3 837 läst · 24 svar
4k läst
24 svar
Skadad kompositskiva vid leverans - är detta acceptabelt?
Vi beställde en jättefin bänkskiva i kvartskomposit från Caesarstone och fick den levererad och installerad för någon dag sedan. Företaget vi beställde skivan från skötte hela denna process exemplariskt och vi var väldigt nöjda och betalade fakturan.
Under gårdagen upptäckte vi däremot en mindre skada i bänkskivan och blev minst sagt besvikna. (Jag har skadan på film från morgonen efter installationen så jag kan bekräfta att skadan inte har orsakats av oss.) Skadan var inte synlig på kvällen när den installerades, men i dagsljus syns den. Det har dessutom fastnat jord i den som har gjort utskärningen mörkare än innan. Vi misstänker att ett verktyg har skurit in i skivan vid produktion.
Vi är som sagt djupt besvikna då vi har haft kvartskomposit tidigare och aldrig haft problem med skador eller liknande. Jag är dessutom orolig för hur skadan kommer se ut framöver när syror hamnar i den.
Frågan här är om företaget behöver åtgärda skadan eller vad tror ni om detta? Ska man acceptera mindre skador på bänkskivan? Vi har 5 års garanti, men det står att det inte gäller för fel som inte påverkar funktionen eller värdet på skivan...
Under gårdagen upptäckte vi däremot en mindre skada i bänkskivan och blev minst sagt besvikna. (Jag har skadan på film från morgonen efter installationen så jag kan bekräfta att skadan inte har orsakats av oss.) Skadan var inte synlig på kvällen när den installerades, men i dagsljus syns den. Det har dessutom fastnat jord i den som har gjort utskärningen mörkare än innan. Vi misstänker att ett verktyg har skurit in i skivan vid produktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi är som sagt djupt besvikna då vi har haft kvartskomposit tidigare och aldrig haft problem med skador eller liknande. Jag är dessutom orolig för hur skadan kommer se ut framöver när syror hamnar i den.
Frågan här är om företaget behöver åtgärda skadan eller vad tror ni om detta? Ska man acceptera mindre skador på bänkskivan? Vi har 5 års garanti, men det står att det inte gäller för fel som inte påverkar funktionen eller värdet på skivan...
Redigerat:
Företaget skötte allt från mätning till installation. Jorden kom från köket - det var så vi upptäckte skadan då utskärningen fylldes och blev mörkare. Vi har som sagt bevis (film) på detta från efter installation och det är i princip omöjligt att skapa en sådan skada för hand. Materialet är gjord för att tåla i princip allt..T topmount skrev:
Är det, det pyttelilla strecket du menar? Om så, ser det på bilden ut som en del av mönstret. Tag vad jag säger med en nypa salt, för i verkligheten kan det se annorlunda ut. Men, hur som helst. Gör detta er "djupt besvikna" är det ingenting mot de besvikelser, livet framöver att kommer ge er.R Kristy skrev:
Att byta ut bänkskivan för denna petitess, är att gå för långt. Försök få ett prisavdrag istället.
Staffan
Tack för din input. Vi är kanske ensamma om att ställa krav på kvalité vad det gäller dyrare investeringar...Staffan2000 skrev:Är det, det pyttelilla strecket du menar? Om så, ser det på bilden ut som en del av mönstret. Tag vad jag säger med en nypa salt, för i verkligheten kan det se annorlunda ut. Men, hur som helst. Gör detta er "djupt besvikna" är det ingenting mot de besvikelser, livet framöver att kommer ge er.
Att byta ut bänkskivan för denna petitess, är att gå för långt. Försök få ett prisavdrag istället.
Staffan
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 825 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 825 inlägg
Om företaget både levererade och satte dit bänksskivan skulle jag kontakta företaget. Så får de lösa det mot en ny bänkskiva. Har ni bara fått den levererad och ett annat företag har satt upp den kan det vara svårt att hävda transportskada speciellt on paketet var helt vid leverans. Skadar dock inte att kontakta transportbolaget i så fall.R Kristy skrev:Vi beställde en jättefin bänkskiva i kvartskomposit från Caesarstone och fick den levererad och installerad för någon dag sedan. Företaget vi beställde skivan från skötte hela denna process exemplariskt och vi var väldigt nöjda och betalade fakturan.
Under gårdagen upptäckte vi däremot en mindre skada i bänkskivan och blev minst sagt besvikna. (Jag har skadan på film från morgonen efter installationen så jag kan bekräfta att skadan inte har orsakats av oss.) Skadan var inte synlig på kvällen när den installerades, men i dagsljus syns den. Det har dessutom fastnat jord i den som har gjort utskärningen mörkare än innan. Vi misstänker att ett verktyg har skurit in i skivan vid produktion.
[bild]
[bild]
Vi är som sagt djupt besvikna då vi har haft kvartskomposit tidigare och aldrig haft problem med skador eller liknande. Jag är dessutom orolig för hur skadan kommer se ut framöver när syror hamnar i den.
Frågan här är om företaget behöver åtgärda skadan eller vad tror ni om detta? Ska man acceptera mindre skador på bänkskivan? Vi har 5 års garanti, men det står att det inte gäller för fel som inte påverkar funktionen eller värdet på skivan...
Tack för svar! Samma företag har skött allt och de är i kontakt med tillverkaren då det är troligtvis en skada som har skett i samband med produktionen. Jag hoppas dock att det går att fylla igen utskärningen på något sätt istället för att byta ut bänkskivan helt...H HEM2121 skrev:Om företaget både levererade och satte dit bänksskivan skulle jag kontakta företaget. Så får de lösa det mot en ny bänkskiva. Har ni bara fått den levererad och ett annat företag har satt upp den kan det vara svårt att hävda transportskada speciellt on paketet var helt vid leverans. Skadar dock inte att kontakta transportbolaget i så fall.
Medlem
· Västernorrland
· 10 848 inlägg
Tvätta ur och fyll upp med 2K Araldit eller nåt. Självklart vill man ha fullgoda produkter om man köper nåt men problemet är väl att bevisa att skadan fanns där från start. Eftersom den är monterad och det gått nån dag så kan det ju lika gärna vara orsakat av er själva. (Sett ur deras perspektiv)
Jag fattar!R Kristy skrev:
Men på bilden ser jag ett pyttelitet streck, tack vare din markering. Därför tycker jag det är oresonligt att byta ut bänkskivan för något som knappt syns.
Staffan
Får nog hålla med om att det där är ett litet streck. Jag har själv reklamerat en hel drös med bänksivor i granit (över 50 papp) pga att det var fel modell som skickats, av kvalitet för utomhusbruk (fasader etc), men den där repan var i minsta laget för att motivera ett byte. Dock har jag aldrig räknat mina bänkskivor som investeringar, så ska du få avkastning på ditt köp förstår jag att du vill ha det repfritt.R Kristy skrev:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 825 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 825 inlägg
Jag skulle be dem byta skivan helt. Men det ju jag. Produktionsfel då kan det ju finnas fler sprickor som du inte har sett ännu. Vad har skivan varit utsatt för, det kan man man ju inte veta.R Kristy skrev:
Bästa svaret
Vad säger företaget om saken?
Utifrån bilderna och personlig uppfattning kan jag inte skilja märket från hur skivan ser ut i övrigt. Så det är väl snarast framtida påverkan som skulle vara något. Och då hade jag personligen hanterar det som jag brukar hantera en sådan sak, dvs kontakta företaget, höra hur de ställer sig till det och hur de vill hantera detta. Var noga med att få det skriftligt så att det tydligt framgår att du har uppmärksammat felet redan nu om det skulle bli värre i framtiden.
Säger de att de tar ansvaret för att det inte blir värre/större/missfärgat av *valfritt ämne*/etc hade jag lämnat det vid det utan att byta ut eller på annat sätt fixa det. Annars får man förstås göra en bedömning av vad de vill ta till för åtgärd och hur det då ser ut efter detta.
Utifrån bilderna och personlig uppfattning kan jag inte skilja märket från hur skivan ser ut i övrigt. Så det är väl snarast framtida påverkan som skulle vara något. Och då hade jag personligen hanterar det som jag brukar hantera en sådan sak, dvs kontakta företaget, höra hur de ställer sig till det och hur de vill hantera detta. Var noga med att få det skriftligt så att det tydligt framgår att du har uppmärksammat felet redan nu om det skulle bli värre i framtiden.
Säger de att de tar ansvaret för att det inte blir värre/större/missfärgat av *valfritt ämne*/etc hade jag lämnat det vid det utan att byta ut eller på annat sätt fixa det. Annars får man förstås göra en bedömning av vad de vill ta till för åtgärd och hur det då ser ut efter detta.
Be kan man alltid. Men firman kan enligt min mening, på goda grunder vägra, eftersom kostnaden vida överstiger nyttan. Men, försöka kan TS alltid. Men hoppas inte för mycket.H HEM2121 skrev: