Jag behöver koppla ihop plast och gjutjärnsrör på två ställen och funderar på vilken sorts skarv som är bäst. Båda rören sitter i rum som kan rensas helt från brännbart material och stängas igen, så det funkar att såga med vinkelslip (och andningsmask).

Fall 1. Ett horisontellt rör har rostat och ska bytas ut. Röret går in i platsrör utanför bild till nere till höger.
Horisontellt gjutjärnsrör med rostskador markerade med kryss, nära plaströranslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fall 2. Ett liggande rör från en gästtoa ska kopplas in på ett vertikalt rör från köket, se blå markering.
Gjutjärnsrör och plastavlopp kopplade med blå markerad skarv, nära en cykel i ett rödmålat källarutrymme.
Skapa konto

Vilken sorts muff är bra att använda? Denna (i Byggmax beställningssortiment) verkar ju rätt bombsäker, är det nåt sånt man brukar ha?
Flexibel skarvmuff för att koppla ihop olika typer av rör, med metallklämmor.
Skapa konto

• Gilla
BSOD
  • Laddar…
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
En JET-koppling är ju både snyggare och billigare, superbra om gjutjärnet är 110, 83 eller 75mm.

Annars blir det en liknande koppling som bilden ovan visar.

Tex:
[länk]

[bild]
Hmm, Jag har en sån där jetkoppling i huset, längre ner på det rostiga röret som ska bytas där det ansluter till avloppet i golvet. Man kanske kan återanvända den, när jag tar bort den gamla blir det ju plast mot plast där.
Den du länkade till "Ma Jet B-Koppling klass B 100 mm". Det står inte vilken rördiameter den passar till. Antar att 100 mm är bredden på stålbandet. Kan man anta att den är för 110-rör, dvs är det så självklart att dom inte skriver ut det?

Krilleman
Det stämmer att DN100 är i själva verket 110mm när man pratar om JET-koppling.

Men har du en skarv plast/plast så blir det bättre med en vanligt muff 110mm...

pp-dubbelmuff-110mm.jpg

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.