2 161 läst · 14 svar
2k läst
14 svar
Skadedjursangrepp på allt i trädgården!?
Vi tog över en stuga med trädgård 2017. Alla buskar och träd verkade då må bra och producerade mycket, frisk och god frukt. Sedan dess har vi planterat ytterligare och pysslat om allt med kärlek, men varje år får vi fler och fler skadedjursangrepp och mindre och mindre frukt och grödor.
Jag fick såga ner det äldsta äppleträdet pga äpplespinnmal, och det yngre men väletablerade som finns kvar har nu fått extremt mycket äppelspinnmal trots att jag klippt bort alla "bon", sprutat med vattenstråle osv, det har även massa bladlöss och någon vit streckliknande miniinsekt under bladen på alla nya skott. Päronträdet har fått massor av svarta prickar på bladen och frukterna har bruna hårda grejer innuti och är oätbara, hallonbuskarna har löss överallt och orange prickar på bladen, körsbärsbladen (7 år gammalt träd) kryllar ihop sig och tappar all frukt innan mognad, vi har ett tiotal vinbärsbuskar som numera alla har spinn i bärklasarna som ruttnar och torkar samt löss på löven. Jag har jordförbättrat, gödslat med kogödsel, använder vår egen ekologiska matkompost och algomin ekologisk gödning, sprayar med såpalösning på bladlössen men varje år verkar våra bärbuskar och fruktträd må sämre och sämre??
Detta problemet gäller även övriga grödor som drabbas av lössangrepp och blir uppätna av diverse innan de får en chans att producera något ätbart.
Hjälp!!
Jag fick såga ner det äldsta äppleträdet pga äpplespinnmal, och det yngre men väletablerade som finns kvar har nu fått extremt mycket äppelspinnmal trots att jag klippt bort alla "bon", sprutat med vattenstråle osv, det har även massa bladlöss och någon vit streckliknande miniinsekt under bladen på alla nya skott. Päronträdet har fått massor av svarta prickar på bladen och frukterna har bruna hårda grejer innuti och är oätbara, hallonbuskarna har löss överallt och orange prickar på bladen, körsbärsbladen (7 år gammalt träd) kryllar ihop sig och tappar all frukt innan mognad, vi har ett tiotal vinbärsbuskar som numera alla har spinn i bärklasarna som ruttnar och torkar samt löss på löven. Jag har jordförbättrat, gödslat med kogödsel, använder vår egen ekologiska matkompost och algomin ekologisk gödning, sprayar med såpalösning på bladlössen men varje år verkar våra bärbuskar och fruktträd må sämre och sämre??
Detta problemet gäller även övriga grödor som drabbas av lössangrepp och blir uppätna av diverse innan de får en chans att producera något ätbart.
Hjälp!!
Upplever samma sak, men vet inte orsak. Gissar på senaste årens torka om man bor i ett sånt område.
De nyutslagna löven på alla träd var krulliga här för några veckor sen, vi har haft sjukt tort här ända sen mitten på februari.
Men flera ihållande regn senaste 2 veckorna har fått naturen att explodera.
Får se om all ohyra även gett sig iväg med regnet.
De nyutslagna löven på alla träd var krulliga här för några veckor sen, vi har haft sjukt tort här ända sen mitten på februari.
Men flera ihållande regn senaste 2 veckorna har fått naturen att explodera.
Får se om all ohyra även gett sig iväg med regnet.
Låter som om du har obalans i trädgården. Vad har du gjort för att öka mängden rovinsekter och andra insektsätande djur?
Samma här. Har inte gjort något särskilt, men upplever särskilt i år att det är mer obalans om man använder det ordet. Hallonbuskarna har prickar, vinbärsbuskarnas blad blir bubbliga och körsbärsträden krullar sig. Nu har vi i år haft en ovanligt torr vår och nu på senaste regn i stort sett varje dag.
Jag har inte gjort något åt det heller. Att slåss mot naturen är nog omöjligt. Jag har noterat oerhört mycket myror, även på ställen där jag inte kan komma på att jag sett myror tidigare i livet. Vinbären kryllar av dem, så jag gissar att de är där och bedriver byteshandel med bladlössen?
Jag har inte gjort något åt det heller. Att slåss mot naturen är nog omöjligt. Jag har noterat oerhört mycket myror, även på ställen där jag inte kan komma på att jag sett myror tidigare i livet. Vinbären kryllar av dem, så jag gissar att de är där och bedriver byteshandel med bladlössen?
Etablerade träd och buskar behöver sällan gödslas. Det är faktiskt möjligt att övergödsla, vilket ger kraftig tillväxt som i sin tur ökar mottagligheten för skaddedjur. Det leder ibland också till att rotsystemet inte orkar med och man får problem med torka i skotten. Mindre frukt kan också vara ett tecken på övergödsling. Det låter som att du gödslar väldigt mycket, prova dra ner på det. På sin höjd räcker det med en liten giva på sensommaren/tidig höst för att hjälpa invintringen.
B Bombus pratorum skrev:
Förlåt för sent svar, blev utelåst.
Jag har en del fåglar men eftersom vi fick rådet av anticimex att sluta mata fåglarna då vi har ett råttproblem (både i trädgården och att de gnagt sig in genom ytterväggen) och de älskar fågelfrön, så har vi slutat mata dem och har således färre fåglar. Vi har oerhört många sniglar, äckelsorten utan skal, mängder av gråsuggor som äter upp jordgubbarna och andra jordinsekter som äter våra rotfrukter, men största problemet är alltså bladlössen och larverna som finns på allt allt allt. Igår stod jag och klippte av, pillade bort alla infekterade vinbärsklasar- fulla med ägg, spinn och feta gröna larver. I slutändan tog jag bort 2/3 av alla bären och lövskotten, och då har jag säkert missat en del. Förra året var en buske infekterad, detta året alla fem som står bredvid varandra. Jag förstår att det finns insekter och skadedjur i trädgårdar, men det är just att problemet bara blivit värre varje pr som gör mig uppgiven. Jag känner nästan för att ge upp hela odlingen, efter all tid jag lagt ner har jag ingenting för det
Bör tillägga att detta är en kolonistuga (som vi permanentbor i 7 månader om året) och grannen på ena sida har fantastiska odlingar, hans ärtor är 2 1/2 meter, jordgubbarna orörda (utom enstaka fåglar, men de äter främst av hans körsbär), alla grödor är stora och ser friska ut. Han odlar också helt utan kemiska bekämpningsmedel och enligt liknande metoder.
Bästa svaret
har du möjlighet att lägga upp lite bilder?
Vinbär kan ibland bli oerhört angripna och om det återkommer år efter år är det bästa man kan göra att ta bort dem och ersätta med något som inte tillhör ribessläktet.
Det låter som att det kan bero på att vissa växter står på ogynsamma lägen, att det kan finnas parasiter som bor i jorden typ krusbärsstekel som ju återkommer år efter år om man fortsätter att ha krusbär på samma plats., att ni kanske odlar sorter som lätt bli angripna och ev att det är för lite luft som kommer in emellan växterna men utan bilder blir det svårt att uttala sig.
Fundera på om ni ska planera om odlingarna och då satsa på motståndskraftigt växt material.
Gråsuggor äter bara förmultnat växtmaterial så de äter inte färska jordgubbar. Om ni har problem med små djur som äter rotfrukter så ska ni inte odla rotfrukter på flera år på den platsen. Man kan även fundera på när man sår.
Sedan är det exceptionellt mkt ohyra i år tycker jag.
Vinbär kan ibland bli oerhört angripna och om det återkommer år efter år är det bästa man kan göra att ta bort dem och ersätta med något som inte tillhör ribessläktet.
Det låter som att det kan bero på att vissa växter står på ogynsamma lägen, att det kan finnas parasiter som bor i jorden typ krusbärsstekel som ju återkommer år efter år om man fortsätter att ha krusbär på samma plats., att ni kanske odlar sorter som lätt bli angripna och ev att det är för lite luft som kommer in emellan växterna men utan bilder blir det svårt att uttala sig.
Fundera på om ni ska planera om odlingarna och då satsa på motståndskraftigt växt material.
Gråsuggor äter bara förmultnat växtmaterial så de äter inte färska jordgubbar. Om ni har problem med små djur som äter rotfrukter så ska ni inte odla rotfrukter på flera år på den platsen. Man kan även fundera på när man sår.
Jiji skrev:
har du möjlighet att lägga upp lite bilder?
Jag kan försöka ta lite bilder på onsdag, är iväg på jobb tills dess. Sedan har jag klippt av det mesta jag hittat, både på äppleträdet (ett sågade jag ner helt för det var täckt av äppledpinnmalslarver), körsbärsträdet, vinbärsbuskarna och hallonen. våra gråsuggor verkar definitivt äta färska jordgubbar då jag hittar dem inne i uppätnahålor i jordgubbar som är lågväxande och med bär direkt på jorden. Sedan har vi så klart fåglar också som äter och givetvis råttorna.
Så i mina odlingslådor har jag jordförbättrat, egen ekologisk matkompost två år gammal, kogödsel och Algomin ekonäring, samt att jag gör egen näring på nässla. Sedan flyttar jag runt så att jag odlar olika saker på olika ställen från år till år. Mina 6 veckor gamla ärtor är 10 cm höga, mina 2 månader gamla broccoliplantor är inte ens så stora. Löken (från frön) är trådtunn och cirka 10 cm, gurkplantorna, pumpan och melonerna från april är knytnävsstora. Det enda som växter bra är zucciniplantorna, potatis, ruccula, rädisor och jordgubbsplanorna dom förökar sig som tokiga och blommar två gånger varje sommar.
Angående gråsuggorna så är det säkert så att något annat djur skadat jordgubbarna så de börjat ruttna och då sätter gråsuggorna igång. Bara så du ger rätt djur skulden.
Gråsuggor är superviktiga nedbrytare av förmultnat material.
Förstår problemet med fågelmatning och råttor. Men har du möjlighet så sätt upp så många småfågelholkar och fladdermusholkar du kan i närheten. En buske full med larver är bara ett litet mellanmål för ett talgoxpar med ett dussin vidöppna gap hemma i holken som ska växa från fingerborgsstora till flygdugliga på ett par veckor. De dammsuger verkligen överallt.
Vet du att grannen inte har problem med skadedjur, eller ser det bara grönt och prunkande ut från andra sidan staketet? Om grannen inte har problem så har Jiji nog rätt i att du har lite problem med odlingsförutsättningarna på din tomt. Typ fel växt på fel plats så att säga.
Men låt mig iaf lista några snabba tips för att uppmuntra balansen i djurlivet. Lämna en bit trädstam, vedhögar och grenhögar. Lämna en bit äng. Ha många sorters blommande växter. Lite fuktiga platser för paddor och ödlor. Låt getingar vara. Lite vilt och rufsigt är bra. Städa inte för mycket och lämna fröställningar och örter över vintern. Buskar och träd ger skydd för fåglar. Holkar, holkar, holkar.
Men låt mig iaf lista några snabba tips för att uppmuntra balansen i djurlivet. Lämna en bit trädstam, vedhögar och grenhögar. Lämna en bit äng. Ha många sorters blommande växter. Lite fuktiga platser för paddor och ödlor. Låt getingar vara. Lite vilt och rufsigt är bra. Städa inte för mycket och lämna fröställningar och örter över vintern. Buskar och träd ger skydd för fåglar. Holkar, holkar, holkar.
Han har lite problem med skadedjur, men inte som jag har. Övriga grannar närmst mig har inte matodlingar utan mest gräsmatta och blommor. Grannen är också lite frågande till att hans växer så bra när mitt växer så pass dåligt. Jag försöker tänka ut hur jag kan locka dit fåglar utan att samtidigt få dit råttorna då de gjort mycket skada där de tagit sig in genom att gräva ut isolering och jag är livrädd för att de ska ge sig på elledningar.B Bombus pratorum skrev:Vet du att grannen inte har problem med skadedjur, eller ser det bara grönt och prunkande ut från andra sidan staketet? Om grannen inte har problem så har Jiji nog rätt i att du har lite problem med odlingsförutsättningarna på din tomt. Typ fel växt på fel plats så att säga.
Jag måste definitivt sätta mer blommor, i nuläget har jag bara de blommor som mina matodlingar producerar och så lämnar jag klövern i gräset. Problemet är att vi har väldigt djup häck som går runtom hela tomten och fem träd som troligtvis suger mycket näring från de närliggande 12 odlingslådorna, men på grund av övriga byggnader, trädäck och utformning av rabatter går det inte att flytta dem utan att de hamnar i nästan fullständig skugga eller att de är mitt i gräsmattan och ivägen. Nu ligger de i söderläge, längst ner i trädgården så att de har sol från 10-11 till 21. Vi har även 4 lådor i östläge som har sol från 07-15/16. Det som är närmst häcken eller träden är det som växer dämst, men i princip allt har skadedjursangrepp oavsett läge (utom det som står i krukor på altanen- kiwi, kiwi, citron, hallon).
Holkar. Fågelmatning är i huvudsak en vintersyssla för att få lite härligt fågelliv när allt annat är dött. Har ni buskar och träd och sätter upp holkar så får ni säkert häckande fåglar även om ni aldrig matar dom. Till nästa år vill säga. Häckningssäsongen börjar ju ta slut nu.A annicka__22 skrev:
Men vill du locka dit fåglar under den mörka årstiden utan att mata råttorna så kan ni prova fettbollar eller en matstation med uppsamlare under maten så det inte ramlar ner på marken.
Så här lite senare vill jag tipsa om boken Naturligtvis : biologisk mångfald i din trädgårdav Justine Lagache utgiven av Naturskyddsföreningen. Handlar om just hur man får balans i trädgården. Tycker den är både trevlig och bra. Har sett den på rea flera gånger, så hugg den gärna om du ser den.