Har precis fått garagetaket omlagt med ny råspont och takpapp. Hittade dock en liten cirkelformad skada som en 1 liters färghink. Antagligen har de haft lite ”otur” vid svetsning och ställt något varmt där. Ytan/ytlagret har flyttat sig lite, typ flytit/smält undan. Se bilden, övre högra sida av cirkeln.
Byggaren lovade att det inte var någon fara alls, ”tjock ytpapp och hela ytan svetsad underifrån”
Jag har väl ingen anledning till misstro men trist då hela taket är fint förutom just här.
någon kunnig som kan ha en åsikt?
Byggaren lovade att det inte var någon fara alls, ”tjock ytpapp och hela ytan svetsad underifrån”
Jag har väl ingen anledning till misstro men trist då hela taket är fint förutom just här.
någon kunnig som kan ha en åsikt?
Tycker det ser ut som ett produktionsfel, det händer och är rackarns svårs att upptäcka innan det är för sent.
Hade jag gjort jobbet hade jag nog erbjudit dig att svetsa en lapp över men det är väl knappast så att det skulle bli snyggare.
Jag håller mig dock rätt skeptiskt till att pappen är helsvetsad men vad vet jag, är det verkligen en tvålagstäckning?
Hade jag gjort jobbet hade jag nog erbjudit dig att svetsa en lapp över men det är väl knappast så att det skulle bli snyggare.
Jag håller mig dock rätt skeptiskt till att pappen är helsvetsad men vad vet jag, är det verkligen en tvålagstäckning?
Ok, snyggheten spelar inte så stor roll som att gå och tänka på att det finns en risk för att det går sönder just där först. Så det är väl det jag funderar över om de/man borde göra något åt det ändå. Som hållerRickard.ag skrev:
Tycker det ser ut som ett produktionsfel, det händer och är rackarns svårs att upptäcka innan det är för sent.
D danjohaneriksson skrev:
Det ska inte vara något problem, skadan oavsett vem som orsakat den ska inte påverka livslängden på något sätt.
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
Ser som sagt ut som ytskiktet fastnat på nåt under produktion. Knappast nåt som påverkar något annat än att det syns. Sånt där kan man se på toapapper ibland också. Helt plötsligt kommer det en imperfektion i rullen där papperet betett sig annorlunda.
Helt omöjligt att förutspå eller komma undan. Hade de som lagt taket sett att det varit hål så hade de nog agerat därefter.
Helt omöjligt att förutspå eller komma undan. Hade de som lagt taket sett att det varit hål så hade de nog agerat därefter.
OK, tack för input jag förstår vad du menar. Jag ser inte att det är hål just nu heller. Dock är det tunnare där ytmassan ser ut att ha ”flyttat” på sig och det är väl hållbarheten på det stället som jag funderade över. Om jag jämför tjockleken på ytpappen och hur mycket lägre det är i skadan så är det väl ca 80% lägreS Stefan1972 skrev:Ser som sagt ut som ytskiktet fastnat på nåt under produktion. Knappast nåt som påverkar något annat än att det syns. Sånt där kan man se på toapapper ibland också. Helt plötsligt kommer det en imperfektion i rullen där papperet betett sig annorlunda.
(I övrigt har de varit noggranna på svåra ställen med bra lösningar)
Klicka här för att svara