Byggahus.se

Skarv IKEAs stenbänkskiva

1. H
    Medlem Nivå 8
    Är det nån som har köpt IKEAs stenbänkskiva och fått den skarvad?
    De levererar tydligen bara 3 metersbitar.

Hur ser skarven ut? Är det osynligt?
    Gillar den bänken men inte om man får en synlig skarv mitt på bänken mellan diskho och spishäll.

Bilder på skarv?

2. G
    Medlem Nivå 2
    Tänk också på att det är en skarv vid fasningen runt om skivan. Skivan skarvas ihop där med för att få en tjockare skiva. Ibland har skarven synts en hel del när vi har tittat på sådana skivor.

3. B
    Medlem Nivå 2
    Jag har svart stenbänk från Ikea! Jag har en skarv på ett litet utstick så jag störs inte av det men det är klart att skarven syns! Vill ni slippa det får ni nog försöka hitta en tillverkare som gör längre skivor

4. H
    Medlem Nivå 8
    Skarv på utstick eller i en vinkel kan man ju köpa men att skarva en helt rak bänk mitt på känns nog tråkigare. Hur är det skarvat? Bara med silicon?

5. B
    Medlem Nivå 2
    Utsticket är inte monterat ännu! Blir snyggare med kant mot kant men det lutar åt silicon även om det inte är arbetsyta! Skräp har ju alltid en förmåga att hitta ner i springorna

6. H
    Medlem Nivå 8
    Skulle ju varit schyst om IKEA hade matchande hårdspackel i liknande material och färg.

7. B
    Medlem Nivå 2
    Det skulle säkert gå att blanda till nåt om man la ner lite arbete och experimentlustan satte in

8. F
    Medlem Nivå 1
    Stämmer att Ikeas stenskivor är max 3 meter per bit. Är bänken mer än 3 m så blir det en skarv. Eftersom bänkskivan installeras av dig själv eller den hantverkare du anlitat kommer det inte bli en osynlig skarv. Bra att vara medveten om, även om det kan bli riktigt snyggt ändå.

9. P
    Medlem Nivå 4
    Testa att skarva med Tec7 i lämplig färg, blir hur bra som helst.

10. nattugglan11
    Medlem Nivå 9
    Gammal tråd men jag svarar ändå.

Det blir fasansfullt tungt, riskabelt o svårt att hantera/frakta en så lång bit sten över 300cm. Även "riktiga" stenfirmor tror jag instämmer med mig. Stenfirmor brukar välja att lägga snittet vid spishällens ena sida (eller båda sidor för att inte riskera att de smala resterande bitarna går av) då blir bara snittet synligt en bit nedtill och upptill om hällen.

Jag bar upp en 350cm lång stenbänk två trappor i lägenhet med 6 pers till hjälp, jag trodde jag skulle dö, var helt säker på att det INTE skulle gå när vi började ta ett steg, men det gick konstigt nog. Det går inte heller att bära en bänk där det är utsågade hål pga knäckrisken. Nu väger inte ikeas bänkar lika mkt men ändå.

11. H
    Medlem Nivå 8
    IKEA tänkte lägga skarven vid 3 meter vilket gjorde att jag skulle få skarven mitt på den största ytan. Där vill man ju kunna baka utan skarv. Då föreslog de att lägga skarven vid hällen, jag bad dem flytta den 20cm utanför så att ev, överkokande kastruller inte skulle läcka ner i springan. Ville även få springan lite naturligt mellan tvi skåp så den följde linjen mellan luckorna om ni förstår hur jag menar.

Måste säga att med svart silikon syns knappt skarven. Jag lade på silikon, låt det torka och tog sedan ett sprillansnytt rakblad och skar/hyvlade ner det exakt jäms med skivans yta. Osynligt och inget skräp kan samlas. Jag är helnöjd.