Byggahus.se
Hej!
Jag håller på att sätta upp ny tretex (porös board) i mitt hus. Jag har delat skivorna med sänksåg på skena och det blir bra men dammar otroligt mycket trots dammsugare. Jag tror att man på tiden när tretex var populärt (typ 30-talet) att man skar skar skivorna med nån sorts kniv. Jag skulle också vilja göra det (för arbetsmiljöns skull). Men jag har provat med vanlig mattkniv men det är för tungt.

nån som vet hur en riktig, traditionell hantverkare gör/gjorde?

Räcker det inte med en så grov fogsvans som möjligt?

Bild från tiden då det begav sig om hur man skulle göra när man byggde småhus.
Svartvit bild av två steg i att bygga småhus med uppmätning och sågning av träfiberplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
vakthund och 5 till
  • Laddar…
Se där, fin tandad såg och lätt tryck funkar. Jag hade hoppats på ett sätt som inte dammar men detta är nog så man gjorde. Tack!

Om du sågar med sänksåg, dammsugare, och skivan på ett underlag så inte klingan exponeras brukar det bli nära dammfritt i de flesta material. Använder du underlag och vilken såg provade du med? :)

Nä det är ingen katastrof, men i änden av skivan när man går ut eller ännu värre om man behöver ta 2mm så dammar det mycket. Och tretex är ju typ papper och liksom blir ett flyktigare damm än från trä.
Det är en ts55 med festool dammsugare på en offerskiva av tretex.

jag tänkte mest att tretex är så mjukt att man borde kunna skära med kniv och då dammar det ingenting alls och är helt tyst, vilket hade varit trevligt. Men som sagt, jag har inte fått till tekniken.

namnbyte
snuttjulle snuttjulle skrev:
Bild från tiden då det begav sig om hur man skulle göra när man byggde småhus.
[bild]
Vad är detta för bok alt. vart kan man hitta mer? Har en villa från 47 och hade gärna lärt mig mer om hur det faktiskt är byggt, men vet inte vart jag ska börja leta efter gamla fackböcker

namnbyte namnbyte skrev:
Vad är detta för bok alt. vart kan man hitta mer? Har en villa från 47 och hade gärna lärt mig mer om hur det faktiskt är byggt, men vet inte vart jag ska börja leta efter gamla fackböcker
Jag lånade den av en granne och skannade den.
Svartvit bild, småhus, vegetation, text "SMÅSTUGEBYGGE genom eget arbete", gammal, slitet, historia, byggnad, trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vet inte om den går att hitta och törs inte sprida den då jag inte vet vem som ägen den.

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
JFrisk
  • Laddar…
namnbyte
snuttjulle snuttjulle skrev:
Jag lånade den av en granne och skannade den.
[bild]
Vet inte om den går att hitta och törs inte sprida den då jag inte vet vem som ägen den.
Henningelvis Henningelvis skrev:
Utgiven av Stockholms stads fastighetskontor, småstugebyrån. Första upplagan 1952. Finns ett antal ex. begagnat på Bokbörsen och på rätt många fackbibliotek. Även i fransk översättning 1954.

Länkar:
[länk]

[länk] genom eget arbete
Wow, STORT tack till er båda!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.