3 343 läst · 15 svar
3k läst
15 svar
Skada från brännmärke i lamellparkett, byta enskilda brädor eller slipa?
Hej,
Vi har fått en skada över två golvbrädor mitt i golvet, 2 års gammalt ek-lamellparkett (klickgolv). Vad skulle ni föredra, byta ut de två brädorna eller slipa om hela golvet?
Är osäker på riskerna med att såga upp och byta ut brädor mitt i.
Tacksam för svar!
Vi har fått en skada över två golvbrädor mitt i golvet, 2 års gammalt ek-lamellparkett (klickgolv). Vad skulle ni föredra, byta ut de två brädorna eller slipa om hela golvet?
Är osäker på riskerna med att såga upp och byta ut brädor mitt i.
Tacksam för svar!
Det har vi gjort, och efter det betsat och slipat/lackat de två brädorna för att själva märket inte skulle bli så synbart. Det ser ok ut, men jag stör mig på att dessa två brädor är lite lenare/renare än övrigt golv.
Kruxet med att plocka isär är att brädorna bredvid de skadade ligger under en köksö.
Kruxet med att plocka isär är att brädorna bredvid de skadade ligger under en köksö.
Det är ingen skillnad mellan de nya brädorna och de 2 år gamla, men problemet är väl att det inte går att klicka upp fram till skadan och kunna byta ut de skadade brädorna om brädorna bredvid ligger under en köksö och därmed sitter fast?GoC skrev:
De med kryss över är de jag vill byta ut och den pilen pekar på sitter fast under köksön.GoC skrev:
Det är helt beroende av åt vilket håll golvet är lagt och vilken typ av klickfog det är på kortsidan. Dvs är dom som är under köksön lagda före dom du vill byta ut så borde det gå att plocka isär golvet. Är dom lagda efter så låser kortsidan fast dom brädor du vill byta. Och då måste du ta bort köksön, eller kapa brädorna under den.
En golvfirma kommer hit och tittar i veckan, men detta går väl inte att se veta innan de tagit upp en bräda? Jobbar du med golvläggning btw?GoC skrev:
Det är helt beroende av åt vilket håll golvet är lagt och vilken typ av klickfog det är på kortsidan. Dvs är dom som är under köksön lagda före dom du vill byta ut så borde det gå att plocka isär golvet. Är dom lagda efter så låser kortsidan fast dom brädor du vill byta. Och då måste du ta bort köksön, eller kapa brädorna under den.
Jag tror att golvet är lagt nerifrån hörnet på bilden, dvs de som sitter fast under köksön borde vara lagda före de jag vill byta ut.
Men om vi säger att så inte är fallet och att köksön behöver flyttas (vilket jag är osäker på om det ens går), så kan det väl inte räcka att bara ta bort den brädan som sitter fast, för sen måste man väl ta bort nästa och nästa. Och längst ner som inte syns på bild ligger ju golvet under köksskåp, så golvet går ju oavsett inte att bryta upp hela vägen. Eller tänker jag fel?
Nästan helt säker på att golvet är lagt nerifrån hörnet, dvs från vänster till höger. Och då hjälper det alltså inte oavsett om man kan ta bort köksön eller ej eller?GoC skrev: