2 064 läst · 3 svar
2k läst
3 svar
Skall man utnyttja Attefallsregler eller söka bygglov för 15 kvm utbyggnad
Vi skall bygga till vårt fritidshus med 15 kvm (tvättstuga, farstu, förråd).
Jag funderar då på vad som är bäst.
Att göra en bygganmälan för en attefallsutbyggnad eller att söka bygglov för 15 kvm utbyggnad (vilket ryms inom detaljplan) och "spara" attefallsutbyggnaden till senare, om man tex när man byggt ut fullt (max 150 kvm) vill bygga ut ytterligare 15 kvm ?
Vad jag kan läsa mig till kommer det kosta ungefär lika mycket (kring 6000-8000 kr).
Hade också ett par följdfunderingar:
* Är det olika regler vad gäller tex KA osv för en attefallsutbyggnad vs bygglovsansökan ?
* Kan man senare "inkludera" 15 kvm attefallsutbyggnad i ett senare bygglov (vi har troligen tänkt att bygga ut ytterliggare med ca 50-60 kvm inom säg 5-10 år) ?
* Kan man både bygga ut med 15 kvm OCH bygga ett komplementbostadshus (30 kvm) under attefallsreglerna, eller är det antingen eller som gäller ?
Jag funderar då på vad som är bäst.
Att göra en bygganmälan för en attefallsutbyggnad eller att söka bygglov för 15 kvm utbyggnad (vilket ryms inom detaljplan) och "spara" attefallsutbyggnaden till senare, om man tex när man byggt ut fullt (max 150 kvm) vill bygga ut ytterligare 15 kvm ?
Vad jag kan läsa mig till kommer det kosta ungefär lika mycket (kring 6000-8000 kr).
Hade också ett par följdfunderingar:
* Är det olika regler vad gäller tex KA osv för en attefallsutbyggnad vs bygglovsansökan ?
* Kan man senare "inkludera" 15 kvm attefallsutbyggnad i ett senare bygglov (vi har troligen tänkt att bygga ut ytterliggare med ca 50-60 kvm inom säg 5-10 år) ?
* Kan man både bygga ut med 15 kvm OCH bygga ett komplementbostadshus (30 kvm) under attefallsreglerna, eller är det antingen eller som gäller ?
R
rolflidvall
Husägare
· Stockholm/Nacka
· 408 inlägg
rolflidvall
Husägare
- Stockholm/Nacka
- 408 inlägg
Både och. Här är Nacka kommuns info om Attefallsåtgärder:klaskarlsson skrev:
https://www.nacka.se/boende-miljo/b...llsbygge/viktigt-att-veta-om-attefallsbyggen/
Jag ska inte svära på detta, men ...klaskarlsson skrev:
När det gäller komplementbyggnader som friggebodar, attefallshus mm, så går det att söka bygglov i efterhand och därmed frigöra rätten för att bygga nya bygglovsbefriade byggnader. Detta vet jag av erfarenhet.
Så jag kan inte se något skäl till att det inte skulle gå med en utbyggnad heller. Men, om du ändå planerar att använda hela byggrätten som detaljplanen medger under åren så skulle jag om jag var du söka bygglov direkt. Processen är exakt den samma för en bygganmälan som för ett bygglov, så kör på bygglov även om det kanske blir en högre anmälningskostnad. Då kan du maxa det först och sedan bygga ut med ytterligare 15 kvm.
Edit: Om du nu inte av tekniska skäl vill börja med just 15 kvm, och sedan bygga ut med 50-60 kvm i ett stycke.
Liknande trådar
-
Vilken typ av besiktningsman skall jag välja?
Köpa & Sälja hus -
Hur ta bort skruvskallar och sprickor ?
Altan & Uteplats -
Hur skall jag göra med taket
Tak & Vind -
Tips för den som skall bygga dubbla dörrar
Byggmaterial & Byggteknik -
Vad väljer jag för pump, när jag en dag skall ersätta min IVT X15
Värmepumpar