Byggahus.se

Ska vi göra ny dränering direkt?

1. K
    Medlem · 22 inlägg

krippe91

Medlem
    Hej!

Nytt hus och nya roliga projekt! Vi har precis fått nycklarna till ett hus byggt 1926 i utkanten av Malmö. Ett äldre hus med stenstomme och mellanbjälklag av betong. Källare och ytterligare två plan. Första gången vi tar oss an ett stenhus. 130 kvadratmeter exkl källaren. Vi planerar att bo i huset i 5-10 år.

Huset har en rejäl källare med putsade väggar och bra takhöjd. De tidigare ägarna hade tänkt lägga en ny dränering men kom aldrig till skott. Vi klurar mycket på denna fråga.

Argument för:
    - Puts- och färg som släppt från underlaget invändigt på källarytterväggarna, vilket är ett tecken på att källarens utvändiga fuktskydd inte längre fungerar tillfredsställande.
    - Tidigare problem med mögelpåväxt på väggarna i källaren. Dock försvunnit sedan element, ny ventilation samt luftavfuktare installerats och allt organiskt material tagits bort från väggarna.
    - Ska det göras vill vi göra det direkt, innan vi investerar i trädgården.
    - Det är ett alldeles nytt tak med fin avrinning för dagvatten men det dras ner precis vid brunnen. Behövs ny dagbrunn.

Argument mot:
    - Huset har haft många sättningar med en del sprickor och vi är oroliga för vad som händer om vi dränerar.
    - Trädgården kommer få sig rejält med stryk.
    - Stor fin altan på södersidan behöver rivas. Är det idiotiskt att bara dränera tre av fyra sidor?

Vad hade du gjort i vår situation? Är vår oro för nya sättningar befogad?

Lägger med en bild på hur det ser ut i källaren också. Säg till om det behövs någon mer bild.

Tack för hjälpen!

2. Åsa Lund
    Husägare · Skåne · 4 532 inlägg

Åsa Lund

Husägare
    Finns det gammal dränering?
    Kolla skicket på den?

3. K
    Medlem · 22 inlägg

krippe91

Medlem
    Tack för tipset.

Jag har tolkat det som att det inte finns gammal dränering, men jag vet inte säkert. Vi kontrollerar i så fall genom att filma rören?

Putsen har släppt ganska högt upp på källarväggarna, så den yttre tätningen av väggarna verkar inte vara i toppskick.

4. D
    Medlem · 60 inlägg

Davion

Medlem
    Tjohej,

Har precis i skrivandets stund fått dränering avklarad på vår kåk.
    Byggd slutet av 30-talet, tillbyggnad på 70-talet.
    Det var på tiden, om jag säger så.
    Vi visste om viss fuktpåverkan i källare vid köp, dåtidens resonemang vad gäller material utvändigt + vad som bör användas i källare (trä) har ju onekligen visat sin fula sida i nutid.
    Tycker att mycket av det du beskriver var en nästan identisk situation som vår (vi hade också nytt tak etc).

Du skriver att ni ska bo där mellan 5-10 år, och då tycker jag redan där att du nästan svarat på frågan - ja, det är värt det. Det kan bli 5 år, men det kan bli 15 också; då är det trevligt att ha det ordnat av flera skäl. Är dräneringen gjord i nuläget så är det också mindre trassel vid försäljning.

Om någonting allvarligt händer under dräneringen så är det, förutsatt att ni anlitar en firma med en försäkring, deras problem att hantera. De kan dessutom dränera en sida i taget eller staga upp det om det är så - bra att vara rak, ärlig och ha en dialog. Det är för att just parera sättningar som man gärna anställer en firma trots allt. Så resonerade iallafall jag.

Vi dränerade 3 av 4 sidor - den sista sidan har lite mark och är en nedfart till ett garage, därför är det obehövligt. Vatten leds naturligt till annan plats ändå. Så nej, att dränera 3/4 sidor tycker jag inte är alls tokigt. Be firman lägga rören så att det finns en naturlig påkoppling om man någon gång vill lägga rören så att den fjärde sidans dagvatten leds till samma kista eller utlopp.

Jag betalade 108 bananer för en ny dränering (firman har extremt bra nyckeltal, välkända, seriösa) med isodrän osv. och det är värt det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.