Byggahus.se

Skadad gipsskiva- vad göra?

1. D
    Medlem Nivå 2
    Har för mig att jag i ett inlägg här i forumet tidigare läst ett tips om vad man kan göra (förutom att byta skivan) när ett hörn på gipsskivan blivit skadat.

Fins det ett medel eller typ av spackel man kan fylla ut hålrummet med?

Tackar på förhand!

2. Milkshaken
    Bannad Nivå 9
    Beror lite på hur skadan ser ut.... Kanske kan du ta bort den skadade biten och lägga i en ny, alltså med en kortling bakom....
    Annars finns det kgipsbruk som är alla tiders att jobba med... men se bara till att lägga en fin yta, då det är mycket jobb med att slipa ned till rätt nivå...

3. D
    Medlem Nivå 2
    Tja det är ju övre högra hörnet som är skadat, kanske 2*2 cm. Pappen sitter kvar på framsidan. Känns tungt att byta skivan bara för detta då det finns ett par genomföringar uttgna i den. Tyvärr sitter skivan på ett ställe som inte tillåter fler kortlingar. Dessutom känns det som minst lika mycket jobb som att byta skivan. Ingen som har förslag på något annat?

4. J
    Medlem Nivå 15
    Jag förstår inte riktigt problemet, det är ju bara att spackla litegrann..? :)

5. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Jag håller med Jon, ett så litet hål spacklar du bara igen. Särskillt om det är ett hörn, för då har du väl en regel bakom som hindrar spacklet att försvinna någonstanns det inte ska.
    Så tjockt spackel kan sjunka lite, så var beredd att dra på ett litet tunt extralager efter att det har torkat.

6. D
    Medlem Nivå 2
    Spackel blir det! Tackar