Vi har, som många andra, stora diskussioner kring skärmtid. Storasyster (13) har vi stängt av alla kontroller för hon hanterar det på ett rimligt sätt och stänger av inom rimlig tid om vi säger det är dags att sluta, vi har aldrig behövt skärmtid för henne, trots att jag tror hon är ganska aktiv datoranvändare och spelare för att vara tjej.
Lillebror (9) funkade det hyfsat sålänge vi spelade ps4 men när vi gick över till pc och framförallt för några månader sen när han tillslut fick spela Fortnite så har det spårat ur. Eftersom de spelar tillsammans i olika spel är det jobbigare att bryta mitt i ett spel, jag har förståelse för att man inte kan stänga av på 5 minuter med mindre än att det drabbar de man spelar med och gör man förlorar sina framgångar.
Vi kör Microsofts family, den varnar 15 minuter innan den "klipper" - det gör att sonen inte kan planera om han hinner börja på något nytt eller inte. Det gör i sin tur att ska det inte bli världens bråk när skärmtiden närmar sig sitt slut måste jag gå och kolla gång på gång för att förvarna och göra ett planerat avslut.
Jag skulle vilja ha en visuell timer för honom att kolla hur mycket tid som är kvar. Helst skulle man vilja ha en funktion så man fick spela klart tex battle royal men inte kunde starta en ny omgång.
Jag har förstått att jag inte är ensam i detta och är förvånad att skärmtid är så 90-tal i sin uppbyggnad. Det känns som han som uppfann boss-key 1982 fick 1000 spänn för att göra skärmtid och sen var det klart.
Hur gör ni andra? Finns bättre appar? Jag har googlat på ms family och fler verkar vara missnöjda...
Lillebror (9) funkade det hyfsat sålänge vi spelade ps4 men när vi gick över till pc och framförallt för några månader sen när han tillslut fick spela Fortnite så har det spårat ur. Eftersom de spelar tillsammans i olika spel är det jobbigare att bryta mitt i ett spel, jag har förståelse för att man inte kan stänga av på 5 minuter med mindre än att det drabbar de man spelar med och gör man förlorar sina framgångar.
Vi kör Microsofts family, den varnar 15 minuter innan den "klipper" - det gör att sonen inte kan planera om han hinner börja på något nytt eller inte. Det gör i sin tur att ska det inte bli världens bråk när skärmtiden närmar sig sitt slut måste jag gå och kolla gång på gång för att förvarna och göra ett planerat avslut.
Jag skulle vilja ha en visuell timer för honom att kolla hur mycket tid som är kvar. Helst skulle man vilja ha en funktion så man fick spela klart tex battle royal men inte kunde starta en ny omgång.
Jag har förstått att jag inte är ensam i detta och är förvånad att skärmtid är så 90-tal i sin uppbyggnad. Det känns som han som uppfann boss-key 1982 fick 1000 spänn för att göra skärmtid och sen var det klart.
Hur gör ni andra? Finns bättre appar? Jag har googlat på ms family och fler verkar vara missnöjda...
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Bra fråga... Min son är 10 och jag har på riktigt ENORMA problem med det här. Så några bra råd har jag inte, men är gärna med och diskuterar saken här. Tips på visuellt hjälpmedel så finns ju den klassiska Timstocken. Kostar förmodligen en mindre förmögenhet om man inte får den förskriven som hjälpmedel vid ADHD eller annan diagnos.J JohanLun skrev:Vi har, som många andra, stora diskussioner kring skärmtid. Storasyster (13) har vi stängt av alla kontroller för hon hanterar det på ett rimligt sätt och stänger av inom rimlig tid om vi säger det är dags att sluta, vi har aldrig behövt skärmtid för henne, trots att jag tror hon är ganska aktiv datoranvändare och spelare för att vara tjej.
Det här är väl enda fördelen med svajig internetuppkoppling. Så ett system som skapar lite slumpmässiga avbrott i uppkopplingen borde få ungarna att inte ens börja med den typen av spel. När de väl är fast så blir de ju ofta beroende.
Nu vet jag inte hur "skärmtid" fungerar (inte aktuellt i mitt fall, ännu) men går det inte att använda något manuellt som komplement? För rätta mig om jag missförstår, men är det bara problemet att veta hur lång tid som är kvar som är problemet?
Timstocken ovan funkar ju fint, men det är ju egentligen bara en glorifierad äggtimer som man hade förr (och snordyr). Annars kanske man kan vara mer avancerad om man så vill och knåpa ihop något med exempelvis HA.
I grund och botten handlar det ju dock om att få barnen att förstå att varför begränsningen finns används, med förståelsen är det lättare att hitta acceptansen och därmed efterlevnaden.
Med det sagt är jag också mycket väl medveten om problematiken med detta.
Timstocken ovan funkar ju fint, men det är ju egentligen bara en glorifierad äggtimer som man hade förr (och snordyr). Annars kanske man kan vara mer avancerad om man så vill och knåpa ihop något med exempelvis HA.
I grund och botten handlar det ju dock om att få barnen att förstå att varför begränsningen finns används, med förståelsen är det lättare att hitta acceptansen och därmed efterlevnaden.
Med det sagt är jag också mycket väl medveten om problematiken med detta.
Vi har en grundläggande överenskommen regel hemma om att spelandet aldrig får ta överhanden över annat som sömn, läxor eller måltider.
Min erfarenhet är att mer teknik inte hjälper utan man behöver istället förenkla och förtydliga vilka regler som gäller. Enklaste sättet att hantera det att bara ha skärmtid men mellan bestämda tider. Exempelvis mellan 17 och 20. Är det omständigheter som gör att tiderna förskjuts kan man tillåta annat men då tala om när den tar slut så får barnet ta ansvar för att planera den, man gör sig själv sannolikt en rejäl björntjänst annars.
När det fungerar kan man återgå till att vara mer flexibel.
Min erfarenhet är att mer teknik inte hjälper utan man behöver istället förenkla och förtydliga vilka regler som gäller. Enklaste sättet att hantera det att bara ha skärmtid men mellan bestämda tider. Exempelvis mellan 17 och 20. Är det omständigheter som gör att tiderna förskjuts kan man tillåta annat men då tala om när den tar slut så får barnet ta ansvar för att planera den, man gör sig själv sannolikt en rejäl björntjänst annars.
När det fungerar kan man återgå till att vara mer flexibel.
Jag kan inte säga annat än att jag har precis samma problem här hemma. Jag brukar förvarna (manuellt) när det närmar sig något då han måste sluta spela (vi ska äta tillsammans, han måste göra läxor, han måste göra sig redo för fotbollsträning, han har spelat mer än tillräckligt osv.). Detta fungerar oftast ganska bra numera (han är 11 år). Men ibland händer det att jag trots detta tvingas gå upp en andra gång och då bara slå av datorn, då blir det naturligtvis upprörd stämmning men detta gör att han lärt sig att "10 minuter kvar tills vi ska äta" betyder allvar.
Vi körde ett tag med "ränta" på att dra över tiden. Det var ok att "spela klart", men för varje påbörjad extra halvtimme så minskades nästa dags tillåtna speltid med en timme.
Att hitta någon teknisk begränsning som fungerar bra verkar ganska hopplöst.
Att hitta någon teknisk begränsning som fungerar bra verkar ganska hopplöst.
Jag när en dröm om att ha ett nödstopp som stänger av allt elektroniskt i barnens ägo eller i allafall blockerar all trafik i firewallen för datorer, paddor, telefoner och klockor.
Mest troligt blir det en DNS-ompekning till en sida som säger "KOM OCH ÄT!".
Mest troligt blir det en DNS-ompekning till en sida som säger "KOM OCH ÄT!".
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det hade jag när barnen var små. OpenWRT i routern kände av när deras datorer blev online och startade en timer. När den timat ut omdirigerades allt till en sida som sa att dagens datortid var slut...
Man kunde även avsluta tiden via ett webgränssnitt om det var dags för mat, avresa, sovdags, etc.
Man kunde även avsluta tiden via ett webgränssnitt om det var dags för mat, avresa, sovdags, etc.
...tröstar lite att höra att fler har samma problem...
Vi är också stenhårda på att spelande inte får ta över och göra att läxor, sömn och träning offras.
Men håller man för hårt på detta så blir "fysisk lek" med kompisar eller träning lidande då det inte längre är kul med fotboll (eller vad det nu är). Man kan ju inte tvinga barnen att gå på fritidsaktiviteter - de måste göra det för att det är kul tycker iallafall jag...
Så problemet att köra rakt av på "tider" (tex spel tillåtet mellan 17-19) är att då har han velat skippa träningar, skjuta på att göra läxan osv för att kunna "nyttja" sin skärmtid. En kollega föreslog att istället för att ha fasta tider, ha en viss tid, tex 1h spelande även om det ibland då hamnar mellan 20.00-21.00, om man bara gör sin läxa och går på sin träning mm innan.
Det hade varit SÅ enkelt att implementera en funktion i windows som gjorde att man inte kunde starta nya spel om man hade <20 minuter tid kvar. Och att kvarvarande skärmtid visades visuellt. Precis som ni nämner har jag sett program på TV om de med barn med ADHD och det viktiga där verkar vara att ha tydliga regler och att visuellt signalera "hur lång tid kvar". Jag tror och hoppas min son inte har ADHD, men när man "fimpar" datorn tar det hus i helvete och jag vet inte hur många gånger man ska behöva göra det för att han ska förstå och inte bli arg.
Jag har tänkt på olika hemautomation och egna program jag skulle kunna bygga, så nån lampa lyser eller räknar ned. Samtidigt känns det som någon annan på Microsoft BORDE ha tänkt på detta och byggt detta redan innan. Eller nån fristående leverantör. Jag är lite för ringrostig i programmering för att kunna slänga ihop nåt på ett par kvällar.
Att JAG ska vara den som sitter där på hans rum och "räknar ned" känns som jag slänger bort en stor del av den del på dagen när JAG kan göra nåt vettigt hemma. Att låta tiden ta slut så kommer han rännandes, skrikandes att 15 minuter inte räcker för att avsluta och att jag måste förlänga tiden. Jag har förståelse för att man inte hinner spela klart på 15 minuter, implementationen är helt enkelt kass. Den borde visa kvarvarande tid hela tiden, DÅ fick han skylla sig själv om tiden tog slut...
Vi är också stenhårda på att spelande inte får ta över och göra att läxor, sömn och träning offras.
Men håller man för hårt på detta så blir "fysisk lek" med kompisar eller träning lidande då det inte längre är kul med fotboll (eller vad det nu är). Man kan ju inte tvinga barnen att gå på fritidsaktiviteter - de måste göra det för att det är kul tycker iallafall jag...
Så problemet att köra rakt av på "tider" (tex spel tillåtet mellan 17-19) är att då har han velat skippa träningar, skjuta på att göra läxan osv för att kunna "nyttja" sin skärmtid. En kollega föreslog att istället för att ha fasta tider, ha en viss tid, tex 1h spelande även om det ibland då hamnar mellan 20.00-21.00, om man bara gör sin läxa och går på sin träning mm innan.
Det hade varit SÅ enkelt att implementera en funktion i windows som gjorde att man inte kunde starta nya spel om man hade <20 minuter tid kvar. Och att kvarvarande skärmtid visades visuellt. Precis som ni nämner har jag sett program på TV om de med barn med ADHD och det viktiga där verkar vara att ha tydliga regler och att visuellt signalera "hur lång tid kvar". Jag tror och hoppas min son inte har ADHD, men när man "fimpar" datorn tar det hus i helvete och jag vet inte hur många gånger man ska behöva göra det för att han ska förstå och inte bli arg.
Jag har tänkt på olika hemautomation och egna program jag skulle kunna bygga, så nån lampa lyser eller räknar ned. Samtidigt känns det som någon annan på Microsoft BORDE ha tänkt på detta och byggt detta redan innan. Eller nån fristående leverantör. Jag är lite för ringrostig i programmering för att kunna slänga ihop nåt på ett par kvällar.
Att JAG ska vara den som sitter där på hans rum och "räknar ned" känns som jag slänger bort en stor del av den del på dagen när JAG kan göra nåt vettigt hemma. Att låta tiden ta slut så kommer han rännandes, skrikandes att 15 minuter inte räcker för att avsluta och att jag måste förlänga tiden. Jag har förståelse för att man inte hinner spela klart på 15 minuter, implementationen är helt enkelt kass. Den borde visa kvarvarande tid hela tiden, DÅ fick han skylla sig själv om tiden tog slut...
En vän till mig använde huvudströmbrytaren till att stänga ned (vid 23tiden ) för natten.mexitegel skrev:
Ungarna (13 o 17) klarade då inte av att sluta med det de höll på med.
13åringen spelade dator och 17årningen spelade gitarr....
Poof! där drog han huvudströmmen till hela kåken tills han steg upp kl 6 på morgonen.
Vi har ännu inte problemet med onlinespel som man "vill spela klart". Däremot har vi drillat ungarna tämligen bra (blir tjafs väldigt sällan) med att när tiden är slut så är den slut.
Vi har dock flexibel skärmtid som är 17.30 till "när maten är klar".
Min erfarenhet av tonåringar där man inför en teknisk begränsning är att de blir ruskigt kreativa för att knäcka sagda begränsning. Vilket i sig gör att man inte vet om man skall bli irriterad eller stolt. Jag lutar åt det sistnämnda.
Förslaget med att påbörjad extratid dras från nästkommande dag är bra. Barn som är lite äldre och kan klockan bör också lära sig att förstå att ha koll på tiden. Låter kanske hårt men jag tror det är att göra dom en tjänst i längden.
Vi har dock flexibel skärmtid som är 17.30 till "när maten är klar".
Min erfarenhet av tonåringar där man inför en teknisk begränsning är att de blir ruskigt kreativa för att knäcka sagda begränsning. Vilket i sig gör att man inte vet om man skall bli irriterad eller stolt. Jag lutar åt det sistnämnda.
Förslaget med att påbörjad extratid dras från nästkommande dag är bra. Barn som är lite äldre och kan klockan bör också lära sig att förstå att ha koll på tiden. Låter kanske hårt men jag tror det är att göra dom en tjänst i längden.
Det blir ganska kallt i huset om man gör det på vintern...M MrDizzy skrev:En vän till mig använde huvudströmbrytaren till att stänga ned (vid 23tiden ) för natten.
Ungarna (13 o 17) klarade då inte av att sluta med det de höll på med.
13åringen spelade dator och 17årningen spelade gitarr....
Poof! där drog han huvudströmmen till hela kåken tills han steg upp kl 6 på morgonen.
![]()
Med all respekt och på fullt allvar om man generaliserar så skulle alla barn vara mycket hjälpta av tydligare regler och konsekvenser. Otydiiga regler är grund för konflikter oavsett ålder.J JohanLun skrev:...tröstar lite att höra att fler har samma problem...
Prioriteringen för oss är att spela gör man när allt annat är klart - annars är det ju per definition spelandet som styr - eller hur? Är det bara 30 minuters speltid kvar när allt är klart - så är det.
Blir det konflikter? Absolut. Men då på mer saklig grund. Man vinner inte på att vara konflikträdd - tydlighet är A och O oavsett om du uppfostrar barn eller ett husdjur. Med detta menar jag inte militärisk disciplin men grunden om vad som är rätt och fel ska inte vara föremål för diskussion.
Men att den linjen vinner i längden är jag helt övertygad om.