Skärbräda i IKEA-kök?

3k läst  7 svar

1. Ella
    Medlem Nivå 6
    Går det att sätta in en skärbräda i vilket kök som helst? Jag har tittat i vårt nuvarande kök och det ser ut som om det bara är den översta listen som är bortplockad för att ge plats åt skärbrädan. Vad tror eller vet ni? Måste säga att jag har svårt att tänka mig ett liv utan utdragbar skärbräda! Hygiendiskussionen kan vi skippa, det är den extra arbetsytan jag är ute efter :).

2. ikeahantverkaren
    Medlem Nivå 7
    Den listen som sitter hos dig kan din hantverkare sätta på det nya också.Men allt extra arbete kostar ju lite extra så jag uppskattar att adderar man tiden plus materialkostnaden så hamnar man nog på ett par tusen kronor.Då är frågan hur gärna vill man ha skärbrädan.

3. M
    Medlem Nivå 3
    Om man sätter det i relation till vad hela köket kostar så...
    Skall man inte skaffa det kök man vill ha?
    Vi satte fel bredd på handtagen på våra 40cm breda lådor... nya fronter och smalare handtag är beställda. Man måste ju få till det så man blir nöjd!

4. pinebar
    Medlem Nivå 11
    Skärbräda finns att köpa på metervara i byggvaruhusen.
    Det går säkert att sätta in i IKEA-kök, vi ska göra det, men den tar ju lit plats, så luckan eller lådan under måste antagligen kortas lite. (Vi ska korta luckan.)

Ett annat alternativ skulle kunna vara att lägga på en skiva (som är något tjockare än skärbrädan och lika djup som skåpen) på skåpen hela vägen under bänkskivan utom där skärbrädan ska vara. På så sätt bildas ett avstånd där skärbrädan får plats. Ovanför de andra underskåpen ser man då alltså kanten på den extra skivan mellan luckorna och bänkskivan. Ungefär så har de gjort i det kök som vi har i vår lägenhet nu.

5. L
    Medlem Nivå 7
    I en träbänkskiva är det enkelt att fräsa in en skärbräda i underkant. Svårare blir det i sten eller rostfritt.

6. Ella
    Medlem Nivå 6
    Ja, eller bara höja upp med lister. Då kan man ju ha skärbrädor överallt :D.

7. B
    Medlem Nivå 2
    Hoppas du hittar en bra lösning för ja - man behöver en extra avställningsyta. Jag saknar min skärbräda ofta. Den försvann i samband med nytt kök i höstas, ingen av oss tänkte på detta. Var ställer jag nu saker som kommer ut ur ugnen tex när det är proppfullt på bänken!

8. Hemmakatten
    Moderator · Nivå 17
    För plåtar finns det ihopfällbara plåtställ som får plats med fyra plåtar på höjden. Ett annat alternativ är att dra ut en låda, lägga en skärbräda eller brädbit tvärs över lådan och ställa ugnsformen eller annat på den.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: