Hej,

I vårt hus, som är byggt 87, finns ett Ventex 200K aggregat ovanför spisen. Det återvinner värmen från köket och de två badrum, fast det blir ganska kladdig in i aggregatet. Vi vill renovera och funderar på att köpa ett nytt aggregat och kanske flytta det på vinden. Ett möjligt alternativ skulle vara ett Ventex 300K (http://ventex.se/uploads/v300info.pdf) som funkar på samma princip som den vi har nu.

Ett annat alternativ skulle kunna vara en av dem aggregat som diskuteras / rekommenderas här på forumet. Här är några av dem: (http://www.byggahus.se/forum/ventilation/118260-ni-som-har-systemair-vr400-700-a.html#20):
- Systemair 400 DC (http://www.systemair.com/web/Produc...ts_(Residential_AHU)/VR/VR_400_DC-316952.aspx
- Heru 90 (http://www.ventin.se/varmeatervinningsaggregat-heru-p-1343.html)
- Termovex 400EC (http://www.rec-indovent.se/images/stories/pdf/400S-EC_Eng_WEB_110112.pdf)

De har en hög vekningsgrad, men får de kopplas till köksfläkten? Gubben som rensade ventilationsrören i höstas sa att moderna och effektiva aggregat får inte kopplas till köksfläkten. Vårt hus är byggt i suterräng, köket är på övervåningen, och skulle gissa att köket är ett av de varmaste utrymmen i huset vintertid.

Stämmer det att Systemair och de andra får inte kopplas till köksfläkten? Om så, blir då vårt största problem att vi behöver ett håll till i ytterväggarna för avluften. Eller kan man ändå koppla avluften till skorstenen tillsammans med röret från köket? Hur gör man då med luften i köket? Måste man installera ett separat system för köksfläkten?

Vilka är fördelarna och nackdelarna med att koppla köksfläkten till FTX-systemet? Vad skulle ni rekommendera?

Tack på förhand!

Redigerat:
En fördel är att du tar tillvara på en del av värmen går ut genom köksfläkten. I övrigt är det bara nackdelar. Lyssna på ventkillen och låt köksluftens lukter och fetter gå direkt utomhus i egen kanal istället för via aggregatet. Det är min åsikt, en nobrainer enligt mig.

Risken är att du får mat os i andra delar av huset. Min frånluft i köket är ca 1,5 meter i från spisen.

Fick rekommendation i samband med offert på FTX system att lägga köksfläkten på en separat kanal. I dag går den i eget rör upp till en takfläkt som är gemensam för all ventilation.

Redigerat:
Köksfläkten ska vara separat, i en särskild brandskyddad kanal. Om du anslutit den till FTX hade snart fettet gjort värmeväxlaren oduglig.

• Gilla
Harrypotter
  • Laddar…
En modern FTX har bypass för kanalen från fläktkåpan, dvs stekoset passerar inte värmeväxlaren och sätter igen den. Alltså, det beror helt på vilket aggregat du väljer - huruvida du kan koppla spiskåpan till aggregatet, eller måste dra en separat kanal ut i det fria.

Consensus skrev:
En modern FTX har bypass för kanalen från fläktkåpan, dvs stekoset passerar inte värmeväxlaren och sätter igen den....
Må så vara, men du kladdar ju ändå ned delar av aggregatet vilket känns onödigt eller hur?

Ja det är sant, frånluftsfläkten måste göras rent från fett - låt säga vartannat år. Likaså får man torka litegrann på insidan av aggregatlådan. Men det är ingenting jämfört med de gamla FTX-aggregaten där stekoset leddes genom värmeväxlaren. Det blev geggigt överallt.

Gör man om allt från början, och är villig att dra nya kanaler genom huset, ja då skulle även jag dra ut en helt egen imkanal från spiskåpan och låta FTX:n sköta resten. Glöm dock inte att den separata fläkten till spiskåpan då måste rengöras, så gegget blir man aldrig av med. Annars fungerar det i praktiken alldeles utmärkt med en modern FTX med bypass för spiskåpan. Jag har levt med en sådan lösning i 2.5 år.

Lånar tråden en smula.
Consensus, det där låter intressant... Jag satte in en Flexit SL4R EC i somras. Snart är det dags för köksrenovering och jag grunnar på att kasta spisfläkten och montera en kåpa som kör genom bypassen på aggregatet. Jag ser låg ljudnivå och balans i totala luftflödet som de största fördelarna. Med en separat köksfläkt måste ju flödet bli lite galet eftersom en integrerad fläktkåpa "lånar" frånluftskapacitet av de andra frånluftsdonen när man öppnar spjället i köket. Men frågan är om den lösningen är tillräckligt effektiv på att dra ut oset? Vad är din erfarenhet.

Jag tror en separat köksfläkt är oslagbar när det gäller mängden os den kan ta hand om. Obalansen i flödet som uppstår när man använder spisfläkten är ju tillfällig och har ingen praktisk betydelse för husets totala luftombyte.

Sen beror det förstås på var aggregatet sitter i förhållande till köket. Jag antar att Minimasterlösningarna är kraftigt dominerande när det gäller att kombinera fläktkåpan med aggregatet.

Mitt aggregat sitter i en klädkammare på övervåningen, köket är på bottenvåningen, strax under aggregatet. Tror du jag får "tillräckligt" drag för att få ut oset?

Ja det låter ju som en Minimaster "extended version"... :-) Det kommer fungera finfint. Men har du inte en separat imkanal redan? Varför sätta igen den? Utbudet av snygga fläktkåpor med egen motor, ämnade för egen imkanal, är eoner större än kåpor ämnade för integration med en FTX. Priserna är också lägre.

Har du en kåpa integrerad med FTX:n så måste du kunna styra FTX:n från spiskåpan, dvs dra upp fläktarna till max när du brassar.

Intressant synpunkt med reglaget. Det hade jag missat. Kanske är bättre med separat fläkt iaf... Det blir ny imkanal iaf - köket ska flyttas. Tack för dina synpunkter. Bra att få någon annans infallsvikel.

Consensus skrev:
Ja det låter ju som en Minimaster "extended version"... :-) Det kommer fungera finfint. Men har du inte en separat imkanal redan? Varför sätta igen den? Utbudet av snygga fläktkåpor med egen motor, ämnade för egen imkanal, är eoner större än kåpor ämnade för integration med en FTX. Priserna är också lägre.

Har du en kåpa integrerad med FTX:n så måste du kunna styra FTX:n från spiskåpan, dvs dra upp fläktarna till max när du brassar.
Hur skulle du göra idag gällande köksfläkt. Kommer troligtvis köpa någon Heru modell.

Kommer bygga 1-plan med golvvärme och FTX.
Undrar hur jag ska göra med köksfläkten. Ganska öppen planlösning så jag vill ha ett bra utsug från fläkten.

Var ska fläkten göra av luften? Ska den återvinnas in i FTXen?
Inbillar mig att det kan vara värt att dra ut luften utomhus för att verkligen bli av med lukt än att snåla och köra med något kolfilter för att spara någon krona på uppvärmning eller skicka in i FTXen igen.

Hur ska man resonera och vad är bäst att göra?

• Gilla
Harrypotter
  • Laddar…
Jag skulle sätta en separat köksfläckt, antagligen den modell som har själva fläkten på taket, fördelen med en sådan jämfört med en med motor i fläktkåpan är att den är mycket tystare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.