Har en lada som har en skada från ett läckande stuprör och hörnets timmer är riktigt dåligt. Funderar på hur detta ska lagas. Låt säga att det "bara" är ca 30-40 cm som är skadat, hur mycket behöver man byta för att det ska bli stabilt. Sedan undrar jag hur själva skarven bör göras?

Skadat hörn av röd lada med förstört timmer och läckande stuprör omgivet av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadat hörn av en lada med fuktigt och ruttet timmer och rödfärg som flagar av.
Skapa konto

Är verkligen syllen skadad? Ser ut som en offerbräda bara längst ut som är dålig eller är det dåligt även innanför den?

Jo, undersidan av syllen är murken, från hörnjärnet och nedåt. Du ser det på bild 2

Går det att bara passa in en ny plankbit på undersidan?

Annars blir det att laska in nytt virke i samma dimension som gamla syllen. Eftersom det är en byggnad som står löst på knutstenar och altså måste ha ett sammanhängande starkt syllvarv så blir det snedlaskar som skall dymlas eller bultas ihop ordentligt och kanske ytterligare förstörkas med en planka vid sidan.

• Gilla
ozean
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Går det att bara passa in en ny plankbit på undersidan?

Annars blir det att laska in nytt virke i samma dimension som gamla syllen. Eftersom det är en byggnad som står löst på knutstenar och altså måste ha ett sammanhängande starkt syllvarv så blir det snedlaskar som skall dymlas eller bultas ihop ordentligt och kanske ytterligare förstörkas med en planka vid sidan.
Jag är lite osäker på hur omfattande skadan är, ska kolla lite närmare i helgen. Vad menar du med snedlaskar? Har du någon bild kanske?

• Gilla
ozean och 1 till
  • Laddar…
Hittade en artikel från Gård & Torp när jag snabbgooglade: https://gardochtorp.se/timmerlagning-sa-gar-det-till/
Bör finnas lite av varje. Du får scrolla ganska långt ner för att komma till renovering av hörn och syll.
Finns lite olika alt beroende på typ av skada. Många pedagogiska bilder för snabb insikt. :)

• Gilla
ozean
  • Laddar…
Nu har jag tagit bort allt som var murket. Stocken hade klarat sig ganska bra ändå, riktigt skönt. Nu ska jag försöka hitta något bra att lappa med.
Rödmålad vägg med borttaget murket trä, exponerad frisk stock och spån på marken.
Skapa konto

• Gilla
abbe_
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.