Vårt förråd behöver lite ny panel. Jag tänker nog byta hela sidan (1,95*5,5 meter) och lutar åt stående z-panel. Liggande hade säkert varit bättre men jag vill inte blanda och ha olika på sidorna.
När man tar bort panelen ser det ut bakom som på bilden.
Jag kan tycka att det ser lite halvdant ut (hus från 1970) men jag vill inte riva hela förrådet och bygga om på nytt så därför min fråga:
Kan jag "bara" spika upp ny panel eller "måste" jag upp med fler reglar, spikläkt och isolering?
Tro mig, jag har länge tänkt att vi borde bygga om detta garage/förråd och isolera väggar och annat, kanske höja taket en smula.
Nu används det som förråd för campingutrustning, verktyg, fiskegrejer, målarburkar, julgranspyssel mm. Jag har också ett par arbetsbänkar där jag pysslar cyklar och annat när jag inte kan stå under carporten och snickra/pyssla. Tänk trädgårdsskjul ansluten till carporten
Byggnaden är som den är. Delvis oisolerad, vissa delar sitter det vit frigolit i och här syns ju det ni ser. Jag höjde på ögonbrynen när jag rev loss panelen på bilden, tänkte; "brukar det se ut så här"...
Ingen värme och inget vatten indraget.
Inga gipsskivor, innerväggarna är en sådan där tunn träpanel som ser litta amerikansk ut, uppspikad på reglarna.
Vi köpte huset 2005 (byggt 1971) och nu uppstod behovet att byta några brädor som blivit mjuka längst ned.
Men ombyggnation ligger några år framåt i tiden, har ett badrum på nedervåningen som går före.
Nu vill jag med minimalt arbete sätta upp ny panel. Så jag tänker mig att jag sätter lite isolering, en vindskiva över, bankar upp en näve spikreglar (och troligen nya mellanreglar på ett par ställen) och z-panel ovanpå?
Beslut fattat efter att ha tagit loss fler bräder och även lossat runt det slitna fönstret.
Jag kommer sätta upp lockpanel som jag målar ett lager innan montering. Ny isolering och vindpapp.
Plocka ned fönstret och göra rent och måla nytt samt nytt kitt. Ett nytt fönster känns som onödiga pengar.
Inte mer jobb med en sådan enkel byggnad. Det blir ändå bättre än det gamla.