vid häll.
Man får ju inte plats med beslagen i de smala bitarna som blir kvar fram och bak så det fällde att limma rejält och med bra lim.
Tack för att du tog dig tid att svara! Har nog kommit fram till att jag kommer lägga skarven inte mitt i, utan så att den går i linje med hällen istället. Sett på flera bilder att folk gjort så.

Paul-Staffanstorp
E Emilius skrev:
Tack för att du tog dig tid att svara! Har nog kommit fram till att jag kommer lägga skarven inte mitt i, utan så att den går i linje med hällen istället. Sett på flera bilder att folk gjort så.
Det är väldigt vanligt när det gäller stenskivor.
Måste du ha en skarv vid hällen då ?
Kokar det över eller liknande så är den väldigt utsatt och risken att du inte fått det helt tätt finns ju alltid och då är det kört när man pratar laminat.

Har skarvat mitt för hällen många ggr och det har aldrig varit några problem.
Dock ska det vara sågad kant mot sågad kant och se till så att spännbeslagen sitter så pass långt in från fram och bakkant att de försvinner bort när det sågas ur för hällen.
Limma med ett riktigt bra lim så håller det kanon med bara limmet i fram och bakkant.
Rekommenderar Würths limtätmassa som jag har bra erfarenhet av.

Vad jag hört kan man köpa tjänsten även på Ikea med att få skivorna frästa och förberedda för sammanfogning, så kolla det...
Blir det inte anings ojämn kant i laminaten som syns när man sågar? Sist jag sågade av en laminatskiva så blev det lite fnasigt i kanten, trots att jag sågade uppochner men det dolde jag mot väggen med en list. Men här talar vi om en skarv, laminat mot laminat Hur sågar du för att få osynlig kant?

Paul-Staffanstorp
D Dr Jumping Jack skrev:
Blir det inte anings ojämn kant i laminaten som syns när man sågar? Sist jag sågade av en laminatskiva så blev det lite fnasigt i kanten, trots att jag sågade uppochner men det dolde jag mot väggen med en list. Men här talar vi om en skarv, laminat mot laminat Hur sågar du för att få osynlig kant?
Sänksåg med styrskena ger bra snitt.
Bra att ha fräsch klinga så klart.

Det är väldigt vanligt när det gäller stenskivor.
Måste du ha en skarv vid hällen då ?
Kokar det över eller liknande så är den väldigt utsatt och risken att du inte fått det helt tätt finns ju alltid och då är det kört när man pratar laminat.
Jag måste ha en skarv. Gör ett budgetkök eftersom vi ska flytta från stället inom 2 år och det innebär IKEA laminat ej måttbeställd. Köket är över 4 m långt tyvärr.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.