Byggahus.se

Skånefrö villa lyx. Erfarenhet?

1. A
    Medlem · Skåne · 66 inlägg

andreverge

Medlem
    Hej,

Under senaste 2 år stödsådd jag min gräsmatta med Extra Green med mycket bra framgång och nu på hösten kommer jag testa Skånefrö villa lyx. Undrar om det är någon som har testat eller sådd den innan. Någon som vet skillnaden mellan den mer exklusiva frön från Skånefrö och Weibulls?

Tack i förhand

2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Gräs som gräs , det skiljer väl inte mer än grovleken och färgnyans , klart ska man spela golf så behövs den sorten

3. L
    Bannad · 1 067 inlägg

Lolight

Bannad
    Nej, det skiljer massor. Både sort samt kvalitet.

Exempel på slitstarka gräs

Ängsgröe, Rödsvingel (tätväxande och utlöpande), Engelskt rajgräs

Exempel på härdiga gräs som passar större delen av Sverige
    Ängsgröe, Rödsvingel (tätväxande och utlöpande), Engelskt rajgräs, Hårdsvingel,Fårsvingel

Exempel på gräs för paragräsmattor
    Ängsgröe , Tätväxande rödsvingel

Exempel på torktåliga gräs
    Ängsgröe, Hårdsvingel, Fårsvingel

Exempel på gräs som passar sura jordar
    Rödsvingel, Hårdsvingel, Fårsvingel , Rödven, Krypven

Exempel på gräs som passar torra och sandiga jordar
    Hårdsvingel , Fårsvinge,

• Laddar…
  4. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    OK jag ger mig ;)

• Laddar…
  5. A

andreverge

Medlem
    Jag blev nyfiken efter råd och rön bäst i test https://www.radron.se/tester/boende-tradgard--husdjur/grasfro/ och Ängsgröe, Rödsvingel verka vara det som jag tycker att passa bäst ( Dem står hög i alla krav)men eftersom det finns flera olika arter av dem båda sorter ville jag gärna prova. Har läst att granngården slottsparken ( ängsgröe och rödsvingel) kommer också från weibulls men en annan sort. Granngården är det som är mest prisvärda med 87 kr/ kg.

Ska testa skånefrö och hoppas att den är minst lika bra som extra green.

6. mg765
    Medlem · Bergslagen · 730 inlägg

mg765

Medlem
    Skånefrö Villa Lyx, Weibulls Extra Green och Granngråden Slottspark är alla blandningar av ängsgröe och rödsvingel. Det skiljer några procent i sammansättningen av dem och egenskaperna kan skilja sig marginellt genom att blanda sorter som har är tätvuxna, har korta eller långa utlöpare etc. Men jag skulle säga att slutresultatet är närmast identiskt och du kommer inte märka någon skillnad på dem. Det går också bra att stödså med en av blandningarna där du från början sått med en annan.

Jag brukar köpa den som för dagen är billigast.

De här blandningarna av ängsgröe och rödsvingel rekommenderas starkt över billigare blandningar med rajgräs. Det finns dock en nackdel att ha i åtanke, och det är att de etableras mycket långsamt. Räkna med att vatta, vattna och vattna i flera veckor. Rödsvingel brukar vid bra förhållanden gro efter 8-14 dagar och ängsgröe efter 14-30 dagar. Jämför med rajgräset som ofta gror redan efter 4-7 dagar.

7. A

andreverge

Medlem
    Tack för informationen! Jag tänkte att stödså nu på hösten efter har kört vertikalskärare och lägga på topdressa och så frön. På våren vill jag bara lägga frön ( ingent dress) och räfsa så att frön kom ner efter krattning och undra om du vet att blir någon resultat av det ( med tanke att köpa ett stor säck funderar jag om det skulle vara ett sätt att få upp gräsmatta i top).

• Laddar…
  8. mg765
    Medlem · Bergslagen · 730 inlägg

mg765

Medlem
    Det fungerar absolut att bara kratta ner frön, men det är inte alls lika effektivt som att kratta ut lite toppdress över. För att fröna ska gro måste de ha bra kontakt med jorden. Jag skulle i så fall hellre hoppa över vårens stödsådd och sedan köra mer frön på hösten istället i samband med toppdressen.

9. A

andreverge

Medlem
  10. A

andreverge

Medlem
    Bild 2015

11. A

andreverge

Medlem
    • Laddar…
  12. C
    Husägare · Västra Götaland · 2 511 inlägg

crazytok

Husägare
    Är du nöjd med Skånefrö Villa Lyx gentemot Weibulls Extra Green??

Funderar nämligen själv på skånefrö då jag inte hittar storsäck till bra pris på Weibulls som jag tidigare hade bestämt mig för!

Är bilderna ovan skånefrö? För det var onekligen en fin gräsmatta. :)

13. hevi
    Medlem · stockholm · 621 inlägg

hevi

Medlem
    Ska du nyanlägga eller stödså? Om du ska nyanlägga och vill ha en riktigt exklusiv gräsmatta (men som kanske inte tål hård belastning a' la' fotbollspelande) så är Extra Green eller Villa Lyx bra och mer eller mindre likvärdiga alternativ IMHO. Rödsvingeln i blandningen har hårfina, rullade blad och funkar bra i torka, skugga och på lite magrare jordmån och har OK vinterhärdighet. Ängsgröen i blandningen ger en djup grön färg men med lite grövre blad. Ängsgröe gillar inte skugga lika mycket som svingeln och kräver mer vatten och näring för att frodas, men den ger i gengäld gräsmattan bättre slitstyrka och självreparationsförmåga än svingelsorterna.

Ska du stödså så är det inte lika klart vad du ska köra på eller om det ens är värt att stödså en hyggligt tät matta eftersom ängsgröe etablerar sig extremt dåligt vid södsådd pga sin långa groningstid -den blir helt enkelt kvävd av det redan etablerade gräset vilket innebär att du i princip slänger bort 30% av gräsfröblandningen..

14. C

crazytok

Husägare
    Jag ska etablera en helt ny gräsmatta. Bara dom tar bort bevattningsförbudet snart!! :rolleyes:

Har hittat Skånefrö Villa Lyx 20kg för 1330kr.
    Hornbach har Weibulls Extra green 12kg för 899kr. Jag ska anlägga typ 450kvm. Men tänker att jag ska så betydligt mycket mer än vad som står angivet för att jag verkligen vill ha den så tät och fin det bara går. Så köper jag Weibulls köper jag två 12kg säckar....

Men, nu är extra green slut på hornbach. Kanske kommer det in snart igen, ska så om någon månad är tanken.

15. C

crazytok

Husägare
    Kollade innehåll på dom två olika, båda har fördelningen 30% Ängsgröe och 70% Rödsvingel... :thinking:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.