Byggahus.se

Skånehus byggt 1943 utan isolering i väggarna, tilläggsisolera?

  1. K
    Medlem Nivå 3
    Hejsan!

    Har läst mycket här det senaste året, men detta är första gången jag postar en egen tråd :)

    Jag håller på att renovera ett hus byggt 1943 beläget i Skåne.

    Huset har en stomme i trä täckt med revetering (vass + hönsnät + puts) och har en boyta på 120 kvm.

    Huset har två bostadsvåningar (övervåning med snetak), murstock, och står på en oinredd murad källare.

    Uppvärmningen har från början bestått av kaminer i varje rum, för att sedan bytas ut mot vattenburet radiatorsystem med oljepanna i källaren, för att till slut bytas ut ännu en gång mot direktverkande elradiatorer.

    Ingen direkt ventilation finns, utan det är självdrag som förväntas för tillfället.

    Vinden är tilläggsisolerad med mineralull.

    Vid byte till nya fönster upptäcker jag dock att ytterväggarna i hela huset helt saknar isolering :O

    Ytterväggarna är uppbyggda enligt följande, utifrån och in:

    * 2 cm kalkputs
    * Hönsnät
    * Vass
    * Vindpapp
    * Nån sorts bärande brädstomme. 4,5 cm tjocka stående brädor med LÅNGSIDAN utåt/inåt, dvs. tvärt om till hur man verkar bygga idag.
    * 5 cm luftspalt med icke bärande reglar
    * Råspontspanel
    * Masonitskiva
    * Tapet

    Det verkar finnas lite olika alternativ här:

    1) Låta väggarna vara som de är, och investera i nått effektivt och kraftigt värmesystem (typ berg/mark-värme) och skita i värmeförlusterna från väggarna.

    2) Tilläggsisolera väggarna. Har läst en hel del om tilläggsisolering (och dess risker) så jag känner mig en aning osäker här. Har också fått en hel del åsikter från mer eller mindre kunniga personer i min omgivning. De alternativa som känns rimliga är:

    2.A) Tilläggsisolera utifrån. Här har det pratats mycket om cellplast i min bekantskapskrets, men efter att ha läst lite om det på nätet så verkar det kunna förekomma fuktproblem, särskilt i kombination med puts. Dock är jag inte främmande för att byta fasad till typ träpanel om det skulle finnas fördelar med det. Förslag mottages gärna på material, teknik och tjocklek.

    2.B) Tilläggsisolera utifrån OCH inifrån. En bekant nämnde detta för mig. Då jag ska göra om alla ytskikt i alla rum och även dra ny el, skulle jag ju kunna regla ut innerväggarna för eldragningen och slänga in en 45:a mineralull när jag ändå håller på.

    2.C) Fylla luftspalten i väggarna med lösull. Fräsa upp hål inifrån och blåsa in lösullen. Detta låter ju smidigt men känns som att det kan gå lite hur som helst.

    Har även läst en hel del om diffusionsspärr/broms, och bli i ärlighetens namn bara mer förvirrad ju mer jag läser om det. Nu senast kändes det som att det skulle kunna stjälpa mer än hjälpa. Men tips här mottages gärna!

    Värt att nämna är att jag planerar att göra allt arbete själv, även indragning av vattenburen värme.

    Vore jättetacksam för feedback på mina alternativ, eller kanske helt nya alternativ jag inte tänkt på!

    Tack!
     
  2. Oldboy
    Medlem · Nivå 16
    Alt 2c och cellulosaisolering.
     
  3. K
    Medlem · Nivå 11
    Låter ju smidigt att kunna ta upp hål och spruta in isolering i väggarna utan att förstöra ytskikten varken på in eller utsidan.

    Är de ickebärande reglarna horisontella? Är putsen utvändigt i bra skick tycker jag att du ska göra som oldboy säger. Det finns massor med alternativ bland ekoisoleringar, undvik mineralull om du inte vill förstöra ytskikt och sätta en ångspärr.
     
  4. K
    Medlem Nivå 3
    Intressant! Tack för svaret! Jag har läst på en del om cellulosaisolering nu, och som jag tolkar det så är det bra i äldre konstruktioner som saknar diffusionsspärr? Man behöver ingen spärr alls?

    Det som känns lite lurigt tycker jag med att fylla luftspalten är att se till att man får in isoleringen ordentligt överallt eftersom man inte ser så bra tänker jag. Eller finns det något trick?

    Och sen tänker jag, 5 cm (som luftspalten är) isolering, räcker det?
     
  5. K
    Medlem Nivå 3
    Tack för svar!

    De ickebärande reglarna är vertikala.

    Putsen utvändigt har varit i väldigt dåligt skick med mycket hål och sprickor. Dock så har ja försökt laga det mesta nu under sommaren så att huset ska vara tätt inför vintern. Det återstår dock att se hur det håller ihop, har varit väldigt många åsikter om vilken puts jag borde använda :) Har aldrig jobbat med puts innan. Så jag har varit inne på om jag skulle byta till träfasad då det kändes enklare.

    Ytskikten invändigt ska göras om iallafall, där är gräsliga tapeter från 60-talet och mycket sprickor :)
     
  6. Oldboy
    Medlem · Nivå 16
    Nej, ingen extra diffspärr behövs i ditt fall. Innerbeklädnad (skivor och målarfärg, papp och tapeter) agerar ångbroms i tillräcklig omfattning. Se bara till att det är vindtätt och drevat överallt.

    Det är lurigt iom att man inte ser. Helt korrekt. Dock tror jag att de firmor som sprutar isolering har vana/erfarenhet och har fått lite känsla för handlag och inställningar etc så att det bör bli välfyllt. Sedan är det ju en fördel med cellulosaisolering i ditt fall då det uppenbarligen inte gör något om det skulle bli ngn luftficka någonstans. Så är det ju redan utan att ställa till annat än lite högre värmeläckage.

    5 cm tilläggsisolering är inte mkt. Det gör normalt inte så mkt för energiprestanda, men det gör också att du inte behöver fundera på ngn extra ångbroms. I ditt fall kan det ändå tänkas ge en hyfsad effekt eftersom du inte har så mkt isolering i dagsläget. Det är de första cm med isolering som ger mest effekt.
     
    Redigerat 26 nov 2016 15:46
  7. K
    Medlem Nivå 3
    Tack!

    Har nu pratat med med två lösullsisolerare och ingen var särskilt sugen på att spruta lös-ull i luft-spalten :(

    Den ena sa att 5 cm var för litet utrymme för att han skulle kunna spruta, minst 95 mm menade han.

    Den andra tyckte hela projektet lät lite vanskligt och rekommenderade mig att kontakta en konstruktör först.

    Nu försöker jag hitta en konstruktör i Kristianstads-området men det går sådär...

    Så jag är lite tillbaka på ruta 1 igen.
     
  8. Oldboy
    Medlem · Nivå 16
    Om det inte går praktiskt att spruta in isolering så tycker jag alt 1 är bäst.

    Tilläggsisolering inne är dumt och tar yta, och tilläggsisolering ute förfular huset rejält.
     
    • Laddar…
  9. J
    Medlem · Nivå 11
    Efter allt man läser så verkar isolering i väggarna inte vara avgörande. Jag lade på 45 för att kunna dra el i väggarna samt rikta väggarna när jag gjorde köket. Men tveksamt om det är lönsamt. Skulle jag inte behövt fästa skåp mot väggarna och dra all el, men väggarna är dåliga och lite el ska gömmas så tror jag jag kört en träfiberskiva på insidan + renoveringsgips på det - "lagom", inte för mkt isolering, bygger inte så mkt, man får släta väggar och kan gömma lite el. (dock byggnadsvårdsmässigt inte det bästa).

    Jag lutar själv mer och mer på att bara ha huset som det är. Att förlusten inte är så stor i väggarna. Krånglar man till konstruktionen för mycket så är risken att man får fukt eller mögelproblem, och kostnaden för att isolera tror jag man aldrig vinner igen på värmekostnad (om man har bergvärme).
     
  10. K
    Medlem Nivå 3
    Intressant feedback, tack!

    Ja jag börjar tänka i liknande banor.

    Dock så behöver ju även jag ny el i hela huset, men nu lutar det åt att jag kanske sågar ut för VP-rör i den befintliga råspånt-panelen.
     
  11. J
    Medlem · Nivå 11
    Snyggt dragen "kulo" (utanpåliggande) med lettiklammer och porslinsdosor i taket behöver inte bli så fult, mycket mindre jobb än att fräsa upp väggarna. Genom att göra några "stråk" med rör och sen gå från vind och källare till några punkter, inte ha krav på uttag överallt så kan man förnya elen relativt enkelt. Så kommer jag göra.

    bild från detta forum (vet ej från vem) [​IMG]

    Personligen tror jag behovet av uttag har minskat, iom nästan allt har batterier och wifi idag.