Hej,
Jag ar en svårinredd inre hall i vår nya lägenhet och funderar på att bygga ett skafferi där.
Jag kan få ut ca 90x90cm (innermått, så effektiv mått). Kan då sätta hyllor i två av väggarna.
Ni som kanske har ett skafferi, vad tycker ni? Är detta för trångt?
Jag har ett annat hörn i samma rum där jag kan få ut mera utrymme men den lägger vägg i vägg mot en öppen spis och tänkte att det inte är så bra.
Bifogar ett foto. ¨
Just nu en sliten platsbyggd bokhyllevägg.
Tänkte då ta bort sista bokhyllan på långsväggen precis bortom dörröppningen; flytta fram bokhyllan till precis vid dörröppnngen och bygga en vägg /skafferi bakom. Utan bokhylla 24cm mer.
Vet i dagsläget inte om vi skall behålla bokhylleväggen men med lite sandpapper o olja tänkte vi att den kan bli fin.
Mycket beror ju på vad man har tänkt att förvara i skafferiet. Vad ska du ha i ditt, miis?
Gäller det bara påsar för mjöl, ris och annat liknande så behövs ju ingen kyla utan vanlig rumstemperatur går ju bra. Däremot bör man ju inte ha glasdörrar eller belysning eftersom det höjer temperaturen mm.
Jag lämnar "korrekt benämning" på mitt projekt åt sidan, kalla det vad ni vill.
Om ni tänker er skafferiskåp i köket (tex högskåp), fast inbyggd.
Jag tänker inte ha morötter o potatis utan precis de varorna du beskriver BirgitS - mjöl, ris, cornflakes o konserver.
Enkel belysning; lagerhyllor / elfahyllor på ca 35- 30 cm för bra översikt.
med 30cm hyllor på två väggar borde det ge 60cm utfymme för mig att stå o rota.
Det blir säkert bra.
30 cm djup, som ett överskåp, är nog max om saker inte ska försvinna för mycket bakom varandra. Jag har sett färdiga skafferiskåp från kökstillverkare där hyllplanen har varit på olika höjd på de två sidorna så att de gått omlott i hörnen och det har blivit låga hyllor där för små burkar. Lämna gärna fritt på golvet för en back eller annat tungt under understa hyllan.
Vi skaffade en gammal dubbeldörr i massivt trä och tog den ena dörren till skafferidörr så den då inte är lika bred som vanliga dörrar men ändå ser gammaldags ut. Denna dörr monterades diagonalt mellan de 2 sidor som du inte har hyllor på om du förstår vad jag menar. På det sättet så stjäl man inte lika mycket golvutrymme till skafferiet men kan få plats med lika mycket hyllor på de 2 fulla väggarna.
Vi har ett 90x90 (1,6 m3) hörnskåp i köket och tycker att det är smidigare än en utdragshistoria. Spottar sitter i sidorna och lyser upp hyllplanen, men det finns säkert bättre lösningar.
Det är inte maximalt utnyttjande av utrymmet som i KoWs fall, men det är luftigt och lättöverskådligt. När jag lagar mat brukar skafferidörren få stå öppen och det är lätt att nå torrvaror, oljor etc utan att dra i lådor.