Med risk för att bli totalt idiotförklarad. Men det är okej?
Skulle måla innanfönster. Vissa ytor krävde öppet fönster för att inte kladda efter att jag dragit maskeringen. Men den låga utetemperaturen har gjort att resultatet påverkats. Kom då på snilleblixten att dela inner- och ytterfönstret. Då kunde jag stänga ytterfönstret och vinkla in innerfönstret något utan att det kladdade av sig. Det funkade perfekt på ett enkelt fönsterblad.
Det var när jag skulle applicera samma metod på dubbla blad som problemet uppstod. Plötsligt befann sig innerkarmen till vänster på utsidan av fönsterbladet till höger. Och det vänstra fönstrets ytterfönster låg hårt dikt mot det högra fönsterbladet. Se bilder. Och det går inte att få ihop de delade karmarna igen. Kan bända upp en springa på ca 2-3 centimeter. Har på det sättet lyckats fästa två snören i spärrarna som är till för att låsa de två karmarna till varandra (se bild). Har på det sättet försökt dra ytterkarmen till mig men den sitter som berget. Hade jag bott långt ner i huset hade jag nog kunnat pressa in fönstret utifrån. Vem kunde tro att något sådant här ens var möjligt? Men har man en hel uppsättning fingrar mitt i handen så...
Första frågan är, finns det något sätt som jag möjligen skulle kunna åtgärda felet på? Något jag missat?
Förmodar att jag tvingas anlita hantverkare. Bara så jag är förberedd inför upphandling. Hur tror ni de går till väga? Bara bryter upp fönstret? Men då finns en risk att ytterfönstret faller ner då ju de stora gångjärnen sitter på innerfönstret.
Lossar de rutorna?
Tack på förhand för svar på denna kluriga nöt.