tensiden tensiden skrev:
Äh, det enda som duger är DualAction. Fråga Christer Mattson bara. Det blir soperent!
[media]

Vi har en Electrolux av något slag. Den är smidigt att dra fram när det är smulor under köksbordet eller en massa skräp innanför dörren. Skulle aldrig ta hela huset med den. Då skulle jag istället föreslå en bra dammopp med mikrofiber. Emellanåt drar jag igenom hela huset med en sådan på nolltid och tar allt damm som är på hårda ytor. Vanliga dammsugaren gäller dock för mattor alla dagar i veckan, där fixar inte skaftdammsugaren att få rent lika effektivt.
Vår gula med små gråa hjul gick sönder 😥
Hittar tyvärr inte den modellen längre, utan bara den med självhäftande gliddynor. De slits dock ut relativt snabbt och glider dåligt på mattor.

Någon som vet var man kan köpa hjulmodellen ?

Har en Dyson och den fungerar enbart som ett komplement. Den är trevlig att använda i trappen då man slipper bära på en fullstor dammsugare. En fördel är att man inte behöver konfigurera om den mellan matta och hårda golv. Borstarna fungerar fint på att få bort katthår från mattor. Däremot funderar det riktigt uselt på att t.ex. suga upp opoppade popcorn från hårt golv. Borstarna skjuter bara iväg dom. Den klarar heller inte att få rent längs väggar och i hörn.

V vbg-1 skrev:
Microfibermopp och en sopskyffel tycker jag är det perfekta komplementet till vanlig dammsugare/robot.
Inget batteri som tar slut, tyst, smidig, effektiv och går snabbt att städa av stora ytor.
Prisvärt. Moppen går att tvätt.

Jag har testat både mopp och skaftdamsugare av bättre modell och upplever att moppen på alla sätt är överlägsen skaftdamsugaren i alla avseendena.
Kör också mikrofibermopp och handdammsugare för att suga rent moppen och suga upp grushögen, blir snabb och tyst städning med den breda moppen

M Makusi skrev:
Hej!

Behöver skaffa en ny dammsugare och funderar på någon form av skaftdammsugare.
Anledningen är väl just att det ska vara smidigt och enkelt att ta fram och städa, istället för att behöva ta fram en större och klumpigare "vanlig" dammsugare.

Var först inne på typ en:

"Dyson V15 Detect Absolute Sladdlös Skaftdammsugare":

[länk]

Men bland annat på ElGiganten så lovordade man istället typ den här

"Dreame Z30 Sladdlös Skaftdammsugare":

[länk]

Bägge verkar ligga runt ca 6500:-, vilket ju ändå är ganska mycket pengar..!

De verkar bägge få ganska höga och bra användar-betyg från butiker som säljer de.
MEN, ser nu att både Råd&Rön samt även TV4 uppmärksammat i nya tester att skaftdammsugare är i princip "värdelösa".
Iallafall i batteritid där det påstås i testerna att för att nå resultat måste man köra de på högsta effekten och då tar batteriet slut på mellan 7 och 10 minuter, vilket ju gör det svårt att hinna städa ett hus på...! :-o

Ska väl egentligen inte betvivla Råd & Rön tester, men är det verkligen så här illa???
Om man nu köper en skaftdammsugare för ca 6500:-, behöver jag då ändå skaffa även en "traditionell" dammsugare också?
Vi bor i en 135 m2 1 1/2 plans villa, och fördelen jag som sagt ser med en skaftdammsugare är "tillgängligheten".

Mvh
/Makusi
Vi har en Dyson V15 detect i ett hus där vi städar ca 200 kvm varje vecka. Kan dammsuga ca. 100 kvm på en laddning. Lite tråkigt att laddtiden är över två timmar. Använder den mest till vardagsstädning, till trappor, fönsterbänkar, hyllor etc. och övervåningen.

Gillar den skarpt trots att batteriet inte pallar en hel storstädning. Att slippa brottas med slang och fanskap i trappen och att kunna göra en snabbstädning när ungarna dragit in grus, stökat vid matbordet eller hällt pärlor i kombination med klipp rester i hela vardagsrummet är värt mycket och gör att veckostädningen inte blir så tung. Jag älskar detectfunktionen som på millimetern visar var man dammsugit och vad man har kvar.

Tänker du att den ska användas exakt på samma vis som en vanlig dammsugare finns risk att du blir besviken. Den kan inte dammsuga timme efter timme. Batteriet räcker någonstans 30-45 minuter effektiv tid beroende på hur hårt den måste gå.

Har du pengarna så skulle jag starkt rekommendera V15 detect.

Alternativet till V15 är en V12. Mindre och smidigare att ta fram. Men då blir den ännu mer än ett komplement och inte någonting för storstädning (det man främst tappar att möjligheten att dammsuga mattor).

A ahammas skrev:
Vi har en Dyson V15 detect i ett hus där vi städar ca 200 kvm varje vecka. Kan dammsuga ca. 100 kvm på en laddning. Lite tråkigt att laddtiden är över två timmar. Använder den mest till vardagsstädning, till trappor, fönsterbänkar, hyllor etc. och övervåningen.

Gillar den skarpt trots att batteriet inte pallar en hel storstädning. Att slippa brottas med slang och fanskap i trappen och att kunna göra en snabbstädning när ungarna dragit in grus, stökat vid matbordet eller hällt pärlor i kombination med klipp rester i hela vardagsrummet är värt mycket och gör att veckostädningen inte blir så tung. Jag älskar detectfunktionen som på millimetern visar var man dammsugit och vad man har kvar.

Tänker du att den ska användas exakt på samma vis som en vanlig dammsugare finns risk att du blir besviken. Den kan inte dammsuga timme efter timme. Batteriet räcker någonstans 30-45 minuter effektiv tid beroende på hur hårt den måste gå.

Har du pengarna så skulle jag starkt rekommendera V15 detect.
Det finns batteriadapter så du kan köra med DeWalt batterier. Då kan man dubbla batteritiden 2,5Ah -> 5Ah utan att batteriet blir större (DCBP518)

B Bhp863 skrev:
En sån här har jag som komplement till en helt vanlig dammsugare. Perfekt till att få upp popcorn och brödsmulor med. Kostar ett par hundralappar och står alltid redo. Jag förstår inte grejen med skaftdammsugare. De är bara dyra, tunga och klumpiga.
Sopset med borste och skyffel i blått och silver, designad för manuell användning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En sån har jag testat, och den funkade inte alls.
Hittade inte någon av/på-knapp, så det verkar som att man måste använda muskelkraft istället.
Det är ju helt oacceptabelt år 2025 😉

• Haha
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Råd & Röns test tycks enbart vara tillgänglig för prenumeranter. I den digitala tidningen som publicerades i Readly i går nämndes inte ett ord om testet.

På R&R sajt finns en sammanfattning.

"De bästa dammsugarna i båda kategorierna suger effektivt upp damm, djurhår och smulor. Men i botten av betygstabellen finns många svaga modeller som inte klarar att suga upp all smuts"

Det tycks som vissa premium sladdammsugare numera säljs med munstycken utrustade med roterande borstar för att kunna konkurrera med de bästa skaftdammsugarna.

Av de som skrivit i tråden och har en Dyson sedan några år tycks de flesta vara nöjda, de som inte har är skeptiska.

Vi har en Dreame, och den är verkligen bra, speciellt om man har håriga husdjur som fäller.

Är dock inte imponerad av Dreames robotdammsugare, undvik dem.

Rabbithole Rabbithole skrev:
Det finns batteriadapter så du kan köra med DeWalt batterier. Då kan man dubbla batteritiden 2,5Ah -> 5Ah utan att batteriet blir större (DCBP518)
Intressant! Visste jag inte. Får kolla om det finns till Boschbatterier. Har inga dewalt.

Edit: Efter en snabb titt verkar det finnas till Bosch men inte kombinationen Bosch och V15.

Redigerat:
A ahammas skrev:
Intressant! Visste jag inte. Får kolla om det finns till Boschbatterier. Har inga dewalt.

Edit: Efter en snabb titt verkar det finnas till Bosch men inte kombinationen Bosch och V15.
Såg att det fanns 4Ah batteri annars till V15. Kanske räcker

Rabbithole Rabbithole skrev:
Såg att det fanns 4Ah batteri annars till V15. Kanske räcker
Som sagt, jag klarar mig med nuvarande batteritid iom att jag har justerat användningsområdet till det som den gör bäst. Dammsuga stora plana ytor på samma plan som städskåpet görs lika bra med den ursprungliga damsugaren. Men tack för tipset och idéerna!

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Vi i vår lägenhet ersatte en Electrolux Ergorapio med en Bosch 8 (på rea, 3000 kr). De utbytbara batterierna var en viktig detalj; främst för total livslängd - vi dammsuger inte så länge att det tar slut.

Det jag vill tillägga är att den är tung och otymplig för dammsugning av allt annat än golv. Möbler, textil, höga ytor och liknande är mycket skönare att använda vanliga dammsugaren med slang till. Skaftdammsugaren är även så högljudd att den sannolikt skulle väcka barnen, medan den vanliga är tystlåten när golvmunstycket används.

Varför ska man ha en skaftdammsugare och kan den städa hela huset? Smaken är som baken. För mig som börjat räkna antalet ryggböjar per dag var skaftdammsugaren avgörande för att städa öht. Man slipper kröka rygg för att plocka fram 230 V-dammsugaren, man slipper böja sig för att dra ut sladden och bugande stoppa in stickproppen i ett uttag. Skaftdammsugaren åker fram på en sekund och tar det lilla som annars hade blivit liggande en månad tills storstädningen.

För mig passar det utmärkt med ett dygns vilopaus när batteriet kroknar efter 10-20 minuter :)

Dyson har ett sanslöst rörigt produktutbud med tillbehör på webben. Man kan inte välja ett paket V12/V15 med HEPA och alla tillbehör, utan det är två olika alternativ. Man får köpa HEPA-paketet och lägga till tillbehören själv. Men inga tillbehör finns ju i lager! Men första problemet är att öht lyckas hitta dem på webben för de finns inte under "tillbehör" utan "reservdelar", och inte under den maskin som man väljer. Otroligt dåligt.

Det finns egentligen bara två val här, V12 opch Gen5.

• Gen5 är den enda som erbjuder HEPA-filter och alla extra tillbehör vilket gör att priset inte ligger så långt efter V12. Det är därför Gen5 jag har. Men störst var kanske inte bäst här…
  • Jämfört med V12 så är Gen5 tung, alltför tung, dubbelt så stark, har alla tillbehör och lite finesser. Det går snabbt att fylla Gen5's behållare så det är inte fel med en stor behållare.
  • Det kan eventuellt vara prisvärt att välja V12 plus några extrabatterier.
Båda valen kan ersätta en traditionell 230 V dammsugare med sladd. Vill man enbart ha en skaftdammsugare för att snabbt städa bort grus i hallen så finns det enklare och billighare varianter som gör jobbet, t.ex Makitas 12V-serie.

1. Modellöversikt​

Tillbehör beror på paket. Modellerna säljs i olika paket. Denna översikt är nåt år gammal. Det har skett förändringar.
EgenskapV8 AbsV11 Fluffy/AdvV12 Hepa/AbsV15 Hepa/AbsGen5 Blå/Lila
Pris58006000/70007500/80009000/900010500
- HEPA + tillbehör 850010000Samma
HEPA-filter Ja/Nej 1)Ja/Nej 1)Ja
Medf. tillb.
- Motor mattor 1059 krJaJa/NejJaJaJa
- Motor hårda golv 1218 krJaNej/JaJa belystJa belystJa belyst
- KombimunstyckeJaJaJaJaJa
- Mjuk dammborste 260 krJaJa/NejNejNejNej
- Elementmunstycke stdJaJaJaNej/JaInbyggt
- MadrassmunstyckeJaJa/Nej---
- Hårskruvborste 530 krJaJa/NejNej/JaNejJa
- Krök låga utrymm. 520 krNejNejNej/JaNejJa/Nej
- Klämma tillb.NejNejNej/JaNejNej
- Dockstation med laddareJaJaJaJaJa
Driftsstid (ECO läge)40 min60 min60 min60 min70 min
Driftsstid (Mellanläget) 35 min
Laddtid5 h4.5 hAnges ej4.5 h4.5 h
Sugkraft (Air Watt)115 AW185 AW140 AW240 AW280 AW
Behållare, storlek0.35 l0.77 l0.35 l0.77 l0.77 l
Digital skärmNejJaJaJaJa med partiklar
Demonterbart batteriNejJaJaJaJa
Vikt2.5 kg3 kg2.2 kg3 kg3.5 kg
Reservdelar & tillbehör
- Batteri 1218 kr1600 kr
- Luftfilter 519 kr
- Skaft 742 kr
- Elementm., belyst 445 kr
- Kit: Utdragbar slang paket 990 kr
– Elementm., smalt, vikbart
– Rund borste
KommentarGammalNy generationHEPA, LättKonstigKraft
Not:
  1. Man får inte HEPA-filter och många tillbehör i samma paket utan det är två alternativ.
Kommentarer
  • V12 är bara marginellt starkare än V8, men den är lätt och duger nog för de allra flesta.
  • Vad har V15 för berättigande? Det är antingen V12 eller Gen5 som gäller om man får tro översikten ovan.

2. Recension av Dyson Gen5​

Plus
  • Belysning i det mjuka munstycket är riktigt bra. Trevligt att se dammet som man annars inte ser.
  • Tystare än gamla V8, även i turboläget.
  • Starkare än V8. Frågan är om sugkraften är värd 1500:- mot V12.
  • Automatisk effektreglering. En medelväg som verkar fungera. V8 behövde man oftast köra i turboläget.
  • Liten dammborste inbyggd i röret, med munstycke som dock är runt, inte smalt. Hur mycket det är värt i jämförelse med ett fäste på röret för elementborsten kan diskuteras. Det är ingen kvalitetskänsla utan det är bängligt att ta fram munstycket och att gömma det igen.
  • Kröken för låga utrymmen är riktigt bra för att spara på ryggen. Den ger även en längd på röret som är lagom för normallånga svenskar!
  • Det mjuka munstycket är även så lågt att det tillsammans med kröken går under t.ex hurstsar på hjul. Utan kröken går det inte att lägga röret platt på golvet.
  • Det mjuka munstycket är också följsamt och svänger som det ska, även när man backar, vilket undviket att man behöver lyfta på den tunga maskinen.
  • Motormunstycket för djurhår fungerar bra, det rengör kuddar mm.
  • Lätt löstagbart batteri. Inte för att det kanske är värt så mycket, men verktygsbatterier ska självklart vara enkelt löstagbara. Man har normalt en driftstid på 30-40 minuter vilket troligen räcker för de flesta så man ska inte behöva byta batteri, vilket ändå är ganska meningslöst då laddaren är långsam. Det är ingen maskin man kör non-stop med. Men i turboläget har man bara 5-10 minuters drift så där skulle man kunna behöva byta batteri.
Minus
  • Rapplig, glappig, plastig, trög. Uselt hantverk. En maskin för 10 lakan bör ha bättre kvalitetskänsla t.ex med aluminiumdetaljer med klickkänsla i röret.
    • Svårt att ta isär och sätta ihop rördelar från dammsugaren pga att plasten suger fast. Man måste lirka och dra precis rakt ut. Lite smörjmedel hjälper.
  • Tung, kan inte manövreras med en hand så det behövs ett hjälphandtag som inte finns. Det fungerar på plant golv, men den blir jobbig i t.ex trapp och när det ligger sladdar och lister på golvet. Den fungerar därmed dåligt med ett kort munstycke för rengöring i fönster och dylikt då man ofta behöver använda båda händerna.
  • Dammbehållarenser väldigt ful ut efter ett tag, med gammalt damm som sitter fast. Den är ju i blickfånget.
    • Besvärlig tömning då skaftet måste lossas för att kunna tömma maskinen.
    • Tömningen av sopbehållaren är dessutom hemsk, känns som att plasten ska spricka sönder. Behållaren töms inte helt då damm stannar kvar ovanför gummidamasken, och det går inte att skaka loss dammet som det gjorde med V8, man måste lossa på behållaren.
  • Handtaget är väl litet. Det är knappt att en manshand får plats.
  • Tillbehör för (gammal) V8 passar inte…varför? Det handlar om bråkdelar av en millimeter.
  • När man byter redskap från något till det mjuka munstycketså startar det inte. Man måste stänga av maskinen på strömknappen och sätta på den igen. Varför??
    • Det händer även att kontakterna i röret glappar, varvid munstycket stannar och behöver "resettas" igen. Mycket irriterande. Man tror hela tiden att munstycket plötsligt går sönder.
  • Lång laddtid. Varför? Det är inga problem att snabbladda Li-batterier idag.
  • Dåligt laddställ. Det gamla laddstället till V8 var bättre. Det nya är vansinnigt rapplig. Svårt att få bra grepp för att dra maskinen rakt uppåt, mycket pga att det kärvar. Man får inget naturligt grepp. Håller man i skaftröret händer det allt som oftast att man råkar lossa på det. För V8 vek man bara ut maskinen så gled den loss själv, enkelt och smidigt. Har inte Dyson provat sina produkter??
    • Laddstället har två fästen för tillbehör men bara ett får plats!
  • Den räknar dammpartiklar… Om det har något värde för mig ha Dyson helt missat att förklara.
  • Strömknappenmåste manövreras med andra handen, och den har blivit bistabil. Den behöver vara bistabil för vissa tillbehör som t.ex den utdragbara slangen. Efter att ha provat detta ett tag så vill jag nog ha tillbaka "pistolknappen", fast med en möjlighet att med samma hand enkelt låsa den i ON-läge, och det måste givetvis fungera både för vänsterhänta och högerhänta.
    • Jag kan bara konstatera att varje gång jag vill byta effektläge på maskinen så stänger jag av den istället, varje gång… Den knappen sitter illa till.
  • Svår att ställa ifrån sigtillfälligt för att man behöver båda händerna till något annat. Det går inte bara att luta den mot någonting för den halkar gärna ned.
    • Om man ställer ned maskinen på röven så trycks ofta strömknappen in så att maskinen startar.
  • Det fastnar lätt skräp i alla interna krökar. Klarar bara hushållsdamm, inte större delar på några centimeter. Inre diametern är ju mindre än hos en traditionell dammsugare. Den klarar också sågspån dåligt, och sot inte alls.
  • Driftstiden i turboläget är väl kort, 5-10 minuter. Men det är sällan man verkligen behöver det. Det märks lite skillnad i att normalläget inte suger upp allting utan man får köra fram o tillbaka nån extra gång. Men det fungerar tillräckligt bra, vilket ger god driftstid.
  • Det inbyggda smala munstycket är en del av röret, så det går inte att sätta på nedre sidan av röret för skaftet kan inte sättas i maskinen. Man behöver köpa ett separat elementmunstycke om man vill ha långt skaft till det.
  • Tillbehöret utdragbar slang med den runda borsten är totalt oanvändbar. Slangen är bara ca 30 cm lång, löjligt, och den fjädrar tillbaka så man måste hålla spänn på den hela tiden. Den runda borsten kan man vara utan.
Trots nackdelarna nedan så finns ett starkt köpmotiv i enkelheten, bara plocka dammsugaren från hållaren och köra, inga sladdar.
Den är avsedd för lättare hushållsdamm, inte en snickeriverkstad etc.
Om den trots det är prisvärd kan diskuteras. Den har finesser och det följer med tillbehör som inte V12 har i HEPA-paketet. Prisskillnaden mot V12 är därför inte jättestor, ca 1500 kr om man räknar in kostnaden för att köpa samma tillbehör till V12 som för Gen5. Men fortfarande mycket pengar för egentligen ganska lite funktionalitet och usel kvalitet.
Den hade fått högre betyg med högre kvalitet.

• Gilla
Hannuse och 3 till
  • Laddar…
V12 känns ju som sämsta alternativet. Dyr och inte så hög sugkraft.

Så billigt: V8
Dyrt: V15 eller gen 5

Och så byter man med adapter till DeWalt batteri och sparar igen viktskillnaden

• Gilla
Hannuse
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.