Hej, jag råkade toucha tilloppsslangen på nya diskmaskinen med hålborren. Tänkte att jag skulle försöka beställa och montera en ny men när jag öppnade delen som kopplas in i köksblandaren för vattenanslutningen så insåg jag att "ytterhöljet" på slangen bara verkar vara ett ytligt skydd (alltså den delen jag skadat). Själva vattentillförseln sker genom en slang inuti - och det går dessutom en strömkabel i slangen (visst har jag tolkat det rätt?).
Jag trodde att slangen jag satte ett litet ytligt hål i skulle bli trycksatt med vatten, och att lagning därför är uteslutet.
Nu tänker jag att det kanske är OK att laga hålet istället för att lösa en ny slang. Vad hade ni själva gjort? Eller vad tänker ni? Jag är osäker på vad för funktion slangen jag skadade har. Själva hålet kommer synas/vara tillgängligt under diskbänken.
Det vore grymt skönt att slippa byta ut. Electrolux vill skicka hit en servicetekniker osv, känns som att det kan bli dyrt.
Hoppas på input, fasen va detta forum hjälpt en hemmabyggare..
Jag trodde att slangen jag satte ett litet ytligt hål i skulle bli trycksatt med vatten, och att lagning därför är uteslutet.
Nu tänker jag att det kanske är OK att laga hålet istället för att lösa en ny slang. Vad hade ni själva gjort? Eller vad tänker ni? Jag är osäker på vad för funktion slangen jag skadade har. Själva hålet kommer synas/vara tillgängligt under diskbänken.
Det vore grymt skönt att slippa byta ut. Electrolux vill skicka hit en servicetekniker osv, känns som att det kan bli dyrt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Moderator
· Stockholm
· 56 241 inlägg
Den skall (tror jag) fungera som ytterslang i ett rör i rör system. Alltså läckande vatten skall ledas av slangen intill maskinen, där det får översvämningsskyddet att lösa ut. Det i sin tur stänger ventilen vi ser på bilden, och (i mångga maskiner, alla??), startar det utloppspumpen som har en slang som kan suga upp vatten från brickan i botten på maskinen).
Slangen behöver med andra ord vara tät, men den är inte trycksatt.
Slangen behöver med andra ord vara tät, men den är inte trycksatt.
Redigerat:
precis som hempularen skriver!Hursvårtkandetva skrev:
Hej, jag råkade toucha tilloppsslangen på nya diskmaskinen med hålborren. Tänkte att jag skulle försöka beställa och montera en ny men när jag öppnade delen som kopplas in i köksblandaren för vattenanslutningen så insåg jag att "ytterhöljet" på slangen bara verkar vara ett ytligt skydd (alltså den delen jag skadat). Själva vattentillförseln sker genom en slang inuti - och det går dessutom en strömkabel i slangen (visst har jag tolkat det rätt?).
[bild]
[bild]
Jag skulle linda eltejp hårt över området.
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Stort tack för svar båda två, då vet jag mer om hur den fungerar. Lutar åt att det duger att laga det lilla hålet. Med en ok lagning, t.ex. med eltejp som du föreslår, så lär ju funktionen vara intakt och därmed inte riskera några översvämningar.
Det är den här tejpen du vill ha, tätband av silikon:Hursvårtkandetva skrev:
https://www.clasohlson.com/se/Reparations--och-tätningstejp/p/31-8571-2
Jag har t o m fått en trycksatt vattenservis tät med den, otroligt bra produkt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden