6 551 läst ·
15 svar
7k läst
15 svar
Skäligt att säga upp avtal med hantverkare när arbete inte påbörjas inom 5 månader
Sida 1 av 2
Vi har godkänt en offert i somras för ett takbyte på en stuga.
Nu har det gått ca 5 månader utan att arbetet har påbörjats och jag undrar om de kan kräva något skadestånd från oss ifall vi vill säga upp avtalet för att hitta en annan firma.
I avtalet står det dock ingenting när arbetet skall påbörjas förutom ett vagt "när det är möjligt" från deras sida.
Men det är ju orimligt att vi skulle behöva vänta mer ett halvår på att jobbet ska komma igång.
Nu har det gått ca 5 månader utan att arbetet har påbörjats och jag undrar om de kan kräva något skadestånd från oss ifall vi vill säga upp avtalet för att hitta en annan firma.
I avtalet står det dock ingenting när arbetet skall påbörjas förutom ett vagt "när det är möjligt" från deras sida.
Men det är ju orimligt att vi skulle behöva vänta mer ett halvår på att jobbet ska komma igång.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 172 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 172 inlägg
Det kan ju vara bra att kontakta andra företag och se när de kan tänkas komma och jobba, om de i alla fall är fullbokade i 4 månader framöver så kan du ju lika gärna vänta lite till. Men försök få till ett bestämt datum med vite om jobbet inte är klart innan ett visst datum.
Har man redan ett signerat avtal är det svårt att komma i efterhand och vilja lägga till en vitesklausul. Men ni bör föra dialog med företaget. 5 månader är inte så lång tid och ni lär inte lida någon skada på så kort tid. Däremot kan företaget hävda att de lidit ekonomisk skada om ni tar dit ett annat företag. Försök få en datum då arbetet ska vara KLART, inte påbörjat. Försök även få till att ni kan säga upp avtalet m arbetet inte är påbörjat ett visst datum.
När jag nu pratat med dem så kan jobbet antagligen först starta i februari. Men inget bestämt datum. Hur lång fördröjning är rimlig när det inte står något i avtalet? Över telefon blev jag en gång lovad att arbetet skulle starta nu i höst, men inte skriftligen.J Johan456 skrev:Har man redan ett signerat avtal är det svårt att komma i efterhand och vilja lägga till en vitesklausul. Men ni bör föra dialog med företaget. 5 månader är inte så lång tid och ni lär inte lida någon skada på så kort tid. Däremot kan företaget hävda att de lidit ekonomisk skada om ni tar dit ett annat företag. Försök få en datum då arbetet ska vara KLART, inte påbörjat. Försök även få till att ni kan säga upp avtalet m arbetet inte är påbörjat ett visst datum.
Jag har ju hittat en annan firma som kan lova ett startdatum närmare i tiden. Men vill veta ett uppsägning av det gamla avtalet inte ställer till med problem innan jag går vidare.
BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 172 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 172 inlägg
Det kan det så det bästa är ju att komma överens med företaget på ett trevligt sätt, typ säga att de verkar ha väldigt mycket att göra och därför kanske kan tänka sig att strunta i jobbet.Kajon skrev:
Jag kan inte svara på hur lång fördröjning som är rimlig. Kanske finns det rättsfall men jag tror inte ett år är tillräckligt. Man kan nog hävda att om start- och slutdatum var viktigt för dig borde du haft med det i avtalet. Som privatperson tänker man sällan på att ha med sådant vilket inte är konstigt.
Det jag tycker du ska göra är att ringa och höra med firman du har ett avtal med om det är ok att du tar in en annan firma. Är det ok så skickar du sedan ett mail i vilket du hänvisar till telefonsamtalet. Får du inget svar på mailet så skulle jag se det som en tyst accept från företaget.
Det jag tycker du ska göra är att ringa och höra med firman du har ett avtal med om det är ok att du tar in en annan firma. Är det ok så skickar du sedan ett mail i vilket du hänvisar till telefonsamtalet. Får du inget svar på mailet så skulle jag se det som en tyst accept från företaget.
Märkligt, verkar nästan som om det är upp till byggaren att bestämma när de vill göra arbetet. Hur kan du ingå ett avtal där inget sägs om när tjänsten ska levereras?Kajon skrev:
Vi har godkänt en offert i somras för ett takbyte på en stuga.
Skriv ett brev som säger att arbetet ska vara slutfört om säg 4 veckor och att du inte anser det skäligt att det dröjer längre. Är jobbet inte klart då, så hittar du annan leverantör.
Här i mina krokar brukar duktiga hantverkare (iaf de som jag haft att göra med) alltid ha fullt upp åtminstone ett halvår - år framåt i tiden. Om du bokar in en annan firma som kan komma igång tidigare än februari (vilket i mina öron låter rätt snart nu när vi går mot diverse högtider), så skulle jag noga förhört mig om varför de har så mycket tillfänglig tid. Så här runt jul brukar de flesta ha fullt upp, enligt min erfarenhet.
Jag fick ju ett intrycket av att det var prioriterat från deras sida. Jag är ovan att ta in offerter, så det är en lärdom till nästa gång.N Nikorasu skrev:Märkligt, verkar nästan som om det är upp till byggaren att bestämma när de vill göra arbetet. Hur kan du ingå ett avtal där inget sägs om när tjänsten ska levereras?
Skriv ett brev som säger att arbetet ska vara slutfört om säg 4 veckor och att du inte anser det skäligt att det dröjer längre. Är jobbet inte klart då, så hittar du annan leverantör.
Skall sätta lite press på dem.
Om de själva föreslagit att de inte kan börja förrän i februari så upprätta ett avtal som säger att avtalet bryts om det inte påbörjats innan sista februari. Det är ju "bara" tre månader dit och du har redan väntat fem.
Sen, av egen erfarenhet, måste ni avtala datum när jobbet ska vara klart och därefter vite typ 5-10 tkr/vecka. Annars finns risken att de bara ställer dit en byggställning hos dig den 28/2 och tiden går...
Sen, av egen erfarenhet, måste ni avtala datum när jobbet ska vara klart och därefter vite typ 5-10 tkr/vecka. Annars finns risken att de bara ställer dit en byggställning hos dig den 28/2 och tiden går...
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 915 inlägg
Varför är det bråttom? Jag förstår att TS väntat sig något annat än som nu blir fallet, men så länge inte taket står och läcker och skadar annat kan väl tidig vår vara nog så bra som något annat.
Märkligaste kommentar hittills - ska utförande bestämma hur bråttom eller inte beställningen är?Nötegårdsgubben skrev:
Köper du en bil av mig - ska jag då bedöma hur länge eller inte du kan fortsätta att köra med den du har?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 915 inlägg
Som andra redan varit inne på avtalar man rimligen om tid om tiden är en viktig faktor. Att bra hantverkare ofta har en ansenlig kö är känt för många. Att då flera månader in i köandet tröttna och vilja ställa sig i en ny kö är inte nödvändigtvis klokt.
För att hålla oss till juridiken så är nog TS bunden av avtalet nu. Det skulle säkert gå att ta sig ur på kort eller lång sikt genom att sätta lite tidspress; konsumenträtten är stark. Men utan att ha sagt upp avtalet eller fått någon form av klocka att ticka skulle i alla fall inte jag våga anlita någon annan. Worst case då är att man måste betala dubbelt för jobbet: till den som gör det och till den som hade avtal om att få göra det.
Frågan kvarstår dock: varför alls försöka byta nu.
För att hålla oss till juridiken så är nog TS bunden av avtalet nu. Det skulle säkert gå att ta sig ur på kort eller lång sikt genom att sätta lite tidspress; konsumenträtten är stark. Men utan att ha sagt upp avtalet eller fått någon form av klocka att ticka skulle i alla fall inte jag våga anlita någon annan. Worst case då är att man måste betala dubbelt för jobbet: till den som gör det och till den som hade avtal om att få göra det.
Frågan kvarstår dock: varför alls försöka byta nu.