Byggahus.se

Skänk

1. Gruvberget
    Medlem · Dalarna · 687 inlägg

Gruvberget

Medlem
    Otroligt många fina arbeten i denna tråd. Har själv ingen formell möbelsnickarutbildning men har lärt mig under åren och fått några uppdrag. Det jag senast slutförde tog 4 månader av kvällsarbete att färdigställa. Det är en skänk modell större. 2,6 m lång och just storleken var problemet eftersom varje vinkel avgör hur rak möbeln blir. Själva "mellansektionerna" med ben är byggda med klassisk profil/kontraprofil och ramfyllning. Ramverket är sammanfogat med Domino-kex. Citerar boken Cabinetmaking: "...example of framework madness..." Dörrarna är också klassiska spegeldörrar. Allt i massivt trä (furu), förutom lådorna och bakstycket. Beställaren har lagt på en 125 kg tung marmorskiva på det hela.

Lägger gärna upp fler bilder från bygget om intresse finns, men uppfattat denna tråd som att det är de färdiga objekten som bara visas

2. Gruvberget

Gruvberget

Medlem
    Aha... detta blev en ny tråd, tanken var att detta skulle hamna under "Stora skryttråden"
    Om någon moderator vill flyttad det hela är jag tacksam

3. jackt
    Allvetare · Östra Sörmland och Stockholm · 1 300 inlägg

jackt

Allvetare
    Eller så kan den väl vara kvar, och så lägger du ut lite mer bilder.. :)
    Jag suktar alltid efter inspiration och teknik..

Mycket snyggt!

4. Gruvberget

Gruvberget

Medlem
  5. Thomas_snickare
    Medlem · Västra Götaland · 393 inlägg

Thomas_snickare

Medlem
    Mycket trevligt! håller med föregående, behåll det i en egen tråd. blir tröttsamt att skrolla runt på 25 sidor i samma tråd.

Berätta mer om konstruktionen, menar du att alla delar är sammanfogade med domino? En eller flera i varje fog? vilken domino storlek? Gärna fler bilder. Hur är den ytbehandlad på insidan?

6. Thomas_snickare

Thomas_snickare

Medlem
    jag var visst en sekund för sent... I alla fall. fräsningen med profil/kontraprofil, väldigt sugen på ett sånt frässätt, några frågor
    1. Var köpte du din, är du njöd med den (utgår från att den körs på dina fina Logosol fräs)
    2. Är ramen "bara" limmad med denna profil eller sitter det även i profilen en domino? Blir det starkt nog utan förstärking (plugg/domino motsv.)

7. Gruvberget

Gruvberget

Medlem
    Tackar för positiv feedback!
    Ja hela stommen är sammanfogad med Domino med ett undantag, själva ramverket på ovansidan (ramverket som i sig är sammanfogad med Domino) är fastskruvad mot underliggande ramverk eftersom det skulle bli oerhört många punkter att pricka in om man hade domino-kex där också. Det sved att frångå min "skruvfria" princip, men ibland måste sunda förnuftet vinna. Körde med 10x50 mm Domino överallt och bara ett kex per fog. Det är mellan 30-40 mm dimensioner på ramverket. Efter kalibrering av maskinen blev det oerhört fin precision eftersom jag kapat alla delar i justersåg med extra fin klinga (att kapa delarna i vanlig kap-ger skulle inte funka eftersom 90 grader exakt krävs för detta)
    Inuti har jag lackat med uretanalkydbaserad fernissa (Biltemas) som ger en lite gulare och "antik" touch. Utsidan Beckers vattenbaserad snickerifärg.

8. Gruvberget

Gruvberget

Medlem
    Precis, allt fräsarbete är gjort i Logosols MF30, det är en mycket trevlig fräs för de pengarna. De yttre sidostyckena har jag fräst med en "dörrprofil" så att den är profilerad både på in- och utsida. Det är en kraftig profil för TB90-kutter, dvs lösa stål för upp till 40 mm virkestjocklek. Jag har inte förstärkt med domino eftersom det blev väldigt mycket limyta. Genom att göra spegelfyllningarna väldigt tajta i tjocklek (givetvis några mm glapp i sidled) så blir det en rejält stabil konstruktion. Jag fräser fyllningarna så att de går att lägga i spåren utan våld och efter målning/ lack blir de precis så kärva som behövs, dvs ett lätt knack med klubba för att få ihop ramverket.
    All limning är förresten gjord med Titebond III

9. Gruvberget

Gruvberget

Medlem
    Dörrarna har jag fräst med Omas-verktyg separata för profil och kontraprofil samt separat spegelfräs.
    http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/165394-mina-italienska-bebisar.html

Dessa är svindyra, tunga och rätt så bökiga att ställa in, gjorda för massproduktion så jag vill påstå att det är minst lika bra att köra med 12mm skaftfräsar för detta ändamål istället.
    Det är mycket limyta i fogarna och gör man fyllningarna tajta även här så blir dörrarna väldigt stabila så inga domino här heller. Dock var jag inne på just din tanke och gjorde ett par prov. Men fräsa ut för domino bör man göra före profil och kontraprofil och då blir det för grunt och man måste då fräsa djupare åtminstone i ena delen, så jag skippade det experimentet och chansade. Dörrarna håller fortfarande, mig veterligen kan man göra hyfsat stora dörrar på detta vis. De största jag gjort på skänken håller måtten 520x750 mm och är 18,5 mm tjocka i ramverket och har en 14 mm tjock spegelfyllning. Det var främst spegelfyllningen som var läskig att tillverka, både limfogen, fräsjobbet och risken för buktning.

Men visst är jag nöjd med Omas-verktygen, fast så här i efterhand hade en uppsättning Cobolt eller CMT skaftfräsar gjort samma jobb lite enklare till 25% av kostnaden.

10. Thomas_snickare

Thomas_snickare

Medlem
    spännande, och tack för dina beskrivningar, några tankar; Pinnfräsen har ju inte i närheten den här diametern, känns som större fräverkyg kan skära bättre och snyggare. Jag har kikat på Felders och Toolbox sortiment av kit för profil/kontraprofil (ej med lösa skär) får se vad det blir, dom är ju som du säger rätt dyra grejor men jag inbillar mig att dom håller ett tag.

Min tanke var att med en lång domino (är det 50 som är störst?) så kan fogen förstärkas ytterligare, det är ju trots allt en del ändträ limmning.

I vilket fall som helst, fint bygge, kommer säkert att glädja ägare i mågna år.

11. Gruvberget

Gruvberget

Medlem
    Stämmer, det blir förstås enklare och snabbare att göra framförallt spegelfräsningen med ett riktigt verktyg. Kolla även Axminster, de har ett trevlig verktyg med utbytbara skär för en hyfsad peng.

Absolut, att förstärka dörrarna med Domino är det optimala, det blir också enklare att foga ihop dörren, men man måste lösa trixet först med det faktum att profilen och kontraprofilen avverkar på djupet så att "kexet" blir för långt, jag provade med största djupet men det fattades ändå 4 mm så jag fick inte ihop det.

12. Thomas_snickare

Thomas_snickare

Medlem
    vänta nu! när du fräser profil/kontraprofil averkas väl egenligen ingenting, under/över delen är ju efter fräsning exakt lika lång som den var innan likaledes är sidostyckena exakt lika breda efter fräsning, ergo: domino hålet som fräses före profilfräsning torde vara exak lika lång/djup...eller tänker jag fel

13. Gruvberget

Gruvberget

Medlem
    Sorry, jag förklarade lite dåligt, man avverkar inget utan det är djupet på profilerna när man sätter ihop dom som gör att det krävs större djup på dominohålen. Titta på bild nr 4 i mitt 3:e inlägg, där ser du hur det "försvinner" ca 10 mm på djupet när man fogar ihop profil och kontraprofil.

14. M
    Medlem · C · 93 inlägg

MÅLLGAN

Medlem
    Slant lite på tangentbordet men får gratulera till ett snygt jobb.

Vad jag inte förstår riktigt är varför det inte skulle gå att fräsa dominourtagen efter att kontraprofilen är färdig,möjligtvis lite handslipning efteråt. Har intr försökt med dominon men däremot så använde jag pluggar bara för att få styrningen på bitarna inför limningen
    blev hur bra som helst.

Använde långhålsborr,hade inte tillgång av domino vid det tillfället.

15. Gruvberget

Gruvberget

Medlem
    Tackar!
    Problemet är detsamma, djupet på domino-hålen måste göras större eftersom bitarna fogas ihop med djupet av profilen, om du lägger plan bit mot plan bit kommer djupet däremot att räcka till.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.