Byggahus.se

Skära i hårt klinkers?

1. M
    Medlem · 53 inlägg

Minsing

Medlem
    Är det en möjlighet att skära ut tex ett V i en platta för att få den att passa till ett utåtgående hörn?

Vi är nybörjare och har insett att vår hall är rätt krånglig då det är mycket konstiga hörn och dyl som plattorna måste passas till.. :'(

Nåt tips??

2. P
    Medlem · 432 inlägg

PatrikJ

Medlem

Re: Skära i hårt klinkers?

Vinkelslip med rätt skiva funkar utmärkt!

3. ByggaNytt
    Medlem · Stockholm · 2 711 inlägg

ByggaNytt

Medlem
  4. ginnfilt
    Medlem · Örebro · 1 146 inlägg

ginnfilt

Medlem
    Har liknande funderingar. Vi står inför vår första läggning av klinker.

Hur tar man sig runt en avbrytande innervägg på bästa och snyggaste sätt?

Jag har i mitt huvud tre alternativ.

--- Alternativ A, att såga ut för hela väggen mitt i en platta.

--- Alternativ B, att såga ut i slutet av en platta och fortsätta med nästa platta efter väggen-

--- Alternativ C, att sluta vid väggen vid båda sidor och fylla upp med en liten bit emellan, med extra fogar.

Alternativ C är jag minst sugen på då jag tycker att det ger det fulaste resultatet.
    Alternativ A blir kanske snyggast men det är bökigare att såga ut och jag vet inte om det är brukligt att göra så samt att det kanske försämrar plattans styrka?

Är kanske alt. B det bästa?

5. J
    Medlem · Uppsala · 7 852 inlägg

jon_h

Medlem
    Alternativ B kommer ju bara funka om den efterföljande fogen hamnar precis rätt, men A eller B är såklart det som gäller. C skulle se ohyggligt amatörmässigt ut.

6. ginnfilt

ginnfilt

Medlem
    Jag kan nog styra så att B kan brukas genom att lägga första plattan där.

Vilket verktyg är bäst för att håla ut för A?

Jag tycker också att C skulle se för träligt ut men det finns kaklat så på ett flertal ställen i vårt badrum. Kanske är vanligare vid kakel men jag vet inte heller om det är lekman eller hantverkare som gjort det...

jon_h, du bor inte i Örebro så att du kan komma förbi och visa lite? :)

7. J

jon_h

Medlem
    Det du behöver göra är att såga två snitt in i plattan med en vattenkyld såg eller med vinkelslip med stenskiva. Sen gör man en ritsning och knäcker bort biten, eller så sågar man bort den underifrån.

Om du har alternativ C nånstans så är det antingen en sopig fackman eller en amatör som gjort det. Men så får det bara inte se ut om en fackman gjort det..

Sorry, jag bor i Uppsala..:)

8. kinshasa
    Medlem · 262 inlägg

kinshasa

Medlem
    Jag är också nybörjare- men det visade sig ( mkt tack vare tips från ovanstående
    skribent Jon ) inte alls vara så marigt att såga klinker med vinkelslip och diamantskivor ( kostade någon knapp hundring). Jag fick på flera ställen förvandla 60*30 plattor till U:n för att snyggt komma runt väggar. Det gick rätt bra att såga sig in i plattan med två parallella spår, sen ritsa kortänden ordentligt och knäcka. Finputsen gjordes därefter för hand med en kakelfil, troligen finns även snabbare sätt. Lycka till och skydda er och prylarna när ni "rondellar"- det stendammar så in i tusan.

MvH Jörgen

9. ginnfilt

ginnfilt

Medlem
    Tack Jörgen och Jon! Ni ger mig visst hopp... :)

Jag funderar på att köpa en sån här:
    Beijer Byggmaterial

Eller liknande från Biltema för kapning av plattor. Bra eller dålig idé?

Vad ritsar man med?

10. J

jon_h

Medlem
    Funkar säkert alldeles utmärkt för hemmabruk. Med lite bortmontering av stänkskydd och så, kan du kapa underifrån också.

Ritsar och knäcker plattor gör man med en kakelkap av den här typen. Nu vet jag inte alls om den där är nånting att ha, googlade bara lite snabbt.

11. kinshasa
    Medlem · 262 inlägg

kinshasa

Medlem
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.