64 209 läst · 83 svar
64k läst
83 svar
Ska vår nya luftvärmepump värma såhär j*kla dåligt?
Installerade för ca 3 månader sedan en luftvärmepump Mitsubishi FH35 med certifierad montör.
Huset är ett enplans radhus på 110 kvm. Planlösningen är inte speciellt öppen så ytan som pumpen är tänkt att värma är kanske ca hälften av det, dvs ca 60m2.
Idag är ca 2 plusgrader ute. Jag har ställt in pumpen på heat mode (ej förväxlat med kyl-läge), högsta temp dvs 31 grader samt högsta fläkt dvs 4an.
Ändå blåser den bara sval luft. Elementen i samma lilla vardagsrum som innerdelen är monterad i är inställda på 19 grader och de går igång och värmer.
Jag har ställt en termometer precis framför innerdelen i luftströmmen och den visar 19 grader.
Ska en luftvärmepump värma såhär dåligt? Jag har ju valt en modell som skall vara bra i kyla.
Känns löjligt om den inte kan värma ett vardagsrum på 30m2 när det är 2 plusgrader ute.
Huset är ett enplans radhus på 110 kvm. Planlösningen är inte speciellt öppen så ytan som pumpen är tänkt att värma är kanske ca hälften av det, dvs ca 60m2.
Idag är ca 2 plusgrader ute. Jag har ställt in pumpen på heat mode (ej förväxlat med kyl-läge), högsta temp dvs 31 grader samt högsta fläkt dvs 4an.
Ändå blåser den bara sval luft. Elementen i samma lilla vardagsrum som innerdelen är monterad i är inställda på 19 grader och de går igång och värmer.
Jag har ställt en termometer precis framför innerdelen i luftströmmen och den visar 19 grader.
Ska en luftvärmepump värma såhär dåligt? Jag har ju valt en modell som skall vara bra i kyla.
Känns löjligt om den inte kan värma ett vardagsrum på 30m2 när det är 2 plusgrader ute.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 604 inlägg
Vad säger montören?

Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 21 201 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 21 201 inlägg
Nej så ska det inte vara. Den borde strömma hårtorksvarm luft.
Jag värmer hela det lilla huset på 90 kvm med en FH35 med undantag från ett sovrum som ligger illa till i förhållande till värmespridningen.
Jag värmer hela det lilla huset på 90 kvm med en FH35 med undantag från ett sovrum som ligger illa till i förhållande till värmespridningen.
Vi har inte kontaktat montören än. Tänkte först bilda oss en uppfattning här om det är normalt eller inte. Vad jag har förstått så kan man ju inte förvänta sig att de värmer så bra på vintern när det är kallt. Men nu är det ju som sagt 2 plusgrader så jag är skeptisk.Robert-san01 skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 9 604 inlägg
Låter inte friskt på något sätt.
Tack för svaret. Värmer den även när det är kallt ute, t.ex. 5 minusgrader?Claes Sörmland skrev:
Undra vad som kan vara felet hos oss då. Filtren rengjorde vi igår, inget resultat.
Det låter ju som om något inte står rätt till. Dum fråga, men ställer den ändå... är du säker på att pumpen tog mot inställningen från fjärrkontrollen? Den brukar väl pipa till när den får en signal.
Tack för svaret. Japp jag har verkligen varit noga på denna punkten. Jag har experimenterat på alla möjliga olika sätt med fjärrkontrollen idag. Att den tar emot signalen bekräftar den med ett pip. Har även prövat auto-läge och även snöflinga mm för att se om det går att få värme på något sätt. Det blir liksom inte varmt.bonnier skrev:
Tack för alla svar i tråden. Känns bra att ha nåt på fötterna ifall vi behöver kontakta montören.
Hade den gått som den ska hade det varit ett jämnt frostlager på flänsarna, men inget tjockt ispansar.plan-g skrev:
Du får alltså samma temperatur på utblåsluften från innerdelen som du redan har i rummet? Går kompressorn alls i så fall?
Kommer du åt ledningarna med köldmedium som går mellan ute- och innerdel? Är det någon temperaturskillnad på dem?