Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Skarva 75mm stålrör

1. T
    Medlem · Vest Agder · 91 inlägg

Torpgubben

Medlem
    Jag ska slänga ut oljepannan som är ansluten med 75 mm rör, via en påsvetsad övergång till husets 34 mm distributionsrör.

Jag vill kapa bort och bygga om lite så man får bort det gamla. Finns det skarvar och övergångar från 75mm rör till 34 mm, eller måste man svetsa? Det är rävigt att komma åt...
    Finns det nån annan lösning än att svetsa?

2. Claes Sörmland
    Medlem · Sörmland och stan · 11 762 inlägg

Claes SörmlandPremiumikon: Träd

Medlem
  3. useless
    Lök. · Gävleborg · 25 906 inlägg
    Den finns väl bara upp till 1"? Och klämkopplingarna finns bara upp till 54 mm...

Men om du kan kapa bort så att du får ett 34 mm rör att ansluta till så är det nog enklare än att koppla in sig på det grövre.

• Laddar…
  4. Krilleman
    Husspekulant Plumber · Södermanland · 13 782 inlägg

KrillemanPremiumikon: Badkar

Husspekulant Plumber
    Blir det inget bra att skarva på ditt 1" rör så finns det faktiskt stålrörskopplingar upp till 88,9mm hos vissa tillverkare för kännedom.

Men smakar det så kostar det...

Dessa nedan är 76,1mm:

Denna är lagerlagd hos Ahlsell, men du får nog räkna med att betala över 3000:- stycket med moms via VVS-företag.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2021-1-13_9-5-47.png

Denna är lagerlagd hos Dahl och är lite billigare, räkna med att betala över 2000:- stycket med moms via VVS-företag. (Spännande att dom har skrivit fel i texten... 75,1)

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2021-1-13_9-10-2.png

Redigerat 13 jan 2021 09:20
  5. T
    Medlem · stockholm · 2 168 inlägg
    Jag hittade en inbyggd övergång från husets 1½" stålrör till vanlig R20gänga när jag rev i väggarna hemma. Den borde kunna finnas i olika dimensioner.

Det var en rätt lång historia i mässing som tätade genom att en gummipackning klämdes ihop. Den behöver alltså bara ett slätt rör för att fästas. Har tyvärr inte delen här men kan kolla nästa gång jag är på landstället och "bra att ha rördels lådan" om det är intressant

6. Krilleman
    Husspekulant Plumber · Södermanland · 13 782 inlägg

KrillemanPremiumikon: Badkar

Husspekulant Plumber
    1½" (48,3mm utvändigt) är samma sak som DN40, inte DN65.

DN65 = 76,1 = 2½”

Redigerat 13 jan 2021 09:38
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.