Hej!

Vi kommer renovera i ett utrymme som vi köpt av föreningen. Vid inspektion så finns det ett skadat värmerör kopplat till ett element som jag misstänker kan vara asbest, bett om provtagning av OCAB för säkerhetsskull men tänkte att jag hör med er? Ser det ut som asbest? Vad jag förstår så brukar det ofta vara där röret böjs som det är asbest, stämmer det?

isoleringen på Röret skadades för många år sedan så tror inte det är något fara nu om det skulle vara asbest då det varit orört.

Tack! :)

Mvh
Sebastian

• Isolerat värmerör med potentiell asbestskada på böjen monterat längs vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad isolering på värmerör med misstänkt asbest i böj, vägg i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Skadat värmerör längs en vägg, misstänkt isolerat med asbest, vid en inspektion för renovering.
    Skapa konto
Kan tillägga att huset är från 1930. Min förhoppning är att dessa rör blivit stambytta någon gång på 1980-talet men jag har ingen aning, därav provtagning.

Ingen asbets på rakorna, är en linbaserad isolering, ser ut som tex grov Rockwoll och lindad med en gasväv + målning. I kurvor och T-kopplingar kan det vara. Bara lappa i lite mineralull - linda med grov gasbinda och måla,
en skada i en kurva görs det lika med.

• Gilla
Eld
  • Laddar…
S Sebastianz skrev:
Hej!

Vi kommer renovera i ett utrymme som vi köpt av föreningen. Vid inspektion så finns det ett skadat värmerör kopplat till ett element som jag misstänker kan vara asbest, bett om provtagning av OCAB för säkerhetsskull men tänkte att jag hör med er? Ser det ut som asbest? Vad jag förstår så brukar det ofta vara där röret böjs som det är asbest, stämmer det?

isoleringen på Röret skadades för många år sedan så tror inte det är något fara nu om det skulle vara asbest då det varit orört.

Tack! :)

Mvh
Sebastian
Avboka tiden hos Ocab så fort du kan. Skulle det visa sig vara asbest och lokalen inte är privat ska en skylt sättas upp som visar att det finns asbest i lokalen. Laga med lämpligt material och måla om ni nu tänkt renovera. Ingen som helst fara med asbest så länge det inte frigörs.

Förutom det så är sannolikheten för asbest väldigt låg då det oftast är i böjarna asbest förekommer precis som du själv skriver.

Hej! Varför ska jag avboka tiden? Menar du att om det var asbest så skulle det varit uppmärkt?

J jonaserik skrev:
Ingen asbets på rakorna, är en linbaserad isolering, ser ut som tex grov Rockwoll och lindad med en gasväv + målning. I kurvor och T-kopplingar kan det vara. Bara lappa i lite mineralull - linda med grov gasbinda och måla,
en skada i en kurva görs det lika med.
Tack Jonas! Främst ville jag vara säker i och med att det är tänkt att byggentreprenad ska jobba där inne och vill vara säker på att det inte är asbest om det behöver rivas. Better safe than sorry liksom.

Nej för att nu kan det börja kosta pengar, Ocab kommer att registrera och markera din anläggning och sätta upp anslag om asbets ( om det finns ) , dom renoverar inte ( som du kan göra ) utan bara sanerar. Då är det helt plötsligt ett arbetsmiljöproblem och får endast utföras av speciella företag enligt lag. Så ta hem beställningen och reparera skadorna som det tidigare sagts.

Tack @jonaserik Jag hade OCAB på besök som spanade in röret och kickade inuti, noterade att det finns ingen väv eller misstanke om asbest så inget att ta prov på, det var helt enkelt bara stenull + gasväv + målning. Stort tack för din hjälp!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.