Byggahus.se

Skadestånd till köpare vid hävning?

1. I
    Medlem Nivå 1
    Vi kommer antagligen att häva vårt husköp pga fukt och mögel i källaren. Vårt problem är att vi har sålt vår BR till bekanta.
    De bor i hyresrätt och har sagt upp hyreskontraktet. Jag har inte berättat för dem än, vill inte oroa dem innan jag vet exakt vad som händer.
    Kan man ångra en uppsägning av hyreskontrakt ?
    Det är bara en vecka sedan de sa upp hyreskontraktet och de ska flytta ut 1 maj.
    Hur mycket skadestånd kan vi bli tvungna att betala till dem om vi inte kan flytta?
    Om det spelar roll har de betalt 620 000 kr.

2. F
    Medlem Nivå 7

Re: Skadestånd till köpare vid hävning?

Tråkig situation som ni hamnat i.

En uppsägning, som kommit motparten till del, går normalt inte att ångra.

Om hyresvärden inte funnit någon ny hyresgäst kanske hyresvärden ändå kan gå med på att fortsätta hyra ut till era bekanta.

Annars blir det så att någon måste få tag i en ersättningsbostad till den bostad som inte blir av.

Detta med skadestånd är sedan det svåraste. Inledningsvis kan sägas att det som skadeståndet kan handla om är merkostnaderna för att affären inte blev av.

Utgår ifrån att era bekanta inte vill genomföra köpet av er bostadsrätt, utan att det är de som får leta efter ersättningsbostaden. I annat fall är det ni som måste ordna med en ersättningsbostad.

Om era bekanta kan finna en annan lägenhet än eran för samma pengar (inkl. arbetet med att leta, ny kontraktsskrivning, bankkontakter m m) utgår inget skadestånd. Det måste alltså finnas en förlust av att inte kunna få köpa er lägenhet och denna förlust måste gå att mäta i pengar.

Att ni sedan skulle kunna få skadestånd av säljaren till huset är det en helt annan sak och mycket osäker.

Lycka till!  :) :) :)

3. wertok
    Medlem Nivå 8

Minst skada måste ju ändå vara att ni hittar annat boende? Inte blandar in era vänner i skiten. Ni har ju dock en gång valt att ni inte vill bo kvar i er bostadsrätt varför sabba ytterligare för era vänner? Nej in med er i hyreslägenhet och börja leta hus. Smidigt att köpa hus sittande i hyreslägenhet också ju bara uppsägningstiden sen e det bara att dra...

Ärligt talat kan jag faktiskt inte ens förstå hur ni resonerar när ni tänker häva allting även för era vänner men det är som jag fungerar...

4. I
    Medlem Nivå 1

Vi har inte berättat för dem om problemen, vi är bara ytligt bekanta så jag har inte pratat med dem på 2 veckor.
    Hyreslägenhet är mycket svårt att hitta här om man inte vill bo granne med ett socialfall :-/
    Sen är det ju det att vi vill börja flytta redan 1 April.

Antagligen har det hela löst sig, vi har hittat ett annat hus i området så om allt går som vi vill skriver vi kontrakt på måndag.
    Det är dessutom större och mycket nyare, ett Myresjöhus villa växa II med fullt inredd övervåning och en söt liten tomt och stor altan, ägarna har redan flyttat.... ;D
    Tack för alla svar!

5. P
    Medlem Nivå 7

Men jag förstår inte?
    Har ni sålt er BR men nu vill ni bo kvar??
    Vad står det för tillträdelsedatum på kontraktet?
    Det datumet skall ni vara ute, så enkelt är det.
    Kan ni inte det så blir ni skadeståndsskyldiga till era bekantas omkostnade för nytt boende. Kan bli mycket pengar.
    Kan bli hotellkostnader, magasinering av möbler etc, tills era bekanta hittat en likvärdig BR, som även den kanske kostar mer.
    Det är dyrt, och skall vara dyrt, att backa ifrån ett skrivit kontrakt.
    Tråkigt situation ni hamnat i, men det är ju inte era bekantas fel.

6. H
    Medlem Nivå 1

Socialfall behöver också nogonstans att bo! Hoppas ni får betala ett jävla skadestånd!!

7. tynnis
    Medlem Nivå 6

Håller med Hillborn om att det är en väldigt tråkig attityd som IngelaS har.
    som jag hoppas att jag inte behöver läsa om mer i detta forum. >:(

8. I
    Medlem Nivå 1

Tack tynnis och hillborn för de värmande kommentarerna...
    Tyvärr kommer jag att flytta in i vårt nya hus den 1 April ;D

Förlåt!
    Det var en dum generalisering som jag dock inte tycker förtjänar svordommar!!!
    Vad har jag gjort er?

Jag ber om ursäkt om någon tar det jag skrivit personligt...

Jag ahr också varit i ekonomisk knipa, men jag tog mig ur det :)

Jag har en kompis som bor i just det området som jag skrev om och hon blir hotad av grannar, det är ofta bråk och oroligheter och jag vågar inte gå till henne när det är mörkt.

9. G
    Medlem Nivå 6

Well, jag rekommenderar alla som tycker att det är en dålig attityd att prova på å bo granne med knarkare å socialfall ett år. När de kör skrotbilar påverkade vid alla tider på dygnet så ingen törs släppa ut sina barn ensamma, när små och stora saker försvinner ifrån ens bygge, när de går bärsärkagång och slår sönder inredningen i huset de 'hyr'! Och till sist - vid vräkning/avhysning försöker elda upp huset.

Visst skall de ha nånstans å bo, men inte granne med mig tack.

Nu vart det ordentligt OT här !

10. O
    Medlem Nivå 9

Du visar också upp samma otäcka generaliserande attityd. Diskussionen gällde socialfall, inte knarkare. Visst finns det socialfall som knarkar, men det är inte så att alla som tar socialbidrag knarkar, kör skrotbilar påverkade, stjäl, går bärsärkargång, försöker elda upp huset och så vidare.

Tyvärr finns det ganska många svårt utsatta människor med så svåra problem som du beskriver och dessa borde förstås ges mer hjälp än att bara slängas ut i ett ghetto bland andra olycksbröder, men det är väldigt viktigt att komma ihåg att det finns många som får socialbidrag under en period för att de råkat ut för svåra motgångar, men som varken knarkar eller är pyromaner. Det kan inte vara speciellt kul för dem att få höra saker som att "inte vill man bo granne med ett socialfall" eller höra kopplingar som den du gör till knarkare.

Jag tror inte att någon frisk barnfamilj vill ha en farlig knarkare som närmaste granne, men det är inte detsamma som att göra allt för att slippa komma nära folk som har det svårt.

11. lbg
    Medlem Nivå 6

Kan inte mer än till fullo hålla med Ksund!

Antagligen var IngelaS kommentar "oskyldig", men ack så förödande... Vi måste alla tänka oss för när det gäller generaliseringar. Tänk också på att det skrivna ordet har mycket mer kraft och tyngd, så det gäller att tänka två gånger innan man sänder iväg ett meddelande (kanske inte lätt alla gånger ;)).

Vad gäller Gummigum, blir jag bestört över resonemanget "Visst skall de ha nånstans å bo, men inte granne med mig tack".

IngelaS, så bra att allt verkar lösa sig! Kom ihåg till nästa gång att det korrekta i ett sådant här läge är att "ta smällen" själv. Både juridiskt (ni har ju ett avtal), men också moraliskt! Köparna ska inte behöva lida för att ni råkat illa ut.

12. H
    Medlem Nivå 1

Vill börja med att be ingelaS om ursäkt för mitt ordval.

Jag träffar alkoholister och missbrukare varje dag, Och kan säga att det inte finns någon som har valt ett sådand tragiskt liv, Dom flesta är det redan när dom föds.
    Jag kan ge er lite siffror att fundera på, Dom alkoholister ni ser tex på parkbänkarna utgör ca 6% dom andra 94% är dom som inte syns där innanför dom fina gardinerna när dom kanske misshandlar sina nära och kära och kör bakfulla till jobbet. 10% av sveriges befolkning har alkoholproblem! Och var tredje sjukhusäng är alkoholrelaterad!
    50% av alla barn till alkoholister blir själva missbrukare, Det har dom inte valt själva.
    1732 st av alla medlemmar på detta forum är alkoholister.

Tveka inte att söka hjälp innan det är för sent = DÖD
    Alkoholism uppfyller alla kriterier för att klassas som en sjukdom Två av dom är att den är progresiv =blir värre och värre + att den är DÖDLIG.

NI behöver inte skämmas, NI är inte ensamma!!! Det finns hjälp att få.

13. G
    Medlem Nivå 6

Halloj,

jag beskrev en enda situation, min egen :) så kan man tycka jag är otäckt generaliserande om man vill den är iofs applicerbar endast på det jag upplevde. Om jag skall vara helt ärlig så tog jag till en otäckt generaliserade attityd för att bemöta vad jag tyckte var en otäckt generaliserande attityd emot originalinlägget med ambitionen att få fram lite självkritik hos en del inlägg vilket lyckades :).
    Ni som jobbar med dessa människor som vardag måste också visa en gnutta förståelse för hur vi 'otäckt generaliserande' människor tänker utan att klistra på oss etiketter också.

Nu tillbaka till Hus och Juridik och andra diskussioner!

14. A
    Medlem Nivå 4

Tänk även på att ett "socialfall" numera även kan vara tex. ungdomar som ännu inte fått jobb efter skolan och inte har rätt till A-kassa.

Ursäkta att jag också är OT, men har en släkting i en sådan situation, och ville bara förtydliga att socialfall inte nödvändigtvis behöver likställas med knarkare och liknande.
    (som även dem kan vara goda grannar antar jag, även om så väl inte alltid är fallet)

Mina 0,02$ :)