Den brummar - lyssna på video.
Tryck kärlet ser lite högt ut ?
Rött expansionskärl med en tryckmätare monterad ovanför i ett rum med synliga kopparrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit panna med kopparrör och ett rött expansionskärl i ett pannrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

. Låter detta ok ?

Jag tycker inte det låter mycket, övertrycket är bara att släppa ut vid säkerhetsventilen (eller passa på att lufta elementen).

• Gilla
ChristerHiort
  • Laddar…
Elias1975 Elias1975 skrev:
Jag tycker inte det låter mycket, övertrycket är bara att släppa ut vid säkerhetsventilen (eller passa på att lufta elementen).
Ok, visste inte om den skulle låta alls 🤷🏼‍♂️ Tack för ditt svar.

Nåt ljud är det ju som låter som inte ska vara där.. kontaktor som låter?! Svårt att höra..

4774
Mycket märkligt ljud och nej det ska inte låta så. Men vad det är som låter är svårt att säga.

Svårt att höra med inspelat ljud så här, men OM det är ett onormalt ljud så är ju någon av cirkulationspumparna misstänkt. Låter det även när kompressorn stannat?

Låter som pumpljud, om det är normalt eller ej för modellen har jag ingen aning om.

Högt tryck i expansionskärlet kan bero på lågt eller obefintligt förtryck i just expansionskärlet.

Har du kontrollerat förtrycket innan påfyllning av vatten i systemet? Om trycket i kärlet varierar så är sannolikt förtrycket lågt och blåsan ihopklämd. Då behöver du tömma en del vatten och pumpa upp förtrycket, går det tungt att fylla luft behöver eventuellt kärlet bytas ut.

ChristerHiort ChristerHiort skrev:
De låter. Men, det där är ett lite mer högfrekvent ljud än vad jag är van vid.

ChristerHiort ChristerHiort skrev:
Om värmepumpen larmar eller inte värmer etc skulle jag vara orolig, inte annars. Du kan ju alltid rensa partikelfiltret vilket man bör göra regelbundet om man inte har ett magnetfilter.

Elias1975 Elias1975 skrev:
Om värmepumpen larmar eller inte värmer etc skulle jag vara orolig, inte annars. Du kan ju alltid rensa partikelfiltret vilket man bör göra regelbundet om man inte har ett magnetfilter.
Jag har inget larm och den värmer som det skall.

Ett tips kan ju vara att öppna den undre frontluckan och se om det droppar vatten från elpatronen. Det landar nämligen på en av cirkulationspumparna som sedan går en tidig död tillmötes. Brukar synas avlagringar och även vätska på botten av skåpet.

• Gilla
ChristerHiort
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.