Byggahus.se

Skadedjur - hjälp - hjälp - hjälp - någon...

1. J
    Medlem · 37 inlägg

JonasR

Medlem
    Hej.
    Jag vet att forumet här är för husägare, men jag har funnit många goda råd. Jag tänkte därför be om hjälp avseende - SKADEDJUR.

Jag har nyligen köpt en bostadsrätt. Efter en vattenskada som upptäcktes i samband med överlåtelse som försäkringsbolag ska ta tag i, så har jag nu rivit ett par väggar för att ge en bättre planlösning. Problemen fortsätter bara och likaså huvudvärken. Till min fasa så har jag upptäckt MÅNGA skadedjur vid rivning (små bruna rackare som ser ut som tvestjärtar under lister och i golvhörn - ganska långsamma... och sen silverfiskar eller vad dem heter - som är snabba som sjutton).

Nu undrar jag över hur många tusentals det kan röra sig om. Isoleringen mot betong är gjord med sand, sedan undergolv som ser väldigt tråkigt ut under laminat / parkett / linoleum golv. Om det är så att de små djävlarna finns överallt (vilket jag tror) så är det 95 m2 som ska bekämpas. Att Anticimex kommer in i bilden är själklart. Vem som betalar har jag ingen aning om men jag yrkar på att säljaren få stå för allt om det går så långt. Nytt taskigt golv har säljaren även lagt in för 1-2 år sedan och då borde rimligtvis detta ha upptäckts!

Sen är min fråga egentligen - kan man sanera 95 m2 golv med kemikalier när det är sand under eller måste man riva allt??? Jag vill såklart ha någonstans att bo, men jag vill inte bli helt nervskadad från alla gifter...Någon med erfarenhet av detta problem???

Villrådig och mycket trött på lägenheten som jag inte ens hunnit flytta in i...

/JonasR

2. Macke202
    Medlem · Blekinge · 415 inlägg

Macke202

Medlem

Re: Skadedjur - hjälp - hjälp - hjälp - någon...

Hejsan,

Det är inte kul när man upptäcker mer och mer när man river men det är ju trots allt oftast så och man ska ändå komma ihåg att det mesta går att lösa!

I ditt fall hade jag nog tagit dit en eller två besiktningsfirmor för att få ut så mycket information som möjligt och kunna styrka skadans omfattning så att du får ut ersättning för att åtgärda allt.

Lycka till!

3. pinebar
    Medlem · Stockholm · 2 783 inlägg

pinebar

Medlem

Hej!

Tycker också att du borde prata med en saneringsfirma. De djur du beskriver låter som larverna till pälsängrar. De tycker om att äta kläder av päls och ull, annars gör de ingen större skada. De är också jättevanliga, nästan standard faktiskt, i gamla hus. Fast inte i sådana mängder som du beskriver. Jag tror alltså inte alls att du behöver få panik utan att ditt problem går att lösa.

I mitt nuvarande hus har de isolerat rören till elementen med något som verkar vara en blandning av lin och ull inne i väggar och golv. Där hänger massor med skal från sådana där larver, men jag har ännu inte sett några levande. Jag ska försöka byta så mycket som möjligt av den gamla isoleringen som de uppenbart gillar men tror inte att det blir frågan om någon sanering, eftersom jag ännu inte har sett några levande djur.

Lycka till!
    /Ulrica

4. J
    Medlem · 37 inlägg

JonasR

Medlem

Hej,
    Jag har nu talat med saneringsfirma och försäkringsbolag. Saneringsfirman vill spruta innan de ens har sett omfattningen och hur underkonstruktionen är gjord. De hänvisar till att de sällan bedömer konstruktionen som sådan.

Undergolvet ligger en bit ifrån väggar och gör då att det finns en glipa om ca 0,5-1 cm mellan undergolv och sand. Över detta kommer parket som även den har en glipa och sedan list. Att bara spraya känns inte rätt. Borde man inte försöka täta undergolvet mot väggar ordentligt?? Vad ska man göra med all sand under där det kan finnas en hel del ägg och larver? Har läst att ägg kan ta flera år innan de kläcks, men saneringsmedlet är aktivt i minst ett par veckor... min matematik säger mig att problemet kommer tillbaka om man inte gör något åt grundkonstruktionen och ändrar förutsättningar??

Tacksam om någon kan hänvisa vart man ska vända sig för en besiktningsman.

5. T
    Medlem · Stockholm · 136 inlägg

TummenMittIHanden

Medlem

Har du även kontaktat bostadsrättsföreningen om detta? Kan kanske vara bra.

Som om du inte hade nog med folk att kontakta... ;)

6. Rostig_9000i_-88
    Allvetare · Härifrån · 700 inlägg

Rostig_9000i_-88

Allvetare

Vår BRF har avtal/försäkring med Anticimex vilket innebär att det inte kostar oss medlemmar något i händelse av att vi får skadedjur.
    Jag har själv utnyttjat Anticimex vid 2 tillfällen då det kom in pälsängrar och någon form av larver från ventilationen.
    Så kolla upp med din BRF om ni har avtal/försäkring med Anticimex så kan du slippa att betala något alls.

7. J
    Medlem · 63 inlägg

jonasb

Medlem

Jag vill inte sprida oro, men skadedjur trivs sällan om saker och ting står rätt till.
    Det brukar sällan vara den enda lösningen att bekämpa dem med kemikalier eller
    stänga in dem. Som du beskriver det har det varit en vatten skada, och du har ett
    flytande golv på sand. Sand suger som en svamp, och det är inte otroligt att stora
    delar av sanden är fuktig, silverfiskar mm. stortrivs i fuktig och varm miljö. Man kan kanske få bort insekterna genom tätning och kemikalier men fukten finns kvar!
    Denna fukt kommer vara en riktigt bra grund för mögel och annat.
    Ta tag i detta, ta dit experter på fuktskador (inte insektsangrepp) och om dessa
    konstaterar fukt under golvet, kräv att försäkringsbolaget river upp golv, torkar
    och lägger nya golv.

MVH Jonas

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.