Byggahus.se
Hej.
Vi är en liten familj som bor i Hudiksvall sen ett drygt halvår tillbaka. Vi kommer båda härifrån och kände att vi ville "hem" från Stockholm då vår son dotter föddes för två år sedan. Att flytta hem känns helt rätt för båda, däremot går det trögt med hus-letandet.
När vi flyttade ifrån Sthlm gjorde vi en bra vinst på vår lägenhet och har i dagsläget en dryg miljon sittandes på banken, inkl obetalt reavinstskatt på ca 200 000. Vi trodde att vi skulle vara kungar på bostadsmarknaden här i stan men ack vad vi har bedragit oss. Värt att nämna är den rapport som kom i september från Swedbank, deras sk bo-indexlista där det står om snittpriser på villor i förhållande till inkomster på olika orter i landet, dyrast var Stockholm och biligast HUDIKSVALL !
Citat från rapporten:
”Bostadspriserna fortsätter att öka i landet. På vissa orter hänger inte lönerna med i prisutvecklingen. Dyrast villor i förhållande till inkomst finns i Helsingborg. Mest fördelaktigt är det att bo i Hudiksvall”
Länk: http://www.e24.se/dynamiskt/bostadsmarknaden/did_17017886.asp

Nåja, till kärnfrågan:

Vi har som bekant en bra grundplåt att lägga in, problemet det senaste året då vi tittat på hus har varit att det funnits så få fina objekt, kanske ett 10-tal och då menar jag ett hus med bra läge och hög standard där det mesta av de tunga jobben redan är gjorda typ dränering, uppvärmning. Vi har bevisligen ej varit ensamma på visningarna då vi ej lyckats bjuda högst och konstigt är väl det när två av tre villor säljs till Tyska ”stafettläkare”…

Vi har varit ensam kvar med en motpart två gånger men förlorat båda gångerna, ni kanske tycker att vi borde lagt oss högre men då priset passerat dryga 2,7 mille som det var senast för en 50-tals villa i tegel med 135m2 boyta och 160biyta så tyckte vi att det fick räcka, jo han var också Tysk läkare. (inget ont om Tyskar i sig, tycker att det är bra att dom kommer och jobbar på vårt sjukhus) De fina husen i vår lilla stad har gått på mellan 2,5-3,2!! Okej jättebilligt om man jämför med Stockholm och andra attraktiva orter men man måste komma ihåg, detta är Hudiksvall, en liten håla på knappt 20tusen och med minskande invånarantal.

När det handlar om dessa summor blir man ju sugen på ett nytt fräscht hus. Problemet som vi ser det är att man hamnar ”utanför” stan. Vi uppskattar i nuläget att bo centralt där vi kan gå till ”all” service som vi i nuläget utnyttjar. Vi står i Kommunens tomtkö och kommer med allra största sannolikhet kunna få en av de 28 tomter som kommunen släppt öster om stan på ett område som kallas ”Maln”, det är 3,5km ifrån Hudiksvall absoluta centrum och ca 1,5km från stadens ytterkant. Om vi vill vara med om att få en av tomterna måste vi lämna in en intresseanmälan om mindre än 3 veckor.

Har tittat mycket på hus på nätet och läst en hel del här och som det verkar så kommer vi att landa på minst 2,6 inkl NF- hus och tomt som kostar 250k exl V/a som kostar ytterligare 100k. Då får vi ett nytt häftigt hus, många nya kompisar till vår dotter och nära till naturen och hav, ca 300m. Samtidigt får man skjutsa mer och använda bilden oftare, som det är nu använder vi den knappt, bara till storhandlingar.

Om vi mot förmodan hittar ett hus i stan så kommer det att gå på minst 2mille och då kommer det krävas en hel del jobb, om man inte orkar jobba (vi) så kostar det som jag nämnt tidigare minst 2,5.

Vad tycker ni, vad ska vi satsa på, stan eller en liten bit utanför?

Många frågor jag vet, kanske var det här, mitt tredje inlägg här på byggahus ett sätt att få prata av mig, vad vet jag.

Någon som orkar komma med några åsikter?

/En som börjar tröttna

Hemmakatten
Svårt att tycka till för andra.

En synpunkt dock. Den obetalda reavinstskatt som ni skjutit upp, åker ni på att betala om ni inte köpt nytt hus (och folkbokfört er där) senaste 2 maj tredje året efter det ni sålt. Dvs. (som exempel) ni sålde lägenheten i Stockholm under 2006, ni måste då senast 2 maj 2008 ha flyttat in i ny (dyrare) hus eller lägenhet för att kunna skjuta upp reavinstskatten.

Scott: Jag flyttade från Stockholm upp till en "herrgård" i Sandarne utanför Söderhamn i Juli, och förstår hur du känner det. Skillnaden i bopriser mellan de små citykärnorna och "en bit utanför" är enorm här.

Jag skulle, om jag var i dina kläder, fundera på att köpa ett befintligt hus en bit utanför stan, istället för att bygga nytt där. Att kunna köpa ett hus och inte ha lån på det, gör att man får en hel del pengar över till bil och bensin. Om det blir tråkig ekonomisk konjunktur i landet, så är jag rätt så säker på att dyrare hus i små städer är de som kommer ta rejält med stryk först och främst. Hus för 3 miljoner i Hälsingland är mycket pengar, med tanke på att det finns massor med hus för långt under 500.000kr här. (OK att det då finns en del att göra på dem, men det verkar folk stå ut med).

Tack för era synpunkter.
Betr. Hemmakattens inlägg så är vi helt på det klara med reglerna kring uppskov, däremot har vi inte bestämt hur vi skall göra med det, betala ränta eller "ha" mindre i kontantinsatts vid köp av hus.

Swetrot- Du har nog rätt i det du säger men en sak som jag inte nämnt ät att jag fortfarande jobbar kvar i 08-land och troligen kommer att göra så en tid. Jobbar koncentrerat i 4-6 dygn sedan är jag ledig ett längre tag 3-10 dagar. I och med detta vill jag gärna ha gång/cykelavstånd till tåget, som allt som ofta går 06:00 på morgonen, skönt att slippa ordna skjuts den tiden på dygnet. Lokaltrafik? Existerar knappt här uppe...

Vi flyttade från storstad till "landet" (3 km till mindre ort, 7 km till mindre stad) för ca 10 år sedan. Vi trivs fortfarande men efter ett tag blir man så innerligt trött på att alltid alltid behöva köra bil för att nå något. Första åren övervägde att bo fritt och att det inte är några bilköer när man ska göra sina ärenden. Men nu har vi snart fått nog av bilkörandet ändå.

Självklart är det individuellt men du skriver redan nu att ni uppskattar att ha servicen nära och slippa bilen. Ja, man kan som Hemmakatten skriver, självklart inte tycka för andra. Men bara tanken på att kunna promenera eller ta en buss till service, åhh vad vi saknar det!

• Gilla
Madeleine.
  • Laddar…
Jag skulle nog också försöka välja ett centralt läge i den lilla orten.
Ni verkar ju ha ett alternativt boende på orten redan, så möjligheten att renovera ett befintligt hus borde ju finnas också? Om ni kan köpa för typ 1 milj med bra läge och risigt (där kanske ni inte har konkurrens av Tyskarna) och sedan renovera för 1 milj, så borde ni ju också kunna få ett bra boende.

Att bygga nytt på avfolkningsorter, dessutom med vad jag skulle bedöma som halvdåligt läge, är väl sällan bra investerade pengar. Då tror jag att det är bättre att satsa på något med riktigt bra läge. De husen tenderar ju att behålla sitt värde bäst. Sedan beror det ju på hur länge ni har planerat att bo där också. Ska ni bo på obestämd framtid, så är det ju egentligen bara månadskostnaden som har betydelse tycker jag.

Jo visst har tanken passerat att köpa ett risigt hus och renovera. Ett av de sista som vi var lite intresserade av fram till besiktningen var ett souterränghus i två plan med bra läge, lite utsikt över stan och fin lagom trädgård. Vid besiktningen framkom att: det var rejält med fukt i det nedre planet vilket skulle behöva dräneras, pannan, en pelletskonverterad oljepanna var från 60-talet och sjöng på sista versen, el-radiatorer på nedervåningen. De som bott där hade ”stylat” rejält både invändigt och utvändigt, dock väl enkelt så det var lätt att se bristerna, murket panelträ som bara var övermålat, fönsterna likaså, det mesta gick trögt när man öppnade nått fönster osv. Det var ute för 1,4, slutade på 1,9! När det ändå va så mycket som behövdes åtgärdas!!

Jag har absolut inte tummen mitt i handen men att gå från ett arbete till ett annat med smått hemma plus att man har en hobby som tar tid och ett förhållande som man värderar högt, då finns liksom inte tiden och motivationen att riskera allt det andra och om man då måste leja mycket av renoveringen, då tror jag att det springer iväg rejält, i alla fall om man tar huset ovan som jag berättade om..

Visst har ni rätt i att det är skönt att bo centralt men i dagsläget (lågsäsong) så är det endast två hus till salu centralt i stan plus två tråkiga som vi tycker ligger för långt bort.

Den som lever får se..

Scott: Med tanke på vad du sparar kan du kosta på taxi för de resorna :) Att låna ett par "millar" kostar trots allt 70.000kr netto i räntekostnader per år. Men, det låter på dig som att du verkligen vill bo i stan, och då är det nog bara att slanta upp.

Jag röstar också för att bo i stan. Det är guld att ha gångavstånd till affär, dagis/skola och arbete (eller iaf till bussen). Vi har alltid bott på landet förut och trivts med det, men nu med småbarn bor vi i ett mindre samhälle och tycker det är toppen!

Vet inte hur det ser ut där du bor, men hos oss är små hus rätt billiga, om de sedan går att bygga ut på lämpligt sätt så kan de ju vara ett alternativ.

Komunikationer är viktigt att tänka på när man bor utanför stan.
Jag bor 3 mil utanför storstad.(115000) Har E4:an i ganska direkt anslutning till jobbet så det tar 20 min för mig hem. Inte alls länge. Tar lika länge att åka till nåt av de nybyggda ytterområderna i stan i rusningstrafik. Skulle jag bo 3 mil åt ett annat håll så kan det bli 20min i rusningstrafike + 20min till. Kan vara värt att tänka på vars boet ligger i förhållande till arbetet.
Jag ångrar mig inte en sekund att jag flyttade. Samtidigt som de ekonomiska förrutsättningarna inte tillät en villa inne i stan.
Vi har dock både ICA och konsum och dagis i byn så det är ju ett stort +

Tack för alla svar, de har verkligen hjälp till med tankeprocessen! I dagsläget lutar det emot ett hus i stan, återstår att se om det dyker upp någon, stendött nu men det är ju den tiden på året. Hör av mig i framtiden då jag vet hur det gått... ( Hur många har inte lovat det??)

Rekommenderat från shoppen

Varför visas rekommenderat från shoppen?

Rekommenderat från shoppen är en annons från Byggahus egen shop. Produktrekommendationer visas automatiskt baserat på nyckelord som nämns i foruminlägget. Vi matchar innehållet med relaterade produkter som kan hjälpa läsare med sina byggprojekt. Inläggskaparen har inte själv lagt in produkterna i inlägget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.