748 läst · 4 svar
748 läst
4 svar
Skärpta regler för egen brunn
Livsmedelsverket sänker nivåerna för ett flertal ämnen. Reglerna för tjänligt vatten i Sverige blir hårdast i EU
Hur ofta kollar ni ert vatten?
Jag behöver tips på ett bra vattenprov (kanske även filter för järn, mangan då vårt antagligen gjort sitt)
Länk
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/...privata-dricksvattenbrunnar-blir-hardast-i-eu
Hur ofta kollar ni ert vatten?
Jag behöver tips på ett bra vattenprov (kanske även filter för järn, mangan då vårt antagligen gjort sitt)
Länk
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/...privata-dricksvattenbrunnar-blir-hardast-i-eu
Jag brukar kontakta någon lokal firma som kan hjälpa till med både vattenprovet och eventuell utrustning som behövs. Vi har kollat vårt vatten ungeför var tionde år, och det har inte ändrat sig särskilt mycket (borrad brunn 110 meter). Här på Uppsala-slätten tror jag inte att vi har något problem med kemikalierna som nämns i länken. Men i denna delen av Sverige har vi som så många abdra förhöjda värden på uran i vattnet. Dock tror jag att riktvärdena för uran höjdes för några år sedan. Jag tror vi ligger på gränsvärdet nu.
På en anläggning som redan är i drift finns det inga krav på testning eller rapportering, såvitt jag vet. Däremot om du bygger ett nytt hus så vattentestning en del av byggprocessen.J jahallåja skrev:
På vårt hus från 1978 så testades vattnet när brunnen borrades. Men sedan tror jag inte att det testades förrän 2010 igen. Vi har testat vattnet tre gånger under de 15 år vi bott i huset. Aldrig rapporterat något. Vi testade det bara på eget initiativ för vi hade så mycket kalk i vattnet.
Liknande trådar
-
Kommunen förorsakade rörbrott under vår tomt. Vad finns det för regler kring ersättning när de måste fälla träd och gräva?
Juridik -
Kan sunt förnuft vinna över lagar och regler?
Bygglov -
Vilka regler gäller för majbrasan?
Artikelkommentarer -
Vilka regler gäller för ett flyttbart trädäck vid stranden?
Tomter -
Skärpta regler för olaglig handel med hyreskontrakt
Artikelkommentarer