Hej, I vår gamla stuga från tidigt 1800-tal sitter det idag pärlspont från golv till tak i hall och kök. Jag skulle hellre vilja ha bröstpanel (eftersom jag tycker att det är finare). Nu undrar jag om jag helt enkelt kan såga av pärlsponten på höjden och sätta en bröstlist, eller bör jag förvänta mig att jag måste riva ut allt och sätta helt ny panel? Har någon av er andra testat något liknande? Ovanför bröstpanelen tänker vi tapetsera, och är beredda på att troligen behöva gipsa under det. Kan den påbyggnaden (gipsskivans djup) göra att vi behöver tänka annorlunda?

Om du är säker på att inte köra sågen i en elledning eller vattenrör så kan din metod förstås fungera. Du bör också se till så panelen sitter fast i väggen strax under det sågsnitt du gör. Annars kan panelen vika ut sig från väggen.
Att sätta gips gör att bröstlisten hamnar för långt ut. Vi har själva valt Masonite ovanför bröstningen. Ett alternativ kan också vara lumppapp eller pappspänning ovanför bröstningen.

• Gilla
MKW
  • Laddar…
Vi har varken indragen el eller vatten så jag behöver inte vara orolig för ledningar i väggen

• Gilla
Byggnadsvårdare
  • Laddar…
Gips i ett torp kommer ni nog att ångra. Det tål inte för mkt fukt o är alldeles ”dött” i utseendet. Det lättaste är att ni jämnar ut den övre pärlsponten m lindrevsremsor/snören el likn. och sätter papp eller så spikar ni masonit direkt på. Sen sätter ni upp en bröstningslist. Då har ni bevarat hela pärlsponten och har ett väggmtrl som tål fuktvandring. Masonit är ett jättebra material, skippa gipsen som inte hör hemma i en äldre byggnadskonstruktion.

• Gilla
Torpkarin
  • Laddar…
Bra tips! Tack! Frågan är hur det bygger runt fönstren om man bara lägger till material utan att ta bort?

Nej men ni har väl foder runt fönstren? Masonit bygger knappt. Ni ska ju bara jämna ut bakom om ni sätter papp och då bara mkt lite, det behövs bara där "pärlprofileringen" på sponten är. Skriv ett årtal på väggen också, det är kul i framtiden.

• Gilla
Torpkarin
  • Laddar…
Jo det är foder runt fönstren. Jag funderade därför på om jag behöver montera loss dem och sätta masoniten bakom? Men om masonit är tunt kanske det inte behövs.

Nej jag tror det räcker gott att ni sätter masoniten så nära ni kan och ev. spacklar allra närmast. Sen när ni sätter tapet kommer det inte se konstigt ut. Lycka till!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.