K
Jag brukar kontakta någon lokal firma som kan hjälpa till med både vattenprovet och eventuell utrustning som behövs. Vi har kollat vårt vatten ungeför var tionde år, och det har inte ändrat sig särskilt mycket (borrad brunn 110 meter). Här på Uppsala-slätten tror jag inte att vi har något problem med kemikalierna som nämns i länken. Men i denna delen av Sverige har vi som så många abdra förhöjda värden på uran i vattnet. Dock tror jag att riktvärdena för uran höjdes för några år sedan. Jag tror vi ligger på gränsvärdet nu.

Vi delar brunn med flera fastigheter. Provtagning har historiskt sett skett lite sporadiskt, men man kanske borde göra det en gång per år? Det är ändå ca 20 fastigheter som berörs i vårt fall.

Finns det krav på uppföljning eller inrapportering på något vis av vattenkvaliteten i egen brunn? Hur funkar det i praktiken?

K
J jahallåja skrev:
Finns det krav på uppföljning eller inrapportering på något vis av vattenkvaliteten i egen brunn? Hur funkar det i praktiken?
På en anläggning som redan är i drift finns det inga krav på testning eller rapportering, såvitt jag vet. Däremot om du bygger ett nytt hus så vattentestning en del av byggprocessen.

På vårt hus från 1978 så testades vattnet när brunnen borrades. Men sedan tror jag inte att det testades förrän 2010 igen. Vi har testat vattnet tre gånger under de 15 år vi bott i huset. Aldrig rapporterat något. Vi testade det bara på eget initiativ för vi hade så mycket kalk i vattnet.

• Gilla
jahallåja
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.