1 342 läst · 3 svar
1k läst
3 svar
Skall rör i skorsten bytas?
Har fått eldningsförbud på braskaminen i mitt nyligen köpta hus. Visade sig vid en besiktning att den som byggt skorstenen inte isolerat på rätt sätt. Den är gjord i början på 80-talet.
Jag kontaktade en firma för offert på jobbet att isolera om den. De sa då att det troligen var dags att byta själva röret också eftersom de bara har en livslängd på ca 20-25 år. Då blev det genast mycket dyrare.
Stämmer detta? Har aldrig hört om någon som byter röret i sin skorsten.
Om så ändå är fallet. Påverkas livslängden av hur mycket man eldat? Som jag förstod är kaminen knappt använd.
Jag kontaktade en firma för offert på jobbet att isolera om den. De sa då att det troligen var dags att byta själva röret också eftersom de bara har en livslängd på ca 20-25 år. Då blev det genast mycket dyrare.
Stämmer detta? Har aldrig hört om någon som byter röret i sin skorsten.
Om så ändå är fallet. Påverkas livslängden av hur mycket man eldat? Som jag förstod är kaminen knappt använd.
Derfkir. Livslängden blir längre om du har en bra "hatt" ovanför, "rätt" eldning med god förbränning, rätt sotning, luftfuktighet, kvalitet på röret osv. osv. Många variabler!
Nog kan det vara så att röret behöver bytas, men ta in en andra åsikt, så slipper du känna dej osäker.
Har själv nyss satt in rör i min tegelskorsten som blivit dålig pga lite eldning och dålig hatt.
Ingenting att slarva med. Man kan dö av rökgaser och eld!:eek:
Good Luck! Johan
Nog kan det vara så att röret behöver bytas, men ta in en andra åsikt, så slipper du känna dej osäker.
Har själv nyss satt in rör i min tegelskorsten som blivit dålig pga lite eldning och dålig hatt.
Ingenting att slarva med. Man kan dö av rökgaser och eld!:eek:
Good Luck! Johan