Byggahus.se

Skambud - mäklarens ansvar

1. Herman Vera
    Medlem · 21 inlägg

Herman Vera

Medlem
    Hej, vår villa värderades till 12 000 000. Vi gick ut med ett utgångspris på 10 500 000. Det var 4 på visningen, bl,a, en lokal mäklare som sa sig ville köpa huset åt sig själv. Hon la ett skambud på 7 500 000. d.v.s. 3 000 000 under utgångspriset. Vår mäklare avvisade inte budet som skambud och inte heller upplyste oss om att det är en möjlighet. Han har låtit budgivningen utgå ifrån detta bud utan att fråga oss..Den lokala mäklaren som la skambudet hoppade genast av när hon blev överbjuden, ville inte bjuda emot den andra som är en känd person här i stan genom att sitta i fullmäktige. Självfallet kom priset aldrig upp i närheten av utgångspriset. Eftersom vi bor i en stad som alla känner , släkt, bekant, vänner med varandra och båda är kända personer tror jag att det var en komplott. Mäklaren la ett skambud för att hjälpa sin "kompis" till en bra affär.Jag tycker att vår mäklare skulle har hanterat budgivningen på ett bättre sätt. Nu tog vi när annonsen och vi kommer att byta mäklare som går ut med ny annons efter sommaren. Kan en mäklare bete sig så?? Jag menar båda. Den ena som hjälper fram en kompis, genom ett skambud, den andra som låter budgivningen utgå ifrån ett skambud långt under utgångspriset utan att ens upplysa oss om att det finns andra möjlighet.

2. M
    Medlem · 1 568 inlägg
    Vem värderade till 12 Mkr?

• Laddar…
  3. fahlis
    Medlem · Västra Götaland · 1 696 inlägg

fahlis

Medlem
    Mäklaren kan väl inte avvisa ett bud. Mäklaren är skyldig att vidarebefordra buden, sen är det väl säljarens sak att anta eller avvisa ett bud . Eller ?

4. L
    Medlem · Mora · 1 439 inlägg

larka742

Medlem
    Så.... först kom ett skambud, sen kom ett till skambud....?

Och.. deras plan för att lura er var att....?
    Vad menar du ens med budgivningen, det kom in två bud som ni sedermera förkastade.
    Hur fick ni reda på dem?

• Laddar…
  5. N
    Nybyggare · Stockholm · 184 inlägg

nevinator

Nybyggare
    Har ni inte tydligt innan budgivning börjar angett till mäklaren att "acceptera bara bli över xxx kr" så finns väl ingen anledning att inte publicera något lagt bud? En säljare skulle ha mer rätt att klaga på en mäklare om denne inte publicerade bud utan tidigare överenskommelse med säljaren om det. Teorier om vänskapskorruption är nog svårt att verifiera.

6. Claes Sörmland
    Medlem · Sörmland och stan · 8 946 inlägg

Claes Sörmland

Medlem
    Nu har ni ju facit, huset är inte värt några 12 eller 10,5 miljoner som marknaden är just nu.

Det var en felaktig värdering av mäklaren. Rent generellt brukar mäklare kraftigt övervärdera objekten innan försäljning för att få er att köpa deras tjänster. Lyssnar man noga på vad de säger så brukar de uppge att om stjärnorna står rätt, manna faller från himlen och "rätt köpare" dyker upp så är fastigheten värd någon fantasisumma.

Verkligheten brukar uppenbara sig så fort man börjar diskutera utgångsbud med mäklaren. Nu när du redan är kund vill plötsligt sänka så lågt som möjligt. När du väl gått med på ett lägre utgångsbud i förhållande till utgångsvärderingen kan de ytterligare sänka budet utifrån det och de bud som inkommit. Då får de till en affär. Så mäklaren räknade nog med att affären skulle sluta på en bit under 10,5 milj.

7. D
    Besserwisser · E · 16 998 inlägg

Daniel 109

Besserwisser
    Det brukar ju snarare gnällas på att låga pris är lockpriser. Jag tror inte att en låg start på budgivningen ger lägre pris. Det gör snarare att fler vågar ge sig in i budgivningen.

8. Herman Vera
    Medlem · 21 inlägg

Herman Vera

Medlem
    Det var flera lokala mäklare som värderade vårt hus. De var mycket enhetliga i sin bedömning, men med tanken på Corona gic k vi ut med pris på underkant

• Laddar…
  9. D
    Besserwisser · E · 16 998 inlägg

Daniel 109

Besserwisser
    Hus i den prisklassen har ju inte lika många spekulanter. Det blir ju en väldig skillnad om det är en eller två som vill ha huset.

10. Herman Vera
    Medlem · 21 inlägg

Herman Vera

Medlem
    Enligt den senaste värdering före veckan utgångpriset är helt rätt vad beträffar marknaden här i stan. Villapriserna gick upp 3,5% under juni månad och vårt hus ligger inom bästa området med fri horisont mot havet.

• Laddar…
  11. Herman Vera
    Medlem · 21 inlägg

Herman Vera

Medlem
    Nej, det gjorde vi inte. Det var 20 år sedan vi sålde en fastighet, så är inte så kunniga i området

• Laddar…
  12. Herman Vera
    Medlem · 21 inlägg

Herman Vera

Medlem

13. Claes Sörmland
    Medlem · Sörmland och stan · 8 946 inlägg

Claes Sörmland

Medlem
    Det kan man tycka men det visade sig inte stämma när ni la ut huset på marknaden. Det fanns ingen köpare som ville betala i närheten av 12 miljoner. Har ni lite tur så finns det kanske det om ni gör ett nytt försäljningsförsök. Skillnaden mellan 0 och 1 köpare är ju allt här.

14. MultiMan
    Realist · Västernorrland · 2 991 inlägg

MultiMan

Realist
    Oj! Det är över 50% ökning på årsbasis. Måste vara ett oerhört attraktivt område med sådana ökningar, särskilt med nuvarande ekonomiska problem.

Hade jag varit er så hade jag behållit huset några år till och flerdubblat priset, men det kanske ni inte har möjlighet till.

15. Appendix
    Husägare · Roslagen · 3 017 inlägg

Appendix

Husägare
    Hade ni pratat om plan kring budgivningen? Hur ni ska hantera bud. vad som är er lägstanivå för att sälja. Var mäklaren tycker ni ska "förvänta er" att landa och ett "best case"
    Jag sålde på en skakig marknad och jag tog inte den mäklare som lovade högst pris utan den som ver mest seriös kring risker och potential. Sen sålde jag ändå för bästa priset för en tvåa i området på 2 år med 60 personer per visning. Vi hade "skambud" på förhandsvisningarna men de tog vi aldrig med. Däremot de bud som "den riktiga" budgivningen började med

Om marknaden fungerar bra kommer det att bli budgivning upp till det som är det pris huset är värt.
    Med tanke på att det är väldigt väl förekommande med lockpriser så skulle det med ditt sätt att tänka aldrig fungera.

Är buden för låga enligt ert sätt att tänka så brukar det alltid vara nån som kommer och dumpar in en höjning på en halv miljon.
    Om huset nu är så attraktivt som ni menar.

(Husprisernas uppgång i juni ska man ta med en smula salt...)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.