Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Skall det lysa utan glimtändare?

1. H
    Husägare · 25 inlägg
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    F02B144C-7DB9-4B87-B016-7AF05C0944D5.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    70A2C9E5-B4FA-4119-8C7B-89A3FD09363A.jpeg
    hej, min badrumsarmatur met ett st lysrör i börade få svårt att tändas. tänkte att glimtändaren kanske var kass eftersom röret var rätt nytt. skruvade ur glimtändaren och satte tillbaka röret. då tändes det! och sedan har det tänt direkt utan glimtändare även om det varit släckt hela natten och röret är kallt. Det finns en box som och något som jag tror är en liten kondensator i kretsen vilket syns på bilderna. armaturen är ca 20 år gammal.
    min fråga är: skall/bör det gå att tända röret utan glimtändare iskruvad?
    tack på förhand!

2. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 20 227 inlägg

Bo.SiltbergPremiumikon: Hand

Hobbyelektriker
    Nej, det är glimtändaren som styr tändningen av röret... Utan glimtändare kan inte glödtråden i röret värmas och ingen tändpuls kan genereras. Den enda möjlighet jag kan tänka på är om röret redan är varmt. Kan du tända det även idag utan glimtändare?

3. H
    Husägare · 25 inlägg
    hej igen. jajamen Bo, det tänder sig blixtfort trots att det varit släckt hela natten. Utan glimtändaren iskruvad alltså. Har funkat flera veckor utan glimtändare. det är en ”gammal” vedum spegel/armatur. är det ok att fortsätta utan glimtändare eller skall jag bara sätta i en ny och sluta fundera?

4. Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Då har du ingen lysrör utan ett LED-rör?

5. A
    Medlem · Stockholms län · 10 005 inlägg

Avemo

Medlem
    Jag har varit med om det. Men det vanliga är att det inte tänds. Jag skulle köpa en ny glimtändare även om det fungerar nu.

6. H
    Husägare · 25 inlägg
    Jo jag tror bestämt det är et lysrör osram L 15/827.
    provade igen med gamla glimtändaren. det tänds ej då men väl om jag skruvar ut glimtändaren om strömmen är på. därefter kan jag tända och släcka som vanligt sålänge glimtändaren är ute. video och bilder bifogas.
    Hoppas de är tittbara. tänder och släcker med stortån så det är lite skakigt.

7. M
    Medlem · Stockholms Län · 469 inlägg

Micke_xyz

Medlem
    Här förklaras utförligt hur lysrör tänds.

8. C
    Medlem · 12 143 inlägg
    Ha ha ha, vilken dåre!

9. Fotografen
    Verktygstokig · E · 11 432 inlägg

Fotografen

Verktygstokig
    Jo nån gång fungerar det utan glimmis, ett undantagsfall. Men det kommer inte bli så länge, röret är bränt i ändarna. Jag hade tagit tutsvävningen med ett nytt rör och en ny tändare för att slippa att det lyser svart en morgon.

10. Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Ja, det där är inte normalt... Men röret är nytt?

11. H
    Husägare · 25 inlägg
    Röret är nog inte jättenytt, men det har inte varit i bruk mer än ca 6 månader.
    Jag har satt i en ny glimtändare nu och det funkar med den. Tack alla för er input i frågan!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.