Hej!

Ska beställa en ny bänkskiva till köket och hade tänkt köpa via IKEA, OXSTEN vit. Hade idag möte med köksplaneraren och fick då veta att skivan kommer ha en skarv pga längden. Det handlar om en rak skiva och de vill inte sätta skarven vid spishällen utan den måste vara minst 10cm från närmsta hål/kant, alltså en bit in på arbetsytan.

Svårt att hitta exempelbilder så jag undrar om det är någon här som har en bänkskiva med skarv som vill dela med sig av bilder? Spontant känner jag att det inte är hela världen, men vill gärna få en uppfattning om hur det kan se ut innan jag beställer skivan.

Åsa Lund
Ikea borde kunna visa dig en bild?

Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Ikea borde kunna visa dig en bild?
De hade ingen bild att visa tyvärr. Försökte beställa skivan till slut ändå men pga hur stommarna i mitt kök är utformade kunde jag inte beställa via IKEA då det inte fanns någon lämplig plats allt lägga skarven. Så nu håller jag på att leta vidare men hittar bara tokdyra alternativ eller laminat.

Så här ser en vinkelskarv ut. Syns och känns, några tiondelars skillnad i höjd.
Linneskiva med synlig vinkelskarv och några tiondelars höjdskillnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ikeaskiva, linnemönstrad.

Visa ritningen på bänkskiva/köket så kanske det finns någon som kan hjälpa till med en lösning. Skarv vid arbetsytan är inte optimalt.

Googlade lite snabbt efter skarv stenskiva, finns många exempel

• Stenskiva i kök med synlig skarv vid arbetsytan, vit kakelvägg och diskho i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Gilla
IzabellaS
  • Laddar…
Åsa Lund
Skarv i svart granit Närstående bild av en skarv mellan två svarta granitplattor med spegling av tomater ovanpå.
Skapa konto

• Gilla
IzabellaS
  • Laddar…
Jag har Ikeas kompositsten och skarv i vinkel dock. För mig funkar det och jag tänker inte på den efter som det är i just hörnet. Jag har haft mjuk fog i min skarv också, vet inte om jag skulle göra så igen. (EDIT:jo, det skulle jag pga vätskor/smuts osv.) Men däremot skulle jag inte vilja ha skarven i arbetsytan.

Vinkelhörn med skarv på en Ikea kompositstensbänkskiva med mjuk fog.
Skapa konto
Hörnskarv av vita kompositstensbänkskivor med mjuk fog, köksredskap i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
IzabellaS
  • Laddar…
H Hagerstrom skrev:
Jag har Ikeas kompositsten och skarv i vinkel dock. För mig funkar det och jag tänker inte på den efter som det är i just hörnet. Jag har haft mjuk fog i min skarv också, vet inte om jag skulle göra så igen. (EDIT:jo, det skulle jag pga vätskor/smuts osv.) Men däremot skulle jag inte vilja ha skarven i arbetsytan.

[bild] [bild]
Det där se bra ut, min bror har likadant med skarv i vinkel och det blir naturligt på ett annat sätt än en skarv mitt i arbetsytan som du säger. Tack för att du delade med dig! :)

Pga hur mitt kök är utformat med stommar/spishäll/diskmaskin/diskho har jag efter samtal med IKEA fått veta att jag inte kan beställa en stenskiva pga det inte finns någon lämplig plats att lägga skarven oavsett. Så nu kikar jag på laminat istället (blank vit) och kan då istället få en hel skiva. Inte lika exklusivt men hoppas det blir fint ändå.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.