Byggahus.se

Skära Cellplast

1. N
    Medlem Nivå 7
    Hej, finns det någon som vet hur man delar/skär en cellplast skiva på bästa sätt utan att den "frasar". Kanske någon som har tips på vilket verktyg/redskap man använder bäst, eller något smart tips att göra det på?

2. J
    Medlem Nivå 8
    Jag brukar använda fogsvans.

3. GoForIt
    Medlem · Nivå 13
    Det finns särskilda skärmaskiner som bygger på att man använder en uppvärmd glödtråd.
    Dock relativt dyra om det inte handlar om större mängder.

Av egen erfarenhet är rakbladsknivar det enklaste och snabbaste, till rimlig kostnad. Förutsatt att det fungerar tjockleksmässigt.

4. Janus82
    Medlem · Nivå 9
    Jag brukar också använda fogsvans. Om man bara tar det lugnt och inte trycker på sågen så blir snitten riktigt fina.

5. P
    Medlem Nivå 8
  6. Larsa
    Medlem · Nivå 13
    Jag kopplade en mig-svetstråd mellan polerna på en batteriladdare. Funkade klockrent. Gjorde ett bågsågliknande verktyg att spänna upp tråden i av några lister. Skar på detta sätt ca 40cm tjock cellplast. Men det går ganska långsamt...

• Laddar…
  7. pelpet
    Medlem · Nivå 21
    Om du kan hitta en gammal trasig kaffebryggare så kanske du kan ta värmetråden ur den och använda som cellplastskärare.

8. G
    Medlem · Nivå 7
    kantaltråd är det du ska ha om du ska bygga en skärare!

9. PeterStrandberg
    Medlem Nivå 8
    Mina golvgjutare använde tigersåg, tycker det är överkurs att försöka göra fina snitt i något som aldrig syns

10. F
    Medlem Nivå 8
    Vanlig ståltråd spänd mellan två träbitar kopplat till 12-volts batteriladdare...funkar kanon. Men nu såg jag att Jula har fått in en värmekniv för ca 300 spänn...garanterat bättre än hemmajoxet! kolla nya katalogen.

• Laddar…
  11. DANNE_K_
    Medlem Nivå 6
    På sidan 17 i nya Jula-katalogen finns värmekniven. artnr. 051-019, pris 249 kr

12. N
    Medlem Nivå 7
    Den måste jag kolla upp. Finns det möjlighet att köpa ett nytt verktyg så måste man ju ta chansen ;)

13. GoForIt
    Medlem · Nivå 13
    Frågan är väl hur snabb den föreslagna kniven är?
    Hur tjock cellplast är det du ska skära?

Ser kniven i webbkatalogen, men en artikelsökning ger ingen träff. Möjligen är den inte inkommen än?

• Laddar…
  14. T
    Medlem Nivå 1
    Jag skar/drog med murarsnöre, inget fras och blev riktigt rakt. Det gick lättast när man var två personer.

• Laddar…
  15. R
    Medlem · Nivå 8
    Jag tog ditt råd och köpte en sådan. Tyvärr efter att ha testat den en dag måste jag ge tummen ner. Vilket skit.

Det går bara att köra ca 20-30 cm i en 100mm tjock skiva innan "kniven" har svalnat så mkt att den inte längre skär. Jag provade på 2-3 skivor sen blev det att gå tillbaka till fogsvansen.

• Laddar…