Husägarna anlitade badrumsentreprenör för att renovera badrummet, men efter att företaget både byggt in fuktskada och monterat tätskiktet fel har nu renoveringen varit stillastående i månader. Företaget är sedan tidigare med på Svarta listan efter att ha gått emot Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.

Du kan läsa artikeln här: Skånska Bad i blåsväder igen – badrumsrenovering med mängder av fel

• Ledsen
Nalleman64
  • Laddar…
Som vanligt med andra ord, man måste vara expert för att kunna anlita 'experter' och inte bli lurad i denna branch.

• Gilla
Roger Fundin och 12 till
  • Laddar…
Man blir förvånad över att ett sådant här företag får fortsätta sabba för kunder såhär länge. Lagen borde ändras så att dessa fuskbyggare kan beläggas med näringsförbud.

• Gilla
Cynips och 11 till
  • Laddar…
M mushu skrev:
Man blir förvånad över att ett sådant här företag får fortsätta sabba för kunder såhär länge. Lagen borde ändras så att dessa fuskbyggare kan beläggas med näringsförbud.
Samt att beställaren gör sin hemläxa och kollar upp ARN , säkert vatten , BKR osv innan.

• Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Samt att beställaren gör sin hemläxa och kollar upp ARN , säkert vatten , BKR osv innan.
Som pragmatiker kan jag hålla med, men som samhällsmedlem känner jag starkt att det inte ska behöva vara så jävla svårt att kunna lita på att hantverkare som arbetar inom tydligt reglerade områden inte är helt loco. Vi lever i ett samhälle som kännetecknas av stor tillit vilket är som regel en resurs värd att förvalta. Man måste kunna leva ett normalt liv som vuxen utan att åka på en knockout i första minuten (jag själv hade t ex. inte en susning om säkert vatten o dyl förrän jag hamnade här på byggahus i o m att jag aldrig hade varit med om renoveringar under min uppväxt).

• Gilla
Cynips och 16 till
  • Laddar…
Om alla slutar lita på hantverkare och ta folk för givet så vore problemen många färre, sad but true!

• Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
En googling på företaget och första resultatet visar omdömen tillbaka till minst 2013 med usla betyg. Det är förkastligt av företag som beter sig på detta vis eller verkar i en bransch de inte har tillräckligt med kompetens i men man får faktiskt ta lite eget ansvar när man anlitar någon för ett arbete som kostar flera hundra tusen kronor.

• Gilla
Bästerortarn och 6 till
  • Laddar…
Tätskiktet ser jag är helt fel på bilderna, men vad är det för fel på vattenrören?

T TypRätt skrev:
Som vanligt med andra ord, man måste vara expert för att kunna anlita 'experter' och inte bli lurad i denna branch.
Japp, därför drar jag mig för att anlita folk utan tar reda på hur och gör det meata själv.
Skulle jag behöva en hantverkare så håller jag mig till samma som jag är nöjd med.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
C.Sand
Redaktionen Redaktionen skrev:
Husägarna anlitade badrumsentreprenör för att renovera badrummet, men efter att företaget både byggt in fuktskada och monterat tätskiktet fel har nu renoveringen varit stillastående i månader. Företaget är sedan tidigare med på Svarta listan efter att ha gått emot Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.

Du kan läsa artikeln här: Skånska Bad i blåsväder igen – badrumsrenovering med mängder av fel

Farstatjej90
Det är ändå intressant att vi är så fixerade i Sverige vid "tätskikt". I många länder är bara golvet "vattentätt" i badrum.

Det har gått till överdrift detta att man inte kan skruva upp en hylla utan att "bryta tätskiktet" och förlora försäkringen.

Med det sagt verkar ju det här företaget vara helt inkompetenta. Man undrar också om folk som är så dåliga på sina jobb skulle acceptera att läkaren eller polisen de behövde hjälp ifrån var lika dåliga på sitt. Eller om det bara är de själva som får vara kassa.

Den där skärningen vid golvbrunnen tycker jag ser ut som någon som har velat göra det snyggt men som inte kan lägga klinker. Personen har planerat dåligt.

C.Sand
T TypRätt skrev:
Ja, tyvärr är det nog så. I vart fall blev det så i vårt fall. Hård läxa för oss men vi fick i alla fall möjligheten att lära oss allt om att bygga badrum.

• Ledsen
Roger Fundin
  • Laddar…
C.Sand
T TypRätt skrev:
Ja,
M mushu skrev:
I detta fall upplever jag att de kunde byggt det rätt enligt regler med enkla medel. Men av någon anledning ansåg företaget sig veta bättre än gällande regler samt att en del regler beträffande rören behövde de inte följa. Hursomhelst så blir kunden drabbad. Oerhört svårt när det blir fel.

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det är ändå intressant att vi är så fixerade i Sverige vid "tätskikt". I många länder är bara golvet "vattentätt" i badrum.

Det har gått till överdrift detta att man inte kan skruva upp en hylla utan att "bryta tätskiktet" och förlora försäkringen.

Med det sagt verkar ju det här företaget vara helt inkompetenta. Man undrar också om folk som är så dåliga på sina jobb skulle acceptera att läkaren eller polisen de behövde hjälp ifrån var lika dåliga på sitt. Eller om det bara är de själva som får vara kassa.

Den där skärningen vid golvbrunnen tycker jag ser ut som någon som har velat göra det snyggt men som inte kan lägga klinker. Personen har planerat dåligt.
Klimatet har en stark inverkan på hur vi bygger hus här och det skiljer sig rätt mycket från länder med ett varmare klimat. I ett hus byggt i sten (vilket är mycket vanligt längre söder ut) är ju givetvis tätskikt inte kritiskt därför att det inte kommer att mögla. Pga det bistra klimatet bygger vi ofta mycket tätare hus vilket gör att det inte blir någon naturlig ventilering i väggar vilket du skulle kunna ha i ett varmare klimat, Den stora skillnaden mellan inner och yttertemperatur gör också att vi får en daggpunkt i väggen som vid fukt med svårighet kan torkas upp naturligt.

Du kan för övrigt absolut skruva upp en hylla och punktera tätskiktet så länge du tätar med silikon i hålet och gör det rätt. (Dock bör du klistra upp hyllor om du ska ha dem i bad eller dusch eller finna annat sätt att hänga upp dem)

• Gilla
Cynips och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.